زاد روز سهراب سپهری گرامی باد

شهریار (پانا) – سهراب سپهری از شاعران معاصر ابران زمین در پانزدهم مهر 1307 در شهر کاشان دیده به جهان گشود.

کد مطلب: ۸۶۰۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
زاد روز سهراب سپهری گرامی باد

سهراب سپهری دوره ابتدایی را در دبستان خیام و دوره متوسطه را درنیز دبیرستان کاشان گذراند و پس از فارغ‌التحصیلی در خرداد ۱۳۲۲ در دورهٔ دوسالهٔ دانش‌سرای مقدماتی پسران به استخدام ادارهٔ فرهنگ کاشان درآمدو بعد از دریافت مدرک دیپلم در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.

ویدر سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعه شعر نیمایی خود را به نام مرگ رنگ منتشر کرد و در سال ۱۳۳۲ همزمان با فارغ التحصیل شدن از دانشکده هنرهای زیبا و دریافت نشان درجه اول علمی ،دومین مجموعهٔ شعر خود را با عنوان زندگی خواب‌ها منتشر کرد.

از معروفترین شعرهای وی می‌توان به، نشانی، صدای پای آب و مسافر اشاره کرد که شعر صدای پای آب یکی از بلندترین شعرهای نو زبان فارسی است.

وی باتوجه به گرایشی خاصی که به فرهنگ مشرق‌زمین داشت به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین سفرکرد و به دلیل علاقه فراوانی که به اشعار کهن سایر زبان ها داشت ، ترجمه‌هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد.

سهراب سپهری در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به همین سبب در همان سال برای درمان به انگلستان رفت ولیکن به دلیل پیشرفت بیماری، وی ناکام از درمان به تهران بازگشت و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار