گزارشی درباره صحت و سقم یک ادعا

چرخ ساخت مدارس روی ریل؛ تخصیص 100 درصدی بودجه در سازمان نوسازی مدارس در سال 97

تهران(پانا)- کاهش شدید اعتبارات سازمان نوسازی مدارس یکی از انتقادهایی است که از سوی برخی افراد درباره مدیریت یکساله محمد بطحایی بر وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است. حتی پیشنهادکنندگان استیضاح او نیز این موضوع را یکی از محورهای استیضاح وزیر در نظر گرفته اند؛ استیضاحی که البته فرصت طرح نهایی پیدا نکرد.

کد مطلب: ۸۵۲۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
چرخ ساخت مدارس روی ریل؛ تخصیص 100 درصدی بودجه در سازمان نوسازی مدارس در سال 97

بررسی محتوا و صحت این انتقاد کار چندان سختی به نظر نمی‌آید و کمی جست‌وجو در آمار و ارقام می‌تواند تصویری روشن از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در این زمینه ارائه دهد.

آمارها نشان می‌دهد بودجه سازمان نوسازی در سال 95، 1500 میلیارد تومان بوده است اما میانگین تخصیص اعتبار در این سال چیزی در حدود 10درصد بوده است و به این سازمان در ردیف اعتبارات ملی، 150میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است. به گفته مسئولان سازمان نوسازی در این سال بسیاری از پروژه‌های عمرانی متوقف شد و خیران نیز بابت توقف پروژه‌های مشارکتی گله‌مند بودند.

بودچه سازمان نوسازی مدارس در سال 96، 1365 میلیارد تومان بود که از این مقدار 810 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. بودجه تخریب و بازسازی مدارس که از ردیف‌های اصلی سازمان نوسازی است نیز در این سال، 63 درصد تخصیص اعتبار از مجلس شورای اسلامی گرفت. در سال 97 رایزنی وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی باعث شد که برای اولین بار نه تنها ردیف بودجه تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، بلکه ردیف اعتبار پروژه‌های نیمه‌تمام خیران نیز تخصیص 100 درصدی بگیرد. بودجه سازمان نوسازی مدارس 1500 میلیارد تومان است و بعد از گذشت 6 ماه از سال، 1350 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است. یعنی با وجود اینکه هنوز شش ماه به پایان سال 97 باقی مانده است، سازمان نوسازی مدارس برای اولین بار 100 درصد تخصیص اعتبار گرفته است. این در حالی است که در سال‌های گذشته این بودجه در ماه‌های پایانی سال تخصیص داده می شد و کار اتمام پروژه‌های عمرانی را به تعویق می‌انداخت.

رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور سال 97 را بهترین سال این سازمان از نظر تخصیص اعتبار و پیشبرد پروژه‌های عمرانی می‌داند. او به پانا گفته است: «برای لایحه بودجه سال 97 بند م تبصر 5 به طور ویژه برای سازمان نوسازی مدارس در نظر گرفته شد و انتشار 1000 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای نوسازی مدارس در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.»

او ادامه داد: «به غیر از افزایش اعتبارات، در سال 97 شاهد آن بودیم که برای اولین بار تمام ردیف‌های سازمان نوسازی تخصیص 100درصدی گرفته است. سال 97 یک ردیف جدید نیز در بودجه تحت عنوان تکمیل پروژه‌های ملی و استانی ایجاد شد که در آن نیز تخصیص اعتبار صد در صدی دریافت کردیم.»

او گفت: «سازمان نوسازی مدارس تا به امروز 1350 میلیارد اعتبار تخصیص گرفته است که این عدد بی‌سابقه بوده است. مقایسه این عدد با تخصیص 150 میلیاردی در سال 95، نشانگر اهمیت نوسازی مدارس برای دکتر بطحایی و وزارت آموزش و پرورش است.»

رخشانی مهر در ادامه صحبت های خود به بودجه سه میلیارد دلاری که در برنامه ششم توسعه برای سازمان نوسازی مدارس در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: « با وجود افزایش بودجه و تخصیص 100 درصدی اعتبار در سال 97، هنوز مشکلات زیادی در حوزه ساخت و یا اتمام پروژه های عمرانی وجود دارد. بودجه 3میلیارد دلاری مصوب در برنامه ششم توسعه که قرار است از صندوق توسعه ملی به سازمان نوسازی مدارس تعلق گیرد، می‌تواند بسیاری از مشکلات این سازمان را حل کند.»

بودجه/ سال

1395

1396

1397

بودجه مصوب

1500 میلیارد تومان

1365 میلیارد تومان

1500 میلیارد تومان

بودجه تخصیص یافته

150 میلیارد تومان

810 میلیارد تومان

1243 میلیارد تومان

پروژه هایی که از رکود خارج شدند

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور امیدوار است که پروژه‌های عمرانی که در سال‌های گذشته به دلیل کمبود بودجه، متوقف شده‌ بودند، تا چند ماه دیگر به مرحله بهره‌برداری برسند.

رخشانی مهر می‌گوید: «در یکی دو سال گذشته ساخت پروژه‌هایی که به طور مشارکتی بین دولت و خیرین مدرسه ساز آغاز شده بود، به دلیل نبود اعتبارات دولتی متوقف شد که این مساله رنجش خیرین عزیز را به همراه داشت. در 6 ماه گذشته همه پروژه‌ها از حالت رکود و نیمه‌تعطیل خارج شدند و با تخصیص کامل اعتبارات، پیش‌بینی ما این است که تا چندماه آینده، همه این پروژه‌ها افتتاح شوند.»

او ادامه داد: « یکی دیگر از اتفاقات مثبت در سال 97، افزایش ردیف بودجه تکمیل فضاهای آموزشی خیرین بود. بودجه این ردیف در سال 95، حدود 38 میلیارد بود و در سال 96 این رقم به 200 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در سال 97 این رقم به 300 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار