گزارش پانا از نشست خبری جایزه پژوهش سینمایی ایران

دبیر جایزه پژوهش سینمای ایران :جهان نگاه ویژه ای به سینمای ایران دارد

خسرو دهقان : باید عمق سینمای ایران با پژوهش زیاد شود

تهران (پانا) - احمد ضابطی جهرمی دبیر «دومین جایزه پژوهش سینمایی سال» معتقد است، سینمای امروز ایران به جایگاه ویژه ای در جهان رسیده است که بسیاری از پژوهشگران سینمایی از منابع سینمای ایران استفاده می کنند.

کد مطلب: ۸۶۰۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دبیر جایزه پژوهش سینمای ایران :جهان نگاه ویژه ای به سینمای ایران دارد

نشست خبری «دومین جایزه پژوهش سینمایی سال» صبح امروز با حضور محمود اربابی رئیس شورای سیاستگذاری و احمد ضابطی جهرمی دبیر جشنواره، در مدرسه ملی سینما برگزار شد.
در بخشی از این نشست اربابی رئیس شورای سیاستگذاری با اشاره به برگزاری دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی کشور گفت: امسال دومین سالی است که جایزه پژوهش سینمایی سال برگرار می شود. متاسفانه طی سالهای گذشته اهدای یک جایزه پژوهشی در سینمای ایران مورد غفلت قرار گرفته و به همین علت دو سالی است که تصمیم گرفته شد این جشنواره برگزار شود.
وی ادامه داد: سال گذشته این رویداد هنری پژوهشی برای نخستین بار برگزار شد و جمعی از دانشجویان و دانش‌پژوهان در آن شرکت کردند که شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه بودیم..
در ادامه ضابطی جهرمی دبیر این رویداد پژوهشی با اشاره به سختی های هنر سینما گفت: سینما کار سنگین و دشواری است. هر کشوری که در این زمینه پیشرفت داشته باشد، مشخص است که آن کشور از فرهنگ و هنر لبریز است. خوشبختانه سینمای کشورمان چندین سالی است که به شهرت جهانی رسیده است و ما شایسته این شهرت جهانی بودیم. یکی از وجوه توجه ما به سینمای کشورمان این است که برخی از ویژگی های اصلی سینمای ملی را توانسته است احراز کند.
وی با اشاره به شهرت جهانی سینمای ایران اظهار کرد: این که سینمای ایران به شهرت جهانی رسیده است، حاصل زحمات افراد بسیاری است که شبانه روز تلاش کرده‌اند. از مطالبی که درباره سینمای ایران در دنیا نوشته می شود خوشحال می‌شوم. چقدر درباره سینمای ایران پایان نامه و مقاله وجود دارد، این یعنی هنرمندان ما تلاش بسیار کرده اند.
ضابطی جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت پژوهش در سینما اشاره کردو افزود: اگر سینمای یک کشور پشتوانه پژوهشی نداشته باشد، قطعاً سینمای ضعیفی خواهد بود. آرزوی ما این است که آن شکلی از سینما که منتج به ژانری ملی شود، در سینمای ایران روی بدهد. اما ما برای سینمای خودمان چه کرده ایم.
وی در ادامه با اشاره به تاریخ سینمای قبل از انقلاب،گفت: من دانش آموخته دوره از سینمای کشور هستم که تقریباً اولین سری آموزشی بود. ما در آن زمان نمی توانستیم درباره سینمای ایران صحبت کنیم، استادها در آن زمان از سینما به عنوان عنصری الکن و ناقص نام می بردند. اساتید ما قبل از انقلاب اعتقاد داشتند که در ایران سینما وجود ندارد و راست هم می‌گفتند؛ «فیلمفارسی» یک اصطلاح تحقیر‌آمیز بود.
دبیر جشنواره پژوهش سینمایی سال در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: فیلمسازان کشورمان در آن زمان دانشجویان و پژوهشگران سینمایی را قبول نداشتند و تصور می کردند که این دانشجویان چون بلد نیستند فیلم بسازند به دانشگاه رفته اند. اما در حال حاضر چه اتفاقی افتاده است.
وی یادآور شد: در خارج از کشورمان درباره گیشه سینمای ایران تا نوع فیلمهای ایرانی مطلب وجود دارد، این یعنی سینمای ایران از آن جایگاه پست به جایگاه سربلند امروزی رسیده است. متاسفم که بگویم سال‌ها بین دانشگاه و پژوهشگاه با سینمای ایران فاصله بوده است. نقد فیلم در سال‌های اخیر باعث رشد بسیاری در سینمای ایران شده است. از این که این توفیق را با صرف زمان به دست آوردیم نباید غافل شویم.
بر اساس این گزارش در ادامه این نشست، پوستر دومین جایزه پژوهش سینمایی سال رونمایی شد
وی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگار پانا درباره مباحثی که در دومین دوره از جایزه پژوهش سینمای ایران به داوری گذاشته می شود، گفت: فراخوان جشنواره درباره نوع آثار تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد، البته در بسیاری از وجوه تفاوت دارد. سوژه اصلی این جایزه سینمای ایران است. بنابراین هر مقاله‌ای با موضوع سینمای ایران می تواند به جشنواره ارسال شود. برخی تصور می‌کنند که سینمای ایران تنها فیلم‌های بلند داستانی هستند، در حالی که سینمای ایران به تمامی بخش های کوتاه و بلند داستانی و کوتاه و بلند مستند گفته می شود. این آثار در بخش اصلی و رقابتی جشنواره دریافت می‌شود. بخشی که امسال به بخش جنبی جشنواره به درخواست من اضافه شده، بخش فیلم به مثابه پژوهش یا فیلم به مثابه کتاب است. این جشنواره بخش بین‌المللی هم دارد، مقاله هایی که به زبان خارجی؛ اما درباره سینمای ایران باشد به این جشنواره ارسال کنند.
وی خاطر نشان کرد: هشت نشست تخصصی در کنار جایزه پژوهش سال برگزار خواهد شد. این نشست‌ها توسط افراد صاحب‌نظر در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
دبیر «دومین جایزه پژوهش سینمایی سال» با اشاره به لزوم استفاده از پژوهش برای ساخت فیلم های سینمایی گفت: اینکه بگوییم که فیلمهای سینمای ایران از پژوهش بهره نمی برند، کلام اشتباهی است، سینمای ایران کمتر از پژوهش بهره می برد. اشکال پژوهش متفاوت است. ما در این جشنواره باید بر پژوهش های مکتوب اتکا کنیم. در سال آینده پژوهش هایی که برای فیلم‌هایی سینمایی صورت گرفته و به صورت مکتوب در آمده است نیز می توانند در این جشنواره حضور یابند.
اربابی نیز درباره این موضوع خاطر نشان کرد: تمامی پژوهش که درباره سینمای ایران صورت می گیرد، روی سایتی که تازگی راه اندازی شده است قرار می گیرد. البته برخی از این پژوهش‌ها حق مؤلف دارد، اما تا جایی که امکانش وجود داشته باشد در دسترس قرار خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش پایان بخش این نشست سخنان خسرو دهقان، منتقد و مدرس نام آشنای سینمای ایران بود.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش در سینمای ایران گفت: سینمای ما به اندازه یک اقیانوس است؛ اما این اقیانوس به اندازه یک وجب عمق دارد. جایزه پژوهش سینمایی سال سعی می‌کند به این اقیانوس عمق بدهد تا با لطف خدا در عرصه جهانی بیش از پیش پیشرفت داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار