معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل:

روز اردبیل عرصه معرفی توانمندی های فرهنگی استان است

اردبیل (پانا) - معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل بزرگداشت 'روز اردبیل' را فرصتی برای ارائه داشته های ارزشمند تاریخی ، فرهنگی و سیاحتی استان و فراهم کردن زمینه های پیشرفت اقتصادی منطقه به واسطه عرضه این قابلیت ها در داخل و خارج از کشور دانست.

کد مطلب: ۸۳۸۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
روز اردبیل عرصه معرفی توانمندی های فرهنگی استان است

علی نواداد در نشستی با خبرنگاران واصحاب رسانه افزود: این هفته همچنین فرصتی است که در آن خدمات شیخ صفی الدین اردبیلی ، شاه اسماعیل و سلسله صفویه به ایران زمین بازگو گردد .
وی همچنین بر لزوم بالا بردن روحیه شادابی و نشاط در جامعه تاکید کرد و افزود: از عاشیقلار (نوازندگان و خوانندگان موسیقی سنتی آذربایجانی ) نقاط مختلف ایران و نیز کشورهای همجوار از جمله جمهوری آذربایجان دعوت شده که در این هفته برنامه های سنتی در مناطق مختلف استان اجرا کنند .
نواداد همچنین به ساخت سریال شاه اسماعیل صفوی اشاره کرد و ادامه داد: این خبرهفته آینده و همزمان با برپایی مراسم مربوط به روز شیخ صفی الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل برای ساکنان این دیار اعلام خواهد شد .
معاون استاندار اردبیل با بیان اینکه برپایی بخش عمده ای از برنامه های بزرگداشت روز شیخ صفی الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل به تشکل های جوانان سپرده شده، گفت: تجارب گذشته نشان می دهد هر جا به جوانان برای اجرای برنامه ها اعتماد شده نتایج مفید و بهتری به دست آمده است .
وی اظهار کرد: واسپاری قسمت عمده ای از اجرای برنامه های روز شیخ صفی الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل به تشکل های غیردولتی جوانان علاوه بر افزایش مشارکت عمومی و تقویت روحیه کار جمعی سبب می شود که با هزینه های کمتر شاهد خروجی مفید بوده و به اهداف از قبل تعیین شده نزدیک شویم .
وی با بیان اینکه شیخ صفی و برنامه های مربوط به بزرگداشت این هفته فقط به اردبیل محدود نیست ادامه داد: امسال علاوه بر اردبیل در نمین ، پارس آباد ، گرمی و کوثر نیز به این مناسبت برنامه هایی تدارک دیده شده اند .
دبیر مراسم گرامیداشت هفته اردبیل نیز در این نشست گفت: شورای فرهنگ عمومی ایران امسال طی نامه ای ثبت چهارم مرداد به عنوان روز شیخ صفی الدین اردبیلی را اعلام کرد و ثبت آن در تقویم رسمی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است .
توحید دلاور قوام افزود: از دی ماه پارسال تا بهار امسال کارهای مربوط به تدوین برنامه های این مناسبت در دبیرخانه آن آغاز شده و برنامه ها و مراسم مختلفی با رویکرد تازه تدارک دیده شده است .
وی با بیان اینکه برنامه های این هفته از فردا با زیارت و ادای احترام به قبور شهیدان گمنام در حاشیه دریاچه شورابیل اردبیل و قطعه مفاخر شهر در بهشت زهرا آغاز می شود، افزود: دیدار با امام جمعه ، تئاتر خیابانی ، همایش پیاده روی ، افتتاح ایستگاه مطالعه ، کارگاه پوستر و عکس ، شب شعر ، افتتاح جشنواره غذاهای سنتی اردبیل ، اجرای موسیقی سنتی آذربایجانی در نقاط مختلف استان اردبیل ، عصر خاطره با خاطره های سردار مصطفی اکبری ، مسابقات ورزشی شنا ، تکواندو و شمشیربازی کشوری ، تکریم و تقدیر از چهره های برتر و تاثیرگذار استان اردبیل و عصر کمپین سینما با مرور آثار جمشید هاشم پور (جشمید آریا) از جمله این برنامه ها می باشند .
گفتنی است:ایده نامگذاری روز اردبیل از اواخر دولت دهم از سوی بعضی صاحبنظران منطقه مطرح و چند سالی به شکل ابتدایی برنامه هایی در این زمینه در اردبیل و تهران برگزار شد .
از ابتدای آغاز کار دولت تدبیر و امید توجه بیشتری به این موضوع به واسطه اجرای برنامه های متنوع و گسترده تر شد و ثبت آن در تقویم ملی ایران به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد .
بر اساس منابع معتبر تاریخی ؛ چهارم مرداد روز تولد شاه اسماعیل صفوی است که خدمات ارزنده ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است. پس از سلسله ساسانیان کشور ایران به 19 قسمت جداگانه تقسیم شده بود که هیچکدام حکومت مرکزی را قبول نداشتند .
شاه اسماعیل توانست با به رسمیت شناختن مذهب تشیع در ایران آن را به شکل یکپارچه درآورد و در طول دوران حکومت خویش خدمات و آثار عمرانی ارزنده ای نیز در نقاط مختلف کشور به یادگار گذاشته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار