بیست و هشتم تیر ، زادروز سیمین بهبهانی، نیمای غزل ایران

اسلامشهر (پانا) - بزرگان تاریخ ادبیات ایران بسیارند و سخن گفتن ازآنها سخت است وباید دریابیم چرا برخی آنقدر بزرگ می‌شوند و بزرگ می‌مانند.

کد مطلب: ۸۳۸۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
بیست و هشتم تیر ، زادروز سیمین بهبهانی، نیمای غزل ایران

شعر فارسی در ۱۰۰ سال گذشته دچار تغییر و تحولات بسیاری شده که این تغییرات بر کسی پوشیده نیست. اما این که از میان شاعرانی که پا بر عرصه شعر و شاعری گذاشتند، کدام نام ماندگار خواهد شد، موضوعی است که تنها گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد. بدون تردید در میان چهره‌های ادبی معاصر، سیمین بهبهانی به دلیل ابداع وزن‌های مختلف و سرودن غزل‌های محکم، یکی از آن نام‌های ماندگار است چراکه به سادگی نمی‌توان از آثار درخشان وی که در یاد عموم مردم مانده و به تایید اهل فن رسیده، گذشت.

شاعر و نویسنده فقید، سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی در روز بیست و هشتم تیر سال ۱۳۰۶ در تهران چشم به جهان گشود، و در بیست و هشتم مرداد ۱۳۹۳ دار فانی را وداع گفت.

وی در طول زندگی خود بیش از ۶۰۰ غزل سرود در ۲۰ کتاب شعر به چاپ رساند .

شعرهای سیمین بهبهانی موضوعاتی هم‌چون عشق به وطن، زلزله، انقلاب، جنگ، فقر، تن‌فروشی، آزادی بیان و حقوق برابر برای زنان را در بر می‌گیرند. او به خاطر سرودن غزل فاسی در وزن‌های بی‌سابقه به نیمای غزل معروف است. از وی می‌توان به عنوان برجسته‌ترین بانوی شاعر معاصر ایرانی نام برد.

وی در ۱۳۴۸ به عضویت شورای شعر و موسیقی درآمد. در سال ۱۳۵۷ عضویت در کانون نویسندگان ایران را نیز پذیرفت.

سیمین بهبهانی پیش از انقلاب برای رادیو ترانه هم می‌سرود و خوانندگانی چون شجریان، داریوش، ایرج، عارف و... سروده‌های وی را خوانده‌اند. سیمین بهبهانی مدتی هم عضو شورای موسیقی رادیو و تلویزیون ملی ایران بود.

در ۱۳۷۸ سازمان جهانی حقوق بشر در برلین مدال کارل فون اوسی یستکی را به سیمین بهبهانی اهدا کرد. در همین سال نیز جایزه لیلیان هیلمن / داشیل هامت را سازمان دیدبان حقوق بشر به وی اعطا کرد.

در هفتم شهریور سال ۱۳۹۲جایزه یانوش پانونیوش از سوی انجمن قلم مجارستان ، در شهر پچ با حضور فرزانه میلانی مترجم آثار ایشان به زبان انگلیسی به وی اهدا شد. این جایزه شامل تندیس و پنجاه هزار پوند بود ودر سال ۲۰۰۸ نخستین دوره جایزه بیتا برگزار و جایزه به سیمین بهبهانی اهدا شد.

سیمین بهبهانی که به علت مشکلات تنفسی و قلبی در بیمارستان پارس تهران بستری بود، از پانزدهم مرداد در کما به سر می‌برد و سرانجام ساعت یک بامداد روز سه شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۱۹ اوت ۲۰۱۴ میلادی، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

شایان ذکر است پیکر او با حضور مردم و ادیبان و هنرمندان از مقابل تالار وحدت تشییع شد و در بهشت زهرا در مقبره خانوادگی و کنار پدرش در آرامگاه شمارهٔ ۷۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار