رضاداد: بودجه جشنواره کودک 3 میلیارد باقی مانده است

تهران (پانا) - نشست رسانه‌ای سی‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۴۹۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
رضاداد:  بودجه جشنواره کودک 3 میلیارد باقی مانده است

نشست رسانه‌ای سی‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره و احد میکاییل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره برگزار شد.

میکاییل زاده در ابتدای برنامه اعلام کرد: جشنواره دو بزرگداشت و یک نکوداشت خواهد داشت و قبل از برگزاری نشست برای رونمایی از پوستر بزرگداشت فریال بهزاد دعوت می‌کنم از وحید نیکخواه آزاد که به ایراد سخنرانی بپردازند.

وحید نیکخواه آزاد با بیان خاطرات فعالیتش در حوزه کودک و نوجوان گفت: فریال بهزاد پیشکسوت فعالیت در حوزه کودک هستند و برای رونق سینمای کودک تلاش داشتند و باید نکوداشت او زودتر برگزار می شد.

بهزاد هم از این بزرگداشت قدردانی کرد و توضیح داد: اگر آقای نیکخواه برای فعالیت کار کودک در ژانر عروسکیِ تک فریم نبود کار کودک در این گونه فعالیت شکل نمی‌گرفت و من در این ژانر فعالیت خاصی نداشتم.

رضا داد هم برای نکوداشت فریال بهزاد گفت: کودکان قدیم آثار خانم بهزاد را به یاد می آورند. من عذرخواهی میکنم از تاخیری که برای بزرگداشت او در سالهای اخیر پیش آمده است. سالها خانم بهزاد برای فیلم کودک فعالیت داشته اند و امسال هم از اعضای هیات داوران جشنواره هستند.

علیرضا قاسم خان مدیر موزه سینما برای برگزاری بزرگداشت دوم دعوت شد و درباره برادران دالوند توضیح داد: در مرکز گسترش سینمای تجربی باید کار انیمیشن بلند انجام می شد که این برادران این کار را انجام دادند و آنها همیشه بدنبال فرم ایرانی برای آثار خود میگشتند که امیدوارم موفق باشند.

در ادامه رضا داد گفت: در مراسم اختتامیه امکان برگزاری بزرگداشت به صورت کامل وجود ندارد اما کودکان مصتاق شناخت افرادی هستند که ما برای آنها بزرگداشت برگزار می کنیم. وقتی اولین کار بلند برادران دالوند را برای نظرخواهی به من دادند من از دیدن آن تعجب کردم و نظر دادم که حتما در جشنواره حضور داشته باشند. در واقع باب آشنایی من با این برادران در سال 84 و با اولین انیمیشن بلند آنها آغاز شد. خوشحالم که این برادران همراه کار برادری خود را حفظ کردند و خوداتکایی خوبی دارند. برادران دالوند از ابتدای فعالیت خود روی پای خود ایستاده بودند. نکته قابل توجه دیگر این است که برادران دالوند به پایتخت کوچ نکردند و در بروجرد ماندند و افراد زیادی از جوانان آن شهر را مورد حمایت قرار دادند. برادران دالوند برای من یک الگو و ارزش هستند.

دالوند با تشکر از برگزاری این نکوداشت توضیح داد: چیزی که قابل افتخار است داشتن سی و یک دوره جشنواره کودک است. امیدوارم این جشنواره به سمت موفقیتهای بیشتر حرکت کند. موفقیت ما مدیون کمکها و مساعدتهای افراد زیادی است که باید از آنها تشکر کرد.

نکوداشت بعدی به ناصر چشم آذر تعلق داشت که توسط فعالان رسانه ای انجام شد. رضاداد هم درباره فقدان حضور ناصر چشم آذر گفت: سعی شده همواره فضای جشنواره کودک شاد باشد. اما باید یاد بزرگانی چون چشم آذر را گرامی داشت. بعد از درگذشت علی معلم احساس کردیم بزرگداشت او وظیفه ماست. ناصر چشم آذر هم حق به گردن سینمای ایران دارد. کوچکترین وظیفه ما بزرگداشت مقام این هنرمند با حضور بزرگان خانواده اوست.

فیلم کودک در دسته فیلمهای پرفروش قرار گرفته‌است

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان درباره جزئیات برگزاری این جشنواره بیان کرد: شب گذشته اخبار فروش سینمای ایران را دیدم و خوشحال شدم در شرایط فعلی سینما زنده است و به نشاط اجتماعی کمک میکند. 43 درصد افزایش فروش داشتیم که رقم بالایی است. برخلاف فضای فعلی 3 فیلم از فیلمهای پرفروش؛ از فیلمهای ارزشی و غیر کمدی است. فیلم کودک هم در دسته فیلمهای پرفروش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جشنواره کودک و نوجوان دهه چهارم را آغاز میکند. از سال گذشته توافق 5 ساله بین سازمان سینمایی و شهرداری اصفهان تمدید شد. نگرانیها در مورد جابه جایی جشنواره هم در این توافقنامه گنجانده شد و تبدیل به یک توافق دائمی شد. اراده جدی برای پایدارسازی جشنواره وجود دارد و ما به سمت رفع موانع دائمی شدن حرکت میکنیم. امسال در 40 سالگی پیروزی انقلاب هستیم که فعالیتهایی برای آن انجام شده از جمله مرور آثار کودک.

رضا داد گفت: باید سینمای کودک را باتوجه به مشکلات اقتصادی به بهترین شکل برگزار کنیم. محدودیتها الگوهای برگزاری خاصی را به ما داد تا نشاط اجتماعی را با شعار کودکان و نوجوانان سرمایه های اصلی سینما هستند آغاز کردیم.

وی ادامه داد: با تمرکزی که دبیرخانه جشنواره به صورت تمام وقت داشت توانستیم در حوزه سینمای ملی و بین الملل دستاورد خوبی بدست آوریم. 6 ماه قبل برگزاری جشنواره نیروهای اجرایی دعوت به کار شدند و به مرور بر این تعداد این کارکنان افزوده شد.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: یک شورای عالی با همکاری سازمان سینمایی و شهرادی و شورای شهر اصفهان تشکیل شد و طی 6 جلسه تصمیمات کلی در مورد بودجه و برنامه ریزی اتخاذ شد. کمیته ها از 6 ماه قبل برای بودجه پیشنهادات خود را ارائه میدادند و ما بررسی میکردیم و در نهایت در شورای عالی تصمیم گیری می‌شود.

وی افزود: سه بخش رقابتی داشتیم که قبلا شرح داده شده 378 اثر به جشنواره ارائه شد. در نهایت 316 اثر بازبینی شد. در بخش بین الملل 420 اثر از 70 کشور انتخاب و 282 اثر بازبینی شد. بخش غیررقابتی هم به سینماگران اصفهان اختصاص داده شد. اعتبار 500 میلیون تومانی توسط شهرداری اصفهان تصویب شد که از فیلمسازان جوان حمایت شود ک از 50 اثر 32 اثر ساخته شد و به نمایش در میاید. دو اثر از میازاکی برای بخش غیررقابتی بین المللی به نمایش در میاد و از فرانسه هم آثاری اکران خواهد شد.

وی گفت: در بخش نمایشهای ویژه ایرانی فیلم اتاق تاریک با موضوع کودک آزاری به نمایش در میاید چرا که مورد توجه نهادهای اجتماعی است. سعی کردیم این موضوع را با نمایش فیلم بررسی کنیم.

دبیر جشنواره با ذکر نام اعضای هیات انتخاب و ذکر شایستگی آنها گفت: برومند صحت مقدمی شعیبی و عصر آزاد، درخشنده سعادت صدیق و مفید هیات داوران جشنواره هستند.

14 داور کودک و نوجوان مسابقه بین‌الملل داریم و فیلمهای غیر ایرانی را بازبینی میکنند و سه کودک به همراه 11 کودک غیر ایرانی این بخش را داوری می‌کنند.

زاون قوکاسیان حق بزرگی به گردن سینمای کودک و نوجوان دارد که بخشی از جشنواره به او اختصاص داده شد. که یک هیات داوران مجزا آثار این بخش را داوری می کنند.

وی گفت: سه کارگاه ایرانی در جشنواره برگزار می شود و 5 کارگاه برای هنرمندان غیر ایرانی اختصاص داده شده است. که از بین این کارگاهها فیلمنامه نویسی کارتی شیوه نوینی از کار برای کودک و نوجوان را ارائه می‌کند.

وی افزود: برای جنبه نشاط آفرینی فیلمهای جشنواره برای همه استانها و دو منطقه آزاد نمایش فیلم خواهیم داشت که به صورت همزمان انجام می شود. باید به بهانه جشنواره کودک کودکان در استانهای دیگر را مورد توجه قرار دهیم. تجربه دیگر المپیاد نوجوانان در جشنواره است که در دنیا هم سابقه این کار وجود دارد. سه داور برای این المپیاد فعالیت میکنند و 73 اثر حاضر در این بخش را مرور می کنند. در این المپیاد فرصت نمایش مردمی وجود دارد. یونیسف هم اعلام آمادگی کرد که در بخش فعالیت داشته باشد.

رضاداد با اعلام رضایت از استقبال از جشنواره در سال گذشته توضیح داد: در مجموع 8 سالن برای جشنواره در نظر گرفته شده است و علاقه مندیم همه مخاطبان به جای جشنواره به فیلمها اهمیت دهند که برای این کار باید اطلاعات فیلم‌ها به درستی انتقال داده شود. برای رسانه ها نمایش اختصاصی قبل از فیلمسازان تدارک دیده شده است.

وی درباره کتابهای جشنواره توضیح داد: مجموعه های ارزشمندی جمع آوری شده و در ایام جشنواره ارائه می شوند. انجمن منتقدان سینما فهرست 200 فیلم را فرای بررسی تهیه کردند و از 120 منتقد برای رای گیری دعوت به عمل آمد. که در نهایت از بهترین فیلم تقدیر به عمل خواهد آمد.

رضاداد گفت: تعدادی از تحصیل کردگان با مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر از رشته های مختلف هماهنگ شدند تا برای دیدن فیلمها حضور داشته باشند و ارائه نظر کنند. از چند گروه کودکان و نوجوان که در سالهای اخیر دچار مشکل شدند مانند دختران شین آباد یا کودکان سرپل ذهاب در جشنواره حضور خواهند داشت.

دبیر جشنواره درباره وضعیت سینما بیان کرد: با مشکلات زیادی در سینما مواجه بودیم که توانستیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم. از نقطه نظرات و انتقادات استقبال می کنیم. معتقدیم قدمهای بزرگی برداشته شده اما تا نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم.

رضاداد در مورد بودجه هم توضیح داد: بودجه ما به دو بخش تقسیم شده است. بودجه ما پارسال 3 میلیارد بود و امسال هم همینقدر است. اصفهان هم به ما کمک می کند و همانطور که قبلا توضیح دادم بعد از جشنواره گزارش عملکرد خود را ارئه خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار