قربانی فیشینگ

تهران (پانا) - همه موجودی حسابم خالی شده بود! رقمی نزدیک 5 میلیون تومان. پولی که هزینه شیمی درمانی مادرم بود.

کد مطلب: ۸۵۸۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
قربانی فیشینگ

هنوز هوا تاریک بود که مثل هر روز خیلی زود از خواب بیدار شدم. چشمانم را به هم زدم و از روی عادت دستم رفت سمت گوشی تلفن همراهم تا هم ساعت و هم پیامک‌های احتمالی شب گذشته رو ببینم.

در کنار پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی که این روزها تعدادشان زیادتر هم شده، پیامکی از بانک دریافت کرده بودم که ظاهراً برداشت از حساب بود. تعداد پرشمار ارقام عددی که در پیامک آمده بود، خواب را از سرم پراند. همه موجودی حسابم خالی شده بود. رقمی نزدیک به 5 میلیون تومان. پولی که هزینه شیمی درمانی مادرم بود.

دنیا روی سرم خراب شد، فوری لباس هایم را پوشیدم و با عجله خودم را به بانک سرِ کوچه رساندم و وقتی در باز شد قبل از همه وارد شده و مستقیم رفتم سراغ رئیس بانک، موضوع را با او درمیان گذاشتم. پیش خودم گفتم شاید پیامک اشتباه برای من آمده باشد و از این خوش خیالی‌ها...

ولی رئیس بانک پس ازبررسی موضوع، گفت: دیشب این مبلغ به صورت خرید اینترنتی از حساب شما کسر شده است، با ناراحتی گفتم حالا چکار باید بکنم رئیس بانک به من گفت، زود به پلیس فتا برو و کارت را از آن طریق پیگیری کن!

به سرعت خودم را به ساختمان پلیس فتا رسدنم و موضوع سرقت از حسابم را با یکی از افسران کارشناس سایبری در میان گذاشتم او اما با حرف‌های امیدوار کننده‌اش کمی آرامم کرد، او پرسید یکی دو روز گذشته خرید اینترنتی داشتید؟ کمی که فکر کردم یادم آمد که دیروز غروب شارژ اینترنتی خریده بودم. همین که گفتم شارژ اینترنتی! افسر پلیس سری تکان داد و گفت: قربانی فیشینگ شدید! گفتم فیشینگ!؟ فیشینگ دیگر چیست؟

گفت: بله شما نیز به بهانه خرید شارژ ارزان قیمت فریب تبلیغات مجرمان سایبری را خورده و از درگاه‌های جعلی طراحی شده اقدام به خرید اینترنتی کردید.

قبل از رفتن من افسر پرونده یادآور شد؛ در زمان خرید شارژ از اینترنت باید درگاه بانکی دارای پروتکل امنیتی https: باشد و قبل از آدرس اینترنتی درگاه مذکور، تصویر قفل را مشاهده کنم و همچنین تاکید کرد در زمان وارد کردن اطلاعات بانکی حتما از صفحه کلید مجازی تعبیه شده در درگاه بانکی استفاده کنیم و هنگامی که کلید کد امنیتی را زدیم باید کد تغییر کند اگر انجام نشد بدانم که صفحه جعلی است.

هشدارهایی که بارها و بارها از سوی پلیس فتا اطلاع رسانی شده اما به خاطر بی توجهی من به آنها و جدی نگرفتن آن برای من 5 میلیون تومان آب خورد. تا یاد بگیریم چگونه در فضای مجازی خرید کنم.

ستوان یکم مهرداد رنجبر؛ کارشناس پلیس فتا- اصفهان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار