خضری: تاکید آموزش‌و‌پرورش بر ایده‌محوری و مهارت‌آموزی موجب تربیت نسلی باارزش برای کشور می‌شود

تهران (پانا)‌- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش مانند ایجاد نشاط و حذف اضطراب و رفتن از حافظه‌محوری به مهارت‌محوری را زمینه‌ساز ایجاد تحول و ثروت‌آفرینی در جامعه دانست.

کد مطلب: ۸۶۰۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
خضری: تاکید آموزش‌و‌پرورش بر ایده‌محوری و مهارت‌آموزی موجب تربیت نسلی باارزش برای کشور می‌شود

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا گفت: «وزیر فعلی آموزش و پرورش 35 سال است در این مجموعه استخوان خرد می‌کند. همه زیر و بم این وزارت‌خانه، هم مشکلات معلمان و دانش‌آموزان را به خوبی شناخته است و سعی در رفع آنها دارد. آقای بطحایی نه تنها معلم بلکه در دانشگاه نیز استاد هستند و یکی از برجسته‌ترین استادان ایران در حوزه سنجش به شمار می‌رود؛ قطعا این توانمندی‌ها باعث می‌شود که ایشان منشاء تحولات مثبت در وزارت آموزش و پرورش باشند.»

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «یکی از بحث‌های اصلی در آموزش و پرورش، فضاهای آموزشی ایمن، مقاوم و استاندارد است که از گذشته هم بوده است. شاید برای ایمن‌سازی، تخریب و بازسازی این فضاها، هر استان حدود 2 میلیارد دلار هزینه لازم داشته باشد، در حالی که متاسفانه 98درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش جاری است و صرف دستمزد و حقوق می‌شود و با یک یا دو درصد باقی‌مانده هیچ وزیری نمی‌تواند شق‌القمر کند.»

او افزود: «این مهم به مشکلات بودجه‌نویسی سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد که باید اعتبارات لازم برای ایمن و مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی را ببیند و هر سال به صورت جهشی بودجه لازم را تخصیص دهد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «وزیر آموزش و پرورش در مجلس بالاترین رای را که بعد از انقلاب یک وزیر توانست به دست بیاورد، کسب کرد و این به معنای حمایت قاطع مجلس شورای اسلامی بود و اکنون هم ادامه دارد.»

اعتبار لازم برای حوزه‌های جاری و عمرانی آموزش و پرورش تخصیص پیدا کند

خضری در ادامه به مشکلات وزارت آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: «وزارت آموزش و پرورش مشکلات زیادی به ویژه در حوزه نیروی انسانی دارد، به نظر من اعتبارات لازم باید در حوزه‌های جاری و عمرانی برای سامان‌دادن به وضع آموزش و پرورش تخصیص پیدا کند. وزارت آموزش و پرورش جایی است که 14 میلیون فرزند این مملکت و بالای یک میلیون معلم در آن زندگی می‌کنند.»

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: «وزارت آموزش و پرورش یک وزارت زیربنایی است، هیچ وقت نباید درباره این وزارتخانه فراموش کنیم، که بیشترین نیروهای کارآمد، مدیر، مدبر و نخبه کشور که سکاندار سایر اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستند، از وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شوند. بنابراین این نیروهای کارآمد باید در بدنه آموزش و پرورش باقی بمانند یا حداقل درصدی از آنها بمانند که مطالبه خود وزیر هم هست و از این طریق اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش ستون فقرات کشور است، ماهاتیر محمد بعد از دهه‌ها هنوز آن مقبولیتی را که داردمدیون توجهش به دو حوزه آموزش و بهداشت است. ماهاتیر محمد وقتی مالزی را تحویل گرفت، یک ویرانه بود، گفت من اگر دو حوزه را درست کنم، بقیه حوزه‌ها هم خود به خود درست می‌شوند و آن دو حوزه بهداشت (برای انسان سالم) و آموزش (برای انسان عاقل) بود.»

او افزود: «در همه کشورها هم همین‌طور است که آموزش بیشترین تاثیر را در رفع بیکاری، رفع آسیب‌های اجتماعی، رشد اقتصادی و ... دارد و واقعا وزارت آموزش و پرورش در همه شاخص‌های توسعه، پیشران همه حوزه‌های جامعه است.»

باید به دنبال تربیت کارآفرین باشیم

خضری پیشنهادهایی هم برای وزرای آموزش و پرورش و علوم دارد، او گفت: «ساختار وزارت آموزش و پرورش و حتی وزارت علوم نیاز به تحول و دگرگونی دارد. اصولا آموزش و پرورش است که باید زمینه تغییر از تربیت کارمند به تربیت تکنسین را فراهم کند، ما باید دنبال تربیت کارآفرین باشیم. ژاپن با 120 میلیون نفر جمعیت 350 هزار کارمند و ایران با 80 میلیون نفر جمعیت بین 2.5 تا 3 میلیون کارمند رسمی دارد و 1 میلیون کارمند قراردادی. اگر آموزش ما به مثابه یک سیستم واحد عمل کند و جامعه را به سمت ثروت‌آفرینی و کارآفرینی سوق دهد، وضع کشورمان متحول می‌شود. برای مثال دانشگاه استنفورد با شرکت‌های تابعش از طریق آموزش ثروت‌آفرینی توانسته‌ است به اندازه 120 کشور خلق ثروت بکند، ما هم نیاز به این آموزش داریم.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «من در چندین جلسه که وزیر آموزش و پرورش حضور داشت متوجه شده‌ام که ایشان به جد به دنبال تحولی عظیم در آموزش و پرورش و تربیت دانش‌آموزان هستند به صورتی که هم به نفع دانش‌آموزان و هم کشور باشد. نسل کنونی ما تغییردهنده و ایده‌پرور است همان‌طور که وزیر آموزش و پرورش هم این را به خوبی درک کرده است و بر ایده‌پروری و مهارت‌آموزی به جای حافظه‌محوری تاکید می‌کند و نیز به دنبال تغییردهنده‌ بودن دانش‌آموزان است که باعث ایجاد نسلی باارزش برای کشور می‌شود.»

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: «پول فقط یکی از شاخص‌های ثروت است و ثروت شاخص‌های دیگر هم دارد مانند آرامش. وزیر آموزش و پرورش فعلی هم به دنیال حذف اضطراب و استرس و ایجاد نشاط و آرامش در مدارس است و ما خوشحالیم که این رویکردها در مدارس ما نهادینه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار