عبدالله زاده، کارشناس اقتصاد اجتماعی: بالای 50 درصد بازماندگی از تحصیل به فقر و معلولیت برمی‌گردد

تهران (پانا) - کارشناس اقتصاد اجتماعی فقر و معلولیت را عامل 50درصد از بازماندگی‌های دانش‌آموزان از تحصیل دانست.

کد مطلب: ۸۴۸۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
عبدالله زاده، کارشناس اقتصاد اجتماعی: بالای 50 درصد بازماندگی از تحصیل به فقر و معلولیت برمی‌گردد

علیرضا عبدالله‌زاده در برنامه پرسشگر شبکه آموزش به فقر چند بعدی از آموزش، سلامت و مسکن گرفته تا دسترسی به زیرساخت‌ها و فقر غذایی اشاره کرد و گفت: «روی این موضوعات به‌ویژه فقر آموزشی در وزارت رفاه کار کردیم و هدفمان این بود که سیاست‌گذاری را محور قرار دهیم.»

این کارشناس اقتصاد اجتماعی گفت: «اگر می‌خواهیم برای عدالت معیار مشخص کنیم باید هدف را مشخص کنیم و هدف عمده بچه‌های ما ورود به بازار کار است. اولین جایی که ناعدالتی در آن مشاهده می‌شود در دوره پیش‌دبستانی است. انتقال بسیاری مهارت‌ها و اصل یادگیری قبل از هفت سالگی رخ می‌دهد. بسیاری بچه‌های ما مهدکودک نمی‌روند. اولین دسترسی آموزشی که وجود ندارد همین پیش‌دبستانی است. اولین بار، سیاست روستامهدها را در سیستان اجرا کردیم که نتایج خوبی داشت.»

عبداله‌زاده گفت: «یکی از مشکلات برای سنجش ناعدالتی ثبت اطلاعات است. در ایران اطلاعات به درستی ثبت نمی‌شود. البته یکی دو سال است که به کمک وزارتخانه‌های رفاه و آموزش و پرورش و ثبت احوال بازمانده از تحصیل‌ها شناسایی شده‌اند که 134 هزار نفرند. در سیاست‌گذاری باید ریشه مسأله را پیدا کرد. در وزارت رفاه علت مدرسه نرفتن احصا شد. حدود 6 درصد مشکل دوری از مدرسه داشتند و مابقی علل پررنگ فقر، معلولیت و... بود. بالای 50 درصد بازماندگی از تحصیل به فقر و معلولیت برمی‌گردد. حدود 50 هزار نفر از این 130 هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی‌اند.»

این کارشناس اقتصاد اجتماعی افزود: «صحیح است که آمار ورود به مدرسه ابتدایی بسیار بالا و خوب و بیش از 98 درصد است اما در دهک‌های پایین شانس رفتن به مقطع بالاتر 34 تا 37 درصد است.»

عبدالله‌زاده ادامه داد: «قبلا برای ساخت مدارس خیلی خرج می‌شد اما اکنون با سیستم هوشمندانه بازمانده از تحصیل‌ها را به مدرسه برمی‌گردانیم و اعلام کردیم هر ان.جی.او.یی بچه‌ها را برگرداند مقدار مشخصی به او کمک می‌کنیم. در طرح تحول سلامت هم مشکل واقعا پول نبود بلکه طراحی درست بود و نظام ارجاع و پزشک خانواده محقق می‌شد که اجرا نشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار