در گفت وگو با پانا:

قربان، کارشناس بازار نفت: تلاش تیم مذاکره‌کننده ایرانی موجب شد تا اعضای عضو و غیرعضو اوپک به اجماع برسند

تهران (پانا) – کارشناس بازار نفت با مثبت ارزیابی کردن می‌گوید تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده ایران موجب شد تا اجماع اعضای عضو و غیرعضو اوپک ثبات در بازار نفت و حفظ منافع ایران را در بازار جهانی نفت تضمین کند.

کد مطلب: ۸۳۱۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
قربان، کارشناس بازار نفت: تلاش تیم مذاکره‌کننده ایرانی موجب شد تا اعضای عضو و غیرعضو اوپک به اجماع برسند

نرسی قربان درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد: جلسه 174 اوپک درحالی برگزار شد که آمریکا، عربستان سعودی و هم‌پیمانان آنها تلاش کردند اجلاس اوپک را در بازار نفت کم‌رنگ کنند و مشکلات بازار را به گردن ایران بیندازند و با تلاش ایران این هدف آنها محقق نشد.

وی افزود:‌ آنها قصد داشتند که سهم ایران را در بازار جهانی نفت به دست آورند و در این میان روسیه هم به نظرمی‌آید که در پشت‌پرده با آنها بود، اما مذاکرات ایران موجب شد تا اجلاس اوپک و غیراوپکی‌ها به هم نخورد و اجماعی حاصل شود که در قالب آن منافع ایران نیز به دست آید.

قربان نشست اخیر اوپک را مثبت ارزیابی کرد و افزود:‌ نتیجه حاصل شده اجلاس اوپک بر روی بازار نفت تاثیرگذار بود و منجر شد تا بهای نفت برنت حدود سه درصد افزایش یابد و در درازمدت نیز موجب می‌شود که ثبات بازار نفت با تعهد اعضا به توافق حاصل‌شده ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: اگر اعضای اوپک به توافق حاصل‌شده متعهد نمانند بسته به آن که برنامه کاهش یا افزایش تولید نفت در دستور کار هر یک از کشورها باشد با افزایش یا کاهش قیمت نفت در بازار جهانی مواجه خواهیم بود.

کارشناس بازار نفت خاطرنشان کرد:‌ تیم مذاکره کننده ایرانی با تلاش دیپلماتیک موفق شد اجماع اعضای عضو و غیرعضو اوپک را به دست آورد و به دنبال این اجماع منافع ایران نیز حفظ شود و در مجموع این نشست مثبت ارزیابی می‌شود.

وی درباره اعلام‌نظر ژاپن مبنی برکاهش خرید نفت از بازار ایران اظهارکرد:‌ بازار نفت بازاری به هم‌پیوسته و مرتبط است و اگر این کشور قصد کاهش خرید نفت از بازار ایران را داشته باشد باید از محل دیگری این کاهش را جبران کند. در این میان اگر مسائل بانکی و مشکل پرداخت‌ها میان ایران و سایر کشورها حل شود، مشکل فروش نفت برای ایران وجود نخواهد داشت.

قربان درباره تهدید آمریکا به تحریم فروش نفت ایران عنوان کرد:‌ آمریکا ممکن است تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیرد. تحریم آمریکا تا ماه نوامبر ممکن است اجرایی شود اما اگر بتوان با استفاده از رهکارهایی مشکلات بانکی و تبادلات مالی با کشورها را برطرف کرد، نگرانی از بابت اعمال تحریم‌های آمریکا وجود نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار