تورانی: کتب جدیدالتالیف هر پنج سال یکبار باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرند
تهران (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش تاکید کرد کتابهای درسی جدید هر پنج سال یکبار باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرند تا فرصت اصلاح برنامه درسی وجود داشته باشد.
حیدر تورانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «سازمان پژوهش هر ساله ۱۴۰ میلیون جلد کتاب آموزشی در ۱۲۰۰ عنوان به چاپ میرساند. تیراژ سالانه مجلات رشد نیز ۴۰ میلیون در ۳۰ عنوان است.»
او تولید محتوا در آموزش و پرورش را بر عهده سازمان پژوهش دانست و افزود: «سازمان برای آنکه بتواند در آینده مسیر بهتری در کیفیتبخشی آموزش طی کند باید گامهای جدیتری نسبت به گذشته بردارد. تلاش کردیم مدلی برای رهبری اثربخش سازمان ارائه کنیم که مشغول رایزنی و کار بر روی آن هستیم. بسیج همه منابع در تحقق تصویر کلان سندتحول بنیادین در این مدل مدنظر است. این مدل ۶ راهبرد و ۶ بعد دارد.»
چالشهای سازمان پژوهش
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به چالشها و اشکالات سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: «از سال ۹۰ آموزش و پرورش تصمیم گرفت سند راهبردی خود را از طریق نظام ۳-۳-۶ اجرا کند که غیرکارشناسانه بود و آنطور که باید موفقیت نداشت. آموزش و پرورش شروع به تغییر کتب درسی کرد که امسال به پایه دوازدهم میرسد.»
تورانی ادامه داد: «کتابها جدید شدند اما معلمان ما و مدیران مدارس آمادگی لازم برای تدریس کتب جدید نداشتند.»
او افزود: «باید به دنبال راه چاره باشیم تا بر چالشهای موجود فائق بیاییم. تلاش کردم راهبردهایی وضع کنم. در سالهای گذشته در سازمان پژوهش، قبل از آنکه اهداف دورههای تحصیلی را وضع کنیم شروع به تغییر کتب درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی کردیم در حالی که کتابهای ما با وجود تلاشهای بسیار، اثربخشی لازم را ندارند.»
کتابهای جدید هر پنج سال یکبار باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرند
او ادامه داد: «کتابهای جدید هر پنج سال یکبار باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرند که فرصتی است تا برنامه درسی را اصلاح کنیم.»
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: «حجم بالای کتب، حافظهمحور بودن، عدم آمادگی لازم برای معلمان، تالیف یک کتاب واحد برای کل کشور و آگاه نبودن خانوادهها و بسته بودن در سازمان پژوهش از جمله ایراداتی است که وارد میشود.»
تورانی افزود: «اگر بهترین کتاب را به دست معلم ناشی و کمسواد بدهیم نمیتواند کوچکترین فرصت یادگیری خلق کند. از امسال دیگر کتب درسی نونگاشت نمیشوند تا فرصت یابیم توانمندسازی ایجاد و بازنگری کنیم و به سمت انطباق کتب درسی با سندتحول بنیادین برویم.»
استراتژی چندتالیفی از جمله برنامهها و اهداف ماست
او ادامه داد: «استراتژی چندتالیفی از جمله برنامهها و اهداف ماست. در دهه چهارم انقلاب قرار داریم و توانمندیهای بسیاری وجود دارد و انجمنهای مردمنهادی وجود دارند که میتوانند وارد میدان شوند و کمک کنند. این اقدام اراده و شهامت قوی سازمانی میطلبد.»
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: «باید به برنامه و راهنمای تالیف کتب درسی مجهز باشیم و باید از تولید محتوا به شکل فیزیکی خارج شویم. تا کی قرار است درختها از بین بروند و ۱۴۰ میلیون جلد کتاب چاپ کنیم. باید بخشی از کتب و آموزشها الکترونیک شوند. باید درهای سازمان را باز بگذاریم و از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده کنیم. نباید بخش خصوصی را دشمن بدانیم و جلوی آنها سپر بگیریم.»
تاکید بر پایدارسازی کتب درسی
تورانی ادامه داد: «پایدارسازی کتب درسی را باید در دستورکار قرار دهیم. ماندگاری کتابها و رفتن به سمت تولید محتوای بدون کاغذ اتفاق نمیافتد مگر آنکه مرزگستری کنیم.»
او افزود: «قصد نداریم دوباره بدون تعریف چارچوب درست، سیاستهای جدیدی را شروع کنیم.»
ارسال دیدگاه