در گفت‌وگو با پانا

رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران: شبکه‌های سوء استفاده از کودکان کار را می‌شناسیم

تهران (پانا) - رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با تأکید بر اجرای صحیح فرایندهای مربوط به ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت با توجه به اینکه معضلات اجتماعی در استان تهران خیلی گسترده است، دستگاه‌های متولی نتوانسته‌اند به‌درستی آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان را اجرا کنند.

کد مطلب: ۸۳۹۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران: شبکه‌های سوء استفاده از کودکان کار را می‌شناسیم

فرزانه مروستی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه رسیدگی به امور کودکان کار و خیابان از سوی مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی نیز دنبال می‌شود، گفت: سال 93، تشکیل مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی از سوی شورای اجتماعی کشور مصوب شد و قرار شد به استناد این مصوبه، آسیب‌دیدگان اجتماعی شهر تهران که در واقع استان تهران را هم در برمی‌گیرد، مورد حمایت قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه جامعه هدف مجتمع فوریت‌های اجتماعی، آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند، گفت: یازده جامعه هدف تعریف شده است که همه آنها جزو آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند. این آسیب‌دیدگان در فرایند ساماندهی جهت غربالگری به مجتمع فوریت‌های اجتماعی ارجاع داده می‌شوند و پس از آن به دستگاه متولی تحویل داده خواهند شد. به عنوان مثال اگر کودک کار و خیابان است قطعا متولی آن سازمان بهزیستی است و نماینده بهزیستی در مجتمع موظف است او را پذیرش کند و سپس به مرکز تخصصی ارجاع دهد.

وجود 3 مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان در پایتخت

مروستی با بیان اینکه در تهران سه مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان وجود دارد، گفت: مراکز شهدای افسریه، یاسر و بعثت سه مرکزی هستند که ویژه رسیدگی به امور کودکان خیابانی است. البته در مرکز یاسر، غربال پسران انجام می‌شود و سپس به مرکز بعثت ارجاع داده می‌شوند. در مرکز شهدای افسریه نیز از آنجا که تعداد کودکان دختر کمتر است و هدف این است که در سریع‌ترین زمان ممکن، کودکان به خانواده‌هایشان بازگردند، در این مرکز تعداد زیادی از کودکان حضور ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه که برای ما اهمیت دارد اجرای صحیح فرایندهای ساماندهی کودکان کار و خیابان است. اکنون یکسری کودک داریم که کودک کار محسوب می‌شوند و به‌خاطر شرایط اقتصادی خانواده‌هایشان مجبورند وارد فضای کار شوند. از طرفی یکسری کودک داریم که وارد شبکه‌های خاص استثمار کودکان می‌شوند که این شبکه‌ها باید شناسایی شوند حال اینکه ممکن است این شبکه‌ها از نزدیکان کودک از جمله دایی، عمو یا خاله کودک باشند.

شناسایی سوءاستفاده کنندگان از کودکان کار در دستور کار قرار دارد

این مقام مسئول در استانداری تهران درخصوص شناسایی افرادی که از کودکان بهره‌کشی می‌کنند، گفت: از وقتی مجتمع فوریت‌های اجتماعی راه‌اندازی شده است، شناسایی سوءاستفاده کنندگان از کودکان در دستور کار قرار گرفته است به طوری که پلاک به پلاک شناسایی شدند که چه ماشین‌هایی این کودکان را به چهارراه‌ها می‌آورند، با چه وسیله‌هایی، از کدام مناطق و چرا می‌آیند. این موارد پایش شده است و می‌دانیم شبکه‌ها چه کسانی هستند.

دستگاه قضا موضوع سوءاستفاده از کودکان کار و خیابان را پیگیری می‌کند

رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران اضافه کرد: دستگاه قضایی نیز به موضوع سوءاستفاده از کودکان کار و خیابان ورود کرده است و موارد را پیگیری می‌کند اما فرایندی که در ساماندهی کودکان کار و خیابان اهمیت دارد، تفکیک این کودکان است به‌طوری که اگر کودک کاری مشکل مالی دارد باید مشکل مالی خانواده او حل شود و در اینجا دستگاه‌های حمایتی باید پررنگ ورود کنند. از طرفی زمانی است که کودک از طریق بزرگسالان مورد استثمار قرار می‌گیرد، فرد بزرگسال مشمول ماده 713 قانون مجازات اسلامی می‌شود چرا که کودک را وادار به گدایی کرده است و باید برای فرد متخلف حکم قضایی صادر شود.

مروستی خاطرنشان کرد: فرایند اول در مرحله ساماندهی، گرفتن تعهد از والدین و سرپرستان است. اغلب سرپرستان از بستگان نزدیک هستند و چون کودک به حقوق خود آشنا نیست و کار کردن را پذیرفته است، از او سوءاستفاده می‌شود. این مساله زنگ خطری برای دستگاه‌های متولی است و باید زمینه استثمار کودکان بسته شود. البته ممکن است در فرایند ساماندهی کودکان کار و خیابان مشکلاتی به وجود آید که باید ایرادها را برطرف کرد. علاوه بر این در فرایند ساماندهی کودکان کار و خیابان باید بسیاری از آسیب‌های دوران نوجوانی برطرف شود.

رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تصریح کرد: طبق قانون کودکان زیر 15 سال نمی‌توانند کار کنند و اگر به هر دلیلی کودکی کار می‌کند قطعا دستگاه‌های متولی باید اقداماتی انجام دهند که آسیب‌های مربوط به کودکان به حداقل برسد.

وی درباره ازدواج دخترانی که به عنوان کودک کار محسوب می‌شوند نیز گفت: موضوع ازدواج کودکان کار یکی از کارهایی است که در فرایند ساماندهی باید به آن توجه کرد تا کودکان پیش از موعد ازدواج نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار