بیست و نهم تیرسالروز بزرگداشت شاه چراغ ،حضرت احمد بن موسی(س )

اسلامشهر (پانا)-امامزاده سید احمد بن موسی (س)که به شاه چراغ مشهور است ،برادر امام علی بن موسی الرضا (ع) و یکی از پرهیزگارترین و با تقواترین فرزندان امام کاظم علیه السلام است.

کد مطلب: ۸۳۸۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بیست و نهم تیرسالروز بزرگداشت شاه چراغ ،حضرت احمد بن موسی(س )

در زمانی که حضرت امام علی بن موسی(ع)الرضا با ولایتعهدی تحمیلی در طوس خراسان بودند، حضرت احمد بن موسی(س) به اتفاق برادران خود و جمعی دیگر از برادرزادگان و اقارب و دوستان، به قصد زیارت آن حضرت از حجاز به سمت خراسان حرکت نمود. در بین راه نیز جمع کثیری از شیعیان و علاقه مندان به خاندان رسالت، به سادات معظم ملحق و به اتفاق حرکت نمودند تا جایی که می نویسند،به نزدیک شیراز که رسیدند، تقریباً یک قافله پانزده هزار نفری از زنان و مردان تشکیل شده بود.

خبر حرکت این کاروان را به خلیفه وقت مأمون دادند. وی ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران و فدائیان آن ها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت گردد. لذا امریّه ای صادر نمود به تمام حکام بلاد که در هر کجا قافله بنی هاشم رسیدند، مانع از حرکت شوید و آن ها را به سمت مدینه برگردانید. به هرکجا این حکم رسید قافله حرکت کرده بود مگر شیراز.

حاکم شیراز مردی به نام قتلغ خان بود. وی با چهل هزار لشکر جرّار، در خان زنیان در هشت فرسخی شیراز اردو زد و همین که قافله بنی هاشم رسیدند، پیغام داد که حسب الامر خلیفه، آقایان از همین جا باید برگردید.

حضرت سید احمد(س) فرمود: ما قصدی از این مسافرت نداریم، جز دیدار برادر بزرگوارمان. اما لشکر قتلغ خان راه را بستند و جنگ شدید خونینی شروع شد اما لشکر در اثر فشار و شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند.

لشکر شکست خورده، تدبیری اندیشیدند. بالای بلندی ها فریاد زدند: الان خبر رسید که ولیعهد امام هشتم علیه السلام وفات کردو این خبر مانند برق، ارکان وجود مردمان سست ‎عنصر را تکان داده، از اطراف امام زادگان متفرق شدندو سید احمد(س) شبانه با برادران و اقارب از بیراهه به شیراز رهسپار گردیدندو با لباس مبدّل پراکنده شدند.

هنگامی که قتلغ حاکم شیراز دانست که از طریق ستیز مسلحانه از میان بردن آنان را ندارد از طریق خانه همسایه و از طریق شکافی که در خانه همسایه درست کردند وارد خانه ای که سید أحمد(س) در آن پناه برده بود، شدند و زمانی که او برای استراحت و تجدید قوا پس از نبردی طولانی به خانه رفته بود هنگام خروج، با شمشیری بر سر او ضربه ای وارد کردند .سپس به دستور قتلغ خان خانه را بر روی آن بدن شریف خراب کردند و زیر آوار باقی گذاردند.

شایان ذکر است ،سال 95ودر جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس نامگذاری یک روز به نام بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(س) مطرح شد و متولیان امر تصمیم گرفتند که روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند.

/خبرنگار:سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار