معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش وپرورش خوزستان:

ارتقای سلامت وبهداشت دانش آموزان امری ضروری وغیر قابل انکار است

اهواز (پانا) - معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش وپرورش خوزستان در گردهمایی کارشناس مسئولان وکارشناسان سلامت نواحی ومناطق استان اعلام کرد اهداف متعالی آموزش وپرورش در صورتی تحقق می یابد که تعلیم وتربیت هم راستا با بهداشت وسلامت دانش آموزان حرکت کند .

کد مطلب: ۸۵۴۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای سلامت وبهداشت دانش آموزان امری ضروری وغیر قابل انکار است

محمود معزی گفت : از آنجا که معتقدیم 'عقل سالم در بدن سالم است' و تا زمانی که یک دانش آموز سالم و تندرست و با نشاط نباشد بدون شک امر یادگیری به درستی اتفاق نمی افتد لذا در طول دوره آموزش عمومی در مدارس باید به درستی دانش، مهارت و باورها در حوزه سلامت را به دانش‌آموزان منتقل کنیم و فضایی را پدید آوریم که کودکان و نوجوانان در شرایط روحی ، روانی و جسمی مطلوب به فراگیری سایر آموزش ها بپردازند. معزی تصریح کرد :
اهداف متعالی آموزش و پرورش در صورتی تحقق می یابد که تعلیم و تربیت هم راستا با بهداشت و سلامت دانش آموزان حرکت کند و از آنجا که دانش آموزان در سن فراگیری بوده و آموزش های بهداشتی را به خوبی می آموزند و می توانند به عنوان سفیران سلامت آموخته های خود را به خانواده و همسالان خود نیز انتقال دهند لذا حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت آنان امری ضروری و غیرقابل انکار است. وی در ادامه توضیح داد :
در این راستا مراقبان سلامت به عنوان بازوان اجرایی برنامه بهداشت مدارس نقش مهمی در حفظ و ارتقای سطح سلامت دانش آموزان ایفا می کنند و می توانند با ارائه موضوع های آموزشی از قبیل بهداشت فردی، بهداشت روان، بهداشت محیط، بهداشت دهان و دندان، تغذیه دوران بلوغ و بهداشت مواد غذایی و پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر دار و غیر واگیر و انجام به موقع و درست معاینات غربالگری ها و واکسیناسیون دانش آموزان و از سوی دیگر آشنا ساختن والدین با نیازها ، مشکلات بهداشتی فرزندان در سنین مدرسه و اهمیت تغذیه در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارند.
معاون تربیت بدنی وسلامت خوزستان گفت : شیوع و گسترش بیماری هایی همچون عارضه شپش و آنفلوآنزای فصلی که دغدغه های بسیاری را برای والدین دانش آموزان مدارس حوزه شهری و هم حوزه روستایی ایجاد می کند اهمیت وجود افراد متخصص و کاربلد در مدارس به نام مراقبان سلامت را دوچندان کرده است .
معزی افزود: هر کدام از این مراقبان سلامت 750 دانش آموز را در طول هفته مورد آموزش و پیگیری بهداشتی قرار می دهد و تمامی مسائل حوزه سلامت و بهداشت این دانش آموزان را رصد و معاینا ت و غربالگری را برای این دانش آموزان اعمال می کنند.
وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی در بخش مراقبین سلامت در مدارس شهری استان امری طبیعی است و برای این فقدان تلاش می شود از ظرفیت نیروهای علاقمند و غیر مرتبط پس از انجام مصاحبه تخصصی توسط کارشناسان سلامت استان استفاده کرد
وی درباره نحوه مراقبت بهداشتی از دانش آموزان مدارس روستایی استان نیز گفت: در این خصوص تفاهم نامه ای میان آموزش و پرورش و معاونت بهداشت و درمان منعقد شده و کار مراقبت بهداشتی دانش آموزان در مدارس روستایی بر عهده خانه های بهداشت و بهورزان قرار گرفته است و متولی این امر دستگاه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خوزستان هستند.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌ کل آموزش و پرورش استان خوزستان اظهار کرد: در برخی مدارس شهری استان به فراخور کمبود نیروی انسانی، نیروی مراقب سلامت حضور ندارد که در این مدارس با ارسال شیوه نامه ای محور تمامی فعالیت های بهداشتی به مدیر آموزشگاه به عنوان رابط بهداشتی مدرسه، آموزش داده می شود و او نیز می تواند این مسئولیت را به یکی از معاونین خود تفویض کند. معزی در پایان ضمن تشکر از همراهی وهمکاری کارشناس مسئولان وکارشناسان سلامت نواحی ومناطق استان تاکید کرد: همکاران حوزه سلامت باید
به طور منظم در جلسه ها ودوره های ضمن خدمت مختلف شرکت کرده و با دریافت آموزش های لازم و دانش افزایی خود به تغییر رفتار هم سالان و ارتقای فرهنگ خود مراقبتی دانش آموزان کمک کنند.

معزی در پایان تاکید کرد که برنامه محوری ومشارکت محوری ودانش آموز محوری را باید سرلوحه کار وفعالیت خود قرار دهند ودر انتقال وانعکاس طرح ها وبرنامه ها وارتقای سطح سواد سلامت دانش آموزان استان خوزستان پیش از پیش کوشا باشند .
.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار