نزدیک به 9 درصد کلنی های زنبور کشور در فارس است

شیراز (پانا) - مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، تعداد کلنی های حاضر در فارس در سال 96 را 668 هزار کلنی برشمرد و افزود: تعداد کلنی های موجود در کشور در مدت مشابه نیز بیش از 7 میلیون و 605 هزار کلنی بوده است که در واقع نزدیک به 9 درصد کلنی های کشور در فارس قرار دارند.

کد مطلب: ۸۵۲۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
نزدیک به 9 درصد کلنی های زنبور کشور در فارس است

استان فارس سالیانه پذیرای 80 تا 100 هزار کلنی زنبور عسل مهاجر از استان های دیگر کشور است که به مدت 3 تا 4 ماه از سال را در این استان سپری می کنند.

علی رستگار در گفت و گو با پانا، استان فارس را به لحاظ دارا بودن تنوع اقلیمی، مراتع غنی، مزارع و باغات ، بستر مناسبی برای پرورش و نگهداری زنبور عسل دانست.

او پتانسیل های موجود در استان فارس را زمینه ساز ایجاد مقدمات رشد و توسعه روز افزون این صنعت در استان عنوان کرد و ادامه داد: طبق سرشماری سال 96 استان فارس با دارا بودن 5500 نفر زنبوردار رتبه سوم کشوری را دارا است.

به گفته وی مهمترین شهرستان های فعال استان فارس در پرورش زنبور عسل عبارت است از فیروز آباد، کازرون، جهرم، اقلید، آباده، شیراز، سپیدان، ممسنی، داراب، مرودشت، نی ریز، فراشبند، سروستان و قیرکارزین است.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، اظهار داشت: در حال حاضر فارس دارای 23 واحد بسته بندی به ظرفیت 2300 تن ، 11 کارگاه کندو سازی به ظرفیت 35 هزار کندو ، 5 کارگاه موم آج کنی به ظرفیت 35 تن، 49 فروشگاه عسل ، 34 واحد عرضه تجهیزات و تعداد 14 تعاونی زنبور داری است.

این مسوول سرانه مصرف عسل در کشور را یک هزار و 70 گرم برشمرد و افزود: این میزان در میان اهالی فارس 790 گرم است.

او در خصوص روند خشکسالی ها و تاثیر آن بر تولید عسل و حرفه زنبور داری گفت: خشکسالی های پی در پی در فارس ، علاوه بر افزایش هزینه های پرورش زنبور ، موجب بروز شیوع بیماریها و به طبع افزایش هزینه های درمان نیز شده است.

وی ادامه داد: به منظور افزایش تولید عسل در استان و بهبود شرایط زنبورداری باید از چرای بی رویه مراتع توسط مرتعداران جلوگیری شود.

او کشت گیاهان شهد زا و گرده زا همچون دانه های روغنی کلزا، گلرنگ و آفتابگردان و کشت درختچه های مناطق ییلاقی در زیستگاه آنان مانند گونه های درخت زرشک در مناطقی که رویش آنان بدون نیاز به آب باشد یا درختان مقاوم به خشکی مانند درختان اکالیپتوس که تنوع زیادی دارد و شهد مداومی را برای زنبورها مهیا می کند ، را برای حفظ زنبورداری موثر دانست.

وی در پایان زنبورداری در ایران را در صورت پایدار و مداوم دانست که به صورت مهاجرتی باشد و گفت: کوچ یکی دیگر از راههای افزایش ریسک حرفه زنبور داری است و در واقع زنبور داران با رویش گل در مناطق مختلف می توانند کلنی های خود را جابجا می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار