وزیر آموزش‌وپرورش: برنامه‌های فردی در تشکل‌های دانش آموزی باید کنار گذاشته شود

بطحایی: خط‌کشی‌های موجود بین تشکل‌های دانش‌آموزی باید کمرنگ شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از اینکه نگرانی‌ها درباره کیفیت انجام کار به دست دانش‌آموزان باعث شده است به تدریج اعتماد به آنها کم شود و دانش‌آموزان فقط شرکت‌کنندگان مراسم‌ها باشند، انتقاد کرد، او همچنین خواستار کنار گذاشتن برنامه‌های فردی در تشکل‌های دانش‌آموزی شد.

کد مطلب: ۸۳۷۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش‌وپرورش: برنامه‌های فردی در تشکل‌های دانش آموزی باید کنار گذاشته شود

سید‌محمد بطحایی در دومین کنگره مجامع اعضا، مربیان و مدرسان سازمان دانش‌آموزی که صبح امروز در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، مشکلات بزرگ آموزش و پرورش را کم‌توجهی به مهارت‌های زندگی اجتماعی برخلاف نیاز جامعه دانست و گفت: «برخلاف این نیاز، نظام آموزش و پرورش ما به سمت رفع نیازهای فردی گرایش پیدا کرده است که ماحصل این رویکرد این است که دانش‌آموزان از جمع گریزان هستند.»

او ادامه داد: «یکی از سیاست‌های مهمی که ما بر‌اساس سند تحول بنیادین در نظر گرفته‌ایم این است که مهارت‌های اجتماعی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی ما سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد. البته حرکت به این سمت بسیار دشوار است چون این مسئله غلط در یکی دو سال گذشته شکل نگرفته و پیشینه‌ای طولانی دارد و ما نمی‌توانیم در مدت کوتاه آن را اصلاح کنیم.»

حذف همه رقابت‌های فردی مدارس از مهر 97

بطحایی به صحبت‌های چند روز گذشته خود درباره حذف هرگونه رقابت فردی در مدارس اشاره کرد و گفت: «از مهر 97 ما باید همه رقابت‌های فردی را کنار بگذاریم و چیزی به عنوان مسابقه فردی نداشته باشیم. باید به سمتی برویم که مسابقات ما به صورت جمعی باشد حتی من اعلام کردم که مسابقاتی مانند خط و نقاشی که ماهیت فردی دارند نیز نباید به صورتی برگزار شود که برنده و بازنده داشته باشد.»

همه برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی را کنترل خواهم کرد. به هیچ عنوان هیچ دانش‌آموزی در سازمان دانش‌آموزی نباید به خاطر کار فردی تشویق شود و جایزه بگیرد. گروه باید تشویق و تنبیه شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: «یکی از ایراداتی که معلمان پرورشی به درستی بر ما وارد می‌کنند این است که می‌گویند ما در مدارس فرصت انتقال مفاهیم پرورشی را به دانش‌آموزان نداریم و بیشتر وقت دانش‌آموزان به گذراندن درس‌هایی مانند فیزیک و ریاضی و شیمی اختصاص می‌یابد، این مسئله یکی از موانع مهم برای آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی به دانش‌آموزان است.»

او ادامه داد: «بخش عمده‌ای از مقبولیت مدرسه این است که بچه‌های ما یاد بگیرند که اگر کسی زمین خورد چگونه دست او را بگیریم و بلندش کنیم. بچه‌های ما باید یاد بگیرند که چگونه صبوری، عطوفت و کمک به دیگران را تمرین کنند. بچه‌ها باید در مدرسه یاد بگیرند که چگونه از حق خود بگذرند و منافع جمعی را بر منافع فردی ترجیح دهند.»

بطحایی در ادامه تشکل‌های دانش‌آموزی را بهترین ابزار و بستر برای فعالیت‌های اجتماعی دانست و گفت: «توسعه مهارت‌های جمعی و گروهی دانش‌آموزان به وسیله همین تشکل‌ها محقق می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «مبادا تشکل‌های دانش‌آْموزی نیز همرنگ نظام فعلی آموزش و پرورش شوند و به سمت فعالیت‌های فردی حرکت کنند. این اولین احساس خطری است که تشکل‌های دانش‌آموزی باید داشته باشند. برنامه‌های فردی در تشکل‌های دانش آموزی ذره‌ای اهمیت ندارد و باید کنار گذاشته شود.»

خطای بزرگ ما اینجاست که نگرانی‌ها درباره کیفیت انجام کار به دست دانش‌آموزان باعث شده است به تدریج اعتماد ما به آنها کم شود و فقط شرکت‌کنندگان مراسم‌های مختلف باشند

بطحایی همه ماموریت سازمان دانش‌آموزی را تقویت مهارت‌های جمعی و گروهی اعلام کرد و گفت: «من همه برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی را کنترل خواهم کرد. به هیچ عنوان هیچ دانش‌آموزی در سازمان دانش‌آموزی نباید به خاطر کار فردی تشویق شود و جایزه بگیرد. گروه باید تشویق و تنبیه شود.»

او افزود: «اداره و مدیریت تشکل‌های دانش‌آموزی باید از سوی خود دانش‌آموزان انجام شود و ما به عنوان معلم و مربی باید در کنار آنها باشیم. اجرا و مدیریت برنامه‌ها باید از سوی دانش‌آموزان انجام شود. خطای بزرگ ما اینجاست که نگرانی‌ها درباره کیفیت انجام کار به دست دانش‌آموزان باعث شده است که به تدریج اعتماد ما نسبت به آنها کم شود و دانش‌آموزان فقط شرکت‌کنندگان مراسم‌های مختلف باشند.»

بطحایی در پایان مهمترین رسالت تشکل‌های دانش‌آموزی را ایجاد همراهی و هماهنگی بین دانش‌آموزان دانست و گفت: «اگر خط‌کشی بین تشکل‌ها کمتر نشود، یقین داشته باشید که ماموریت تشکل‌های دانش‌آموزی به ضد خودشان تبدیل می‌شود. ما باید به سمتی حرکت کنیم که خط‌کشی‌ها بین بسیج، سازمان دانش‌آموزی، انجمن اسلامی و... روز به روز کمتر شود و برنامه‌های آنها به صورت مشترک برگزار شود. این خط‌کشی‌ها مهلک‌ترین ضربه به نظام تعلیم و تربیت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار