رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان  بشرویه :

دوره آموزشی با محوریت آنفلوانزای فوق حاد و تب کریمه کنگو در شهرستان بشرویه برگزارشد

بشرویه (پانا)ـ رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان  بشرویه گفت : به مناسبت هفته جهاد کشاورزی دوره آموزشی آنفوانزای فوق حاد و تب کریمه کنگو در شهرستان بشرویه برگزار شد.

کد مطلب: ۸۳۰۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
دوره آموزشی با محوریت آنفلوانزای فوق حاد و تب کریمه کنگو در شهرستان بشرویه برگزارشد

دکتر سید حمید عبدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه از برگزاری یک دوره آموزشی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو با همکاری بین بخشی جهاد کشاورزی ، شبکه دامپزشکی و اداره عشایر با شرکت بیش از 130 نفر از بهره برداران این حوزه در محل سالن ترویج جهاد کشاورزی خبر داد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه ضمن خیر مقدم به حاضرین جلسه و عرض تبریک هفته جهاد کشاورزی گفت : حوزه بیماری های دامی از دو جهت استراتژیک محسوب می شود ابتدا قابلیت انتقال به انسان و دوم بیماری اقتصادی مثل تب برفکی که خسارات قایل توجهی به بهره برداران وارد می نماید .

سید حمید عبدی افزود: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات با لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

عبدی در ادامه خاطر نشان کرد: نقش کنه در انتقال این بیماری به دام و انسان بسیار پر اهمیت است و رعایت مواردی مثل عدم نگهداری دام در محل زندگی، بهسازی و سیمان کاری اماکن نگهداری دام، سمپاشی اماکن نگهداری دام، سمپاشی بدن دام، کشتار دام صرفاً در کشتارگاه و پرهیز از کشتار دام در محیط های خارج از کشتارگاه، تهیه گوشت از مراکز مجاز و ممهور به مهر و لیبل دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه به مدت 24 ساعت و آلایش (جگر ،قلب و ....) به مدت 48 ساعت در دمای یخچال (0 تا 4 درجه)، استفاده از وسایل حفاظت فردی و... جهت پیشگری از این بیماری اهمیت بسیار دارد.

وی با اشاره به احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در فصل مهاجرت پرندگان گفت: آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می باشدکه دارای 3 نوع تیپ C,B,A می باشند که در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می نماید.

در پایان دامداران با مشاهده کلیپ های آموزشی با بیماری آنفلوانزا فوق حاد و تب کریمه کنگو آشنا شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار