سیزدهم آگوست ، روز جهانی چپ دست ها

اسلامشهر (پانا) - روز سیزدهم آگوست برابر با بیست ودوم مرداد روز جهانی چپ‌دست‌ها نامگذاری شده‌ ونام این روز در سال ۱۹۷۶ پیشنهاد و به تصویب رسید.

کد مطلب: ۸۴۵۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
سیزدهم آگوست ، روز جهانی چپ دست ها

دلیل نامگذاری این روز ، انتقاد از این است که تمامی ابزارها و امکانات برای راست دست‌ها طراحی شده اند مانند صندلی‌های یک دسته ، صندلی راننده در خودروها ، قانون‌های راهنمایی رانندگی ، میزهای پر کردن فرم در بانک‌ها و اداره‌ها و... که چپ دست‌ها را مجبور به کاربرد از دست راست می‌کنندوهمچنین یکی از هدف‌های این روز پیکار با باورهای خرافاتی درباره چپ دست هاست.

چپ‌دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و به ویژه نوشتن است. به طور طبیعی ، بیشتر انسان‌ها راست دست هستند به این معنا که برای انجام کارهای روزمره ، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می‌آورند. یکسان دستان نیز گروه خیلی کوچکی از انسان‌ها هستند که توانایی استفاده از دست چپ و راست را بطور یکسان دارند.

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که در جوامع مختلف ، هفتاد تا نوددرصد جمعیت ، راست‌دست هستند. بقیه این افراد اغلب چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از دو دست را دارند.

علت دقیق چپ‌دستی هنوز مشخص نیست. نظریه‌های مختلف ، وراثت ، یادگیری و فعالیت‌های مغزی در دوران جنینی و رشد را عامل تعیین چپ‌دستی یا راست‌دستی می‌دانند.

پژوهشگران ژنی را کشف کردند که گمان می‌رود عامل بروز چپ‌دستی باشد. در افراد حاوی این ژن، بخش راست مغز کار کنترل سرعت و زبان را بر عهده دارد و بخش چپ مغز مسئول احساسات است. در افراد راست‌دست که فاقد این ژن هستند وظیفه هر نیم کره مغز بر عکس این است.

اندکی بعد ، پژوهشگران نظریه جدیدی در این رابطه ارائه دادند. یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در رحم مادر ، مغز کودکان چپ‌دست آزادانه‌تر از مغز کودکان راست‌دست رشد می‌کند.

در گذشته چپ‌دستی در بسیاری از جوامع ، نوعی ناهنجاری و عادت ناپسند محسوب می‌شده‌است و معمولا سعی بر این بوده که کودکان را به استفاده از دست راست تشویق کنند. برخی نیز در گذشته تصور می کردند که چپ دست ها شوم بوده و این امر را یک عیب می دانستند.

البته این طرز فکر به گذشته های نه چندان دور باز می گردد. در آن زمان اگر مشخص می شد کودکی چپ دست است ، او را شیطانی و شوم فرض نموده و مجبورش می کردند از دست راست خود برای نوشتن استفاده کند. حتی معلم های مدرسه که انسان های تحصیل کرده و فرهیخته ای محسوب می شدند نیز دانش آموزان چپ دست را به نوشتن با دست راست مجبور می کردند.

چپ دست بودن را هرکسی به شکل خاص خود تعبیر می کند . برخی اعتقاد دارند که این افراد از هوش بیشتری نسبت به راست دست ها برخوردار هستند در حالی که سرعت تفکر ، استقلال ، سازگاری از جمله خصوصیت های شخصی افراد چپ دست می باشد.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار