معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
توانمندسازی منابع انسانی شاغل در مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دستور کار است
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از فعالیت ۶۱۲ مرکز دولتی و غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری در کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان استثنایی کشور، محسن غفوریان گفت: «ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی موثر به دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در چند سال اخیر باتوسعه کمی و کیفی مراکز دولتی و غیر دولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری به موازات ارائه خدمات آموزشی در مدارس عادی (عمومی) در دستور کار سازمان است.»
او افزود: «اکنون در سطح کشور تعداد ۴۵۷ مرکز دولتی و ۱۵۵ مرکز غیر دولتی آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری فعالیت دارند که با نظارتهای بالینی مستمر فرایند غربالگری، تشخیص، شناسایی، مداخله و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی مبتنی بر نیاز در این مراکز مورد پایش قرار میگیرد.»
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تبیین نقش این مراکز در پیشگیری از افت تحصیلی به ویژه در دوره ابتدایی گفت: «دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری با بهرهمندی از هوشبهر متوسط و طبیعی، در مدارس عادی به تحصیل اشتغال دارند، این گروه از دانشآموزان در یک یا چند مهارت پایه فرایندی و تحصیلی مانند خواندن، نوشتن یا حساب کردن با مشکل مواجه هستند که شناسایی و ارائه خدمات به موقع آموزشی و توانبخشی به آنها میتواند، این گروه از دانشآموزان را در چرخه آموزش وپرورش حفظ کرده و از بروز ناهنجاریهای رفتاری، افت یا ترک تحصیل آنها جلوگیری کند.»
غفوریان تاکید کرد: «این سازمان با تدوین برنامههای بلندمدت و میانمدت و عملیاتی، استفاده و توسعه مشارکت بخش غیردولتی در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانشآموزان دارای مشکلات ویزه یادگیری را در دستور کار قرار داده است.»
او ادامه داد: «مصوبه هیات وزیران در این زمینه فرصت بسیار خوبی را ایجاد کرده است که سازمان آموزش وپرورش استثنایی بتواند با ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاورهای براساس تعرفههای مربوط با مشارکت بخش غیر دولتی به مخاطبان ارائه کند.»
غفوریان ادامه داد: «از سوی دیگر براساس آییننامه اجرایی مراکز غیر دولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و با مصوبه شورای مرکزی نظارت سازمان آموزش وپرورش استثنایی، برای ایجاد وحدت رویه در مراحل پذیرش، تشخیص و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در مراکز دولتی و غیر دولتی و فراهمسازی بستر علمی مطلوب و توانمندسازی نیروها در زمینه دانش فنی و تخصصی این حوزه، ضرورت طراحی دورههای آموزشی از سوی سازمان در نظر گرفته شده است.»
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور گفت: «دورههای تخصصی دانشافزایی براساس دستورالعملهای موجود، برای مراکز دولتی و کارکنان رسمی سازمان به صورت دورههای ضمن خدمت و رایگان اجرا میشود و از آنجا که برای مراکز غیر دولتی، شرکت و حضور نیروهای غیررسمی شاغل این مراکز در این دورهها از نظر قانونی امکانپذیر نیست، دورههایی به صورت کارگاههای آموزشی خودگردان، اجرا میشود.»
او در تبیین این موضوع گفت: «با توجه به گزارشات دریافتی، بررسی وضعیت آموزشی و توانبخشی مراکز غیر دولتی مورد اشاره و برای ورود نیروهای غیرمتخصص و ناکارآمد، استفاده از فعالیتهای غیر استاندارد و خدمات غیر مرتبط، سازمان آموزش و پرورش استثنایی را بر آن داشت تا در این راستا برنامهریزیهای تخصصی را در دستور کار قرار دهد.»
غفوریان به لزوم هماهنگی آموزش وپرورش در دوره ابتدایی با مراکز آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در راستای ارتقای بهرهوری اشاره کرد و گفت: «برای معلمان دوره ابتدایی نیز دورههای ضمن خدمت پیشبینی شده است، این دورهها به موازات اطلاعاتی که در نشریه تخصصی این سازمان بهخصوص در چند ویژهنامه که به صورت خاص صرفا به ارائه آخرین یافتههای پژوهشی در قالب مقالات مروری و پژوهشی میپردازد، همچنین تنظیم بروشورهای اطلاعرسانی و شرکت همکاران متخصص در گروههای آموزشی صورت میگیرد.»
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان گفت: «موسسان مراکز غیردولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری موظف هستند تا شرایط حضور و توانمندسازی نیروی انسانی این مراکز را در دورههای آموزشی فراهم کنند و این کار باید به مرور صورت پذیرد. ضمن این که بهکارگیری نیروهایی که دارای مدارک تحصیلی، سوابق تجربی و آموزشی غیر مرتبط هستند ممنوع است.»
ارسال دیدگاه