اطلاعیه دامپزشکی خراسان جنوبی درخصوص ذبح دام در تاسوعا و عاشورا

بیرجند(پانا) ـ اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، در خصوص ذبح دام نذری در معابر و خیابان های شهر در ایام سوگواری محرم اطلاعیه ای صادر کرد.

کد مطلب: ۸۵۴۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
اطلاعیه دامپزشکی خراسان جنوبی درخصوص ذبح دام در تاسوعا و عاشورا

در اطلاعیه اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی آمده است: با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و به‌منظور حفظ سلامتی شهروندان، عزاداران و تأمین بهداشت‌ عمومی، خیران دام های نذری را در کشتارگاه های دام ذبح کنند.

مسعود خیاطی مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه تیم‌های ویژه بازرسی بهداشتی و شرعی دامپزشکی همچون سنوات گذشته آمادگی لازم جهت ارائه خدمت به هم استانی ها را دارند، افزود: هماهنگی های لازم صورت گرفته و تیم های نظارتی آماده خدمت رسانی به هم استانی های عزیز خواهند بود.

وی با اشاره به وجود ۴۹ درصد عوامل بیماری‌زا قابل انتقال از حیوانات به انسان تصریح کرد: کشتار و ذبح دام در منازل، معابر عمومی در مسیر هیات های مذهبی علاوه بر گسترش آلودگی زیست محیطی، سبب انتشار بیماری‌های مشترک از دام به انسان می‌شود.

وی گفت: با توجه به انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام به ویژه بیماری تب کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت تازه، توصیه می شود خیران و بویژه هیات های مذهبی گوشت دام‌های قربانی را در یخچال به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و سپس مصرف نمایند.

مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان افزود: خیران از خرید دام فاقد پیشینه مشخص و از افراد دوره گرد و یا دلالان دام جدا خودداری کرده و دام مورد نیاز را از مراکز عرضه دام و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

وی گفت: با توجه به امکان شیوع بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام از جمله تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو، تب مالت، سل، هاری، سیاه‌زخم و همچنین ارتقاء و تامین بخشی از بهداشت عمومی، از کلیه شهروندان و خیران خواست از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه پرهیز کرده و توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار