شروع برداشت عسل از سطح زنبورستان‌های نیشابور

نیشابور (پانا) - نیشابور به سبب داشتن اقلیم و مراتع مناسب ، بستر رویش گیاهان دارویی زیادی ازجمله گون، آویشن، کاکوتی و اسطوخودوس است با توجه به مساحت مناسب مزارع و باغ‌ها قطب تولید محصولات زراعی و باغی در کشور است.

کد مطلب: ۸۴۲۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
شروع برداشت عسل از سطح زنبورستان‌های نیشابور

محمد علی فرهمندراد، معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور عنوان کرد: زنبور‌داری در شهرستان نیشابور از نظر کمی و کیفی رشد و توسعه خوبی داشته است، بطوریکه اکنون حدود بیست 21 هزار کلونی زنبور عسل در قالب 220 زنبورستان در شهرستان موجود است و 320 نفر بصورت مستقیم به این حرفه مشغول هستند.

فرهمندراد گفت: درسال 1396 میزان 142 تن عسل ، 12 کیلوگرم ژله رویال ،240 کیلوگرم گرده گل و56 کیلوگرم بره موم در شهرستان تولید شده است و در سال جاری برداشت عسل شروع شده که پیش بینی می‌شود حدود 150 تن عسل از سطح زنبورستان‌های شهرستان برداشت شود. در شهرستان یک واحد تعاونی زنبور‌داری فعال است که زنبورداران از خدمات آن برخوردار می‌شوند.

وی در ادامه گفت: از مهمترین فواید پرورش زنبور عسل گرده افشانی مراتع ،باغات و گیاهان زراعی است که کمک به افزایش کمی و کیقی محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست می‌کند، علاوه بر عسل محصولاتی نظیر موم، بره موم ،گرده گل ، ژله رویال و زهر زنبور عسل از فرآورده‌های زنبور عسل با ارزش افزوده بالا هستند که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارند و می توانیم با ترویج مصرف، جمع آوری و مصرف تولیدات زنبور عسل در سطح جامعه ،کمک زیادی به سلامت جامعه ،افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش درآمد زنبورداران و اشتغالزایی کنیم.

همچنین شغل زنبورداری بیشترین همسویی را با اقتصاد مقاومتی دارد زیرا علاوه بر اینکه وابستگی به خارج ندارد ،می تواند ارز آوری و اشتغال مناسبی را با سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به دیگر مشاغل ایجاد کند و در سال گذشته حدود 55 میلیارد ریال از راه فروش محصولات کلونی‌ها نصیب زنبورداران شهرستان شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار