وزیر اطلاعات: وزارت اطلاعات در آخرین مرحله برخورد سخت‌افزارانه می‌کند

۳۰۰ مورد خنثی‌سازی انجام شده و تنها یک مورد رخنه اتفاق افتاده است

تهران (پانا) - وزیر اطلاعات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی متذکر شد که آخرین مرحله اقدامات این وزارتخانه برخورد سخت‌افزارانه با فعالان عرصه مجازی است.

کد مطلب: ۸۳۹۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر اطلاعات: وزارت اطلاعات در آخرین مرحله برخورد سخت‌افزارانه می‌کند

سیدمحمود علوی امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال ملی علی مطهری، نماینده مردم تهران، درباره دستگیری ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در اسفندماه 95 حاضر شد و اظهار کرد: «امنیت عرصه مجازی کمک به امنیت اجتماعی می‌کند. وزارت اطلاعات از گرایش‌های جناحی، قومیتی و امثال این‌ها با تمام وجود جلوگیری می‌کند چرا که دخالت دادن مسائلی غیر از کارشناسی حرفه‌ای در امر اطلاعات می‌تواند طبیعت کار این وزارتخانه را دچار اشکال کرده و به انحراف بکشاند.»

او ادامه داد: «در مورد مدیران کانال‌های تلگرامی نیز وزارت اطلاعات از همین موضع رفتار کرد. این وزارتخانه کار رصد و پایش رسانه‌های مجازی را وظیفه خود می‌داند و مدیریت هوشمند این فضا را در دستور کار قرار داده است کاری که در همه کشورها معمول است.»

وزیر اطلاعات بیان کرد: «هیچ کشوری عرصه مجازی را رها نمی‌گذارد بلکه چارچوب‌های مشخصی را برای این مسئله تعیین می‌کند تا هم کار انجام شود و هم از آسیب رسیدن به جامعه جلوگیری به عمل آید.»

او تصریح کرد: «برخورد باریشه‌ها همواره مؤثرتر است وزارت اطلاعات با این برآورد که اقدام حذفی و دستگیری در بار اول و بدون تذکر قبلی چاره‌ساز نیست در آخرین مرحله به برخورد سخت افزارانه می‌پردازد.»

علوی متذکر شد: «این برخورد درباره فعالان مجازی نیز انجام شد و برخوردهای سخت‌افزارانه با فعالان این فضا یک در هزار و یا یک در چند ده هزار هم نمی‌شود چرا که نصایح و تذکرها اثرات خود را گذاشته است. طبیعی است که با مدیران کانال‌های تلگرامی نیز چنین برخوردی صورت گرفت.»

وزیر اطلاعات کشورمان در ادامه بیان کرد: «وزارت اطلاعات سعی کرده بیماران عرصه مجازی را با پماد و دارو درمان کند و در گام اول بیماران را به اتاق عمل نفرستند.»

علوی در ادامه با اشاره به برخوردی که با فعالان کانال‌های تلگرامی انجام شد، گفت: «به نظر ما اگر در زمینه آن‌ها نیز با همین رویه برخورد انجام شد، آن وقت هزینه کمتری برای نظام ایجاد می‌شد این باور ماست منتها ما نمی‌توانیم با نگاه خود برای دستگاه‌های دیگر تعیین تکلیف کنیم تفاوت دیدگاه بین دستگاه‌های مختلف امری طبیعی است لذا ما در جامعه اطلاعاتی به‌ویژه بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره سعی کردیم همدلی و هم اندیشی را دنبال کنیم و تا کنون از این هم‌اندیشی بهره‌های زیادی برده‌ایم و نظام نیز از آن منتفع شده و آرامش به جامعه منتقل شده است.»

وزیر اطلاعات دولت دوازدهم در ادامه در پاسخ به سؤال دوم مجلس که توسط جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد درباره چرائی عدم برخورد با ادمین‌های گروه‌های تلگرامی مطرح شد، بیان کرد: «هر دستگاهی بر اساس نظر کارشناسی و رویکردهای حاکم بر آن عمل می‌کند. وزارت اطلاعات نیز در این چارچوب عمل می‌کند. این وزارت در هر موضوعی به‌ویژه فعالان مجازی بر اساس کارشناسی خود عمل کرده و ملاحظات غیر کارشناسی را دخالت نمی‌دهد.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «از نظر ما ده‌ها هزار کانال تلگرامی حکمی واحد ندارد و به لحاظ تولید محتوا و مواجهه با منافع ملی باید بین آن‌ها تفاوت قائل شد. وزارت اطلاعات درباره کانال‌های نشر محتوای ضد دین ضمن شناسایی آن‌ها و مدیرانشان باز هم به بررسی و دسته‌بندی اقدام کرده است آنجا که مدیران بر اساس هیجان‌های کور اقدام کرده بودند به آن‌ها تذکر داده شد و تعهد گرفته شد و کانال‌ها به دست خود آن‌ها مسدود شد و چنانچه دوباره اقدام کنند برخورد بازدارنده با آن‌ها انجام خواهد شد.»

علوی ادامه داد: «اما آن دسته از مدیران که وزارت اطلاعات بر اساس نظر کارشناسی به این نتیجه رسید که سازمان‌یافته کار می‌کنند این‌ها را شناسایی کرده و کارکرد سازمانی این گونه افراد را به دستگاه قضایی واگذار کرده است.»

وزیر اطلاعات بیان کرد: «وزارت اطلاعات با هزاران کانال و گروه که با رویکرد مرتبط با منافع ملی مثل فرق نوظهور و سلطنت‌طلب‌ها فعالیت می‌کردند وارد عمل شده و آن‌ها را شناسایی کرده و برخوردهای لازم با آن‌ها انجام داده است.»

او ادامه داد: «وزارت اطلاعات هزار کانال با محتوای مستهجن و کودک آزاری را نیز شناسایی کرده و با همکاری مسئولان در وزارت ارتباطات نسبت به مسدودسازی آن‌ها اقدام کرده است.»

علوی تصریح کرد: «گرایش کانال‌هایی که فعالیت جناحی می‌کردند اما در چارچوب نظام بودند لحاظ نکرده‌ایم و با درنظرگیری اصول نظام با آن‌ها نرم افزارانه برخورد کردیم و اگر مواردی مغایر با منافع ملی بود این موارد را تذکر و هشدار دادیم و اگر عناد و لجاجت دیدیم برخورد هم داشتیم اما سعی ما بر اساس بیانات مقام معظم رهبری جذب حداکثری و دفع حداقلی بوده است.»

وزیر اطلاعات هم چنین گفت: «مدیرانی که در سؤال مدنظر شما (کریمی قدوسی) مطرح است جزء همین مورد بوده و با آن‌ها برخورد نرم‌افزارانه انجام شده است. یک عده می‌گویند چرا گرفتید و یک عده می‌گویند چرا نگرفتید به هر حال شرایط سختی است‌.»

علوی در ادامه اظهارات خود با اشاره به وجود اختلاف دیدگاه بین وزارت اطلاعات و سایر ارگان‌های اطلاعاتی کشور گفت: «آنچه در عملکرد وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و قوه قضائیه وجود دارد این است که همه آن‌ها سیر طبیعی و کارشناسی را طی کرده ولی با تشخیص خودش. وزارت اطلاعات همواره به مسائل حرفه‌ای نگاه می‌کند و امنیت رسانه‌ای را حق فعالان رسانه‌ای می‌داند و معتقد است همه اقشار باید در جامعه احساس امنیت کنند.»

او بیان کرد: «از 300 تیمی که با برنامه تروریستی وارد کشور شدند عوامل همه آن‌ها توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند. این یعنی بیش از 300 مورد خنثی‌سازی انجام شده و تنها یک مورد رخنه اتفاق افتاده است. این نشانه قدرت است، ما باید 10 گلی که زده‌ایم را ببنیم نه یک گلی را که خورده‌ایم، این پیروزی ماست.»

او همچنین تصریح کرد: «امنیت فیزیکی، اقتصادی‌، روانی‌، فرهنگی و سیاسی همه و همه نیازهای جامعه است و وزارت اطلاعات همواره برای تامین آن‌ها تلاش می‌کند. اختلاف دیدگاه طبیعی است ولی این مانع همدلی و هم‌افزایی نشده است.»

این مقام مسئول گفت: «بر اساس نظر کارشناسی این‌جانب و کارشناسان وزارت اطلاعات در محتویات کانال‌های تلگرامی مدنظر شما به مورد ضد امنیتی و اخلاقی برخورد نکردیم. آن‌ها عنادی در برابر نظام ندارند. آیا وزارت اطلاعات باید از موضع جریان‌ها ورود کرده و برخورد کند.»

علوی بیان کرد: «اگر همین کانال‌ها مطالبی مغایر منافع ملی داشتند تذکر داده و آن‌ها را ارشاد کرده‌ایم و تغییر آن را دیده‌ایم وقتی با ارشاد این رویه را اصلاح می‌کنند چه نیازی است که با مشت آهنین بر سر آن‌ها بکوبیم.»

وزیر اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: «آنچه توسط همکاران ما در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رخ داده بر اساس کارشناسی بوده که ممکن است اختلاف دیدگاهی نیز در آن وجود داشته باشد. ما الآن در وضعی هستیم که به دنبال جلسات هم‌اندیشی هستیم تا نگاه‌ها به مسائل در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و قوه قضائیه را به هم نزدیک کنیم. در همین زمینه من جلسات ماهانه‌ای با حسین تائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه داشته‌ام و دارم که نتیجه آن را نیز دیده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار