مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد:

وجود 13 میلیون هکتار اراضی بیابانی و کم تراکم در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا) – مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ، 5 میلیون و 400 هزار هکتار اراضی بیابانی داریم که با افزودن مناطق کم تراکم که حدود 8 میلیون هکتار هستند ، اراضی بیابانی و کم تراکم استان به 13 میلیون هکتار می رسد.

کد مطلب: ۸۲۹۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
وجود 13 میلیون هکتار اراضی بیابانی  و کم تراکم در خراسان جنوبی

علیرضا نصر آبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت روز جهانی بیابان زدایی ( 17 ژوئن، 25خرداد) برگزار شد در خصوص سطح اراضی بیابانی و کم تراکم استان گفت:خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است که در حال حاضر با احتساب مناطق کم تراکم ، سطح اراضی بیابانی در استان به 13 میلیون هکتار می رسد که با توجه به کمبود ریزش های آسمانی و کمبود فضای سبز در استان ، شرایط در حال بدتر شدن می باشد.

نصر آبادی گفت : در حدود 6 سال گذشته تا کنون، کانون های فرسایش بادی در استان از 19 کانون به 28 مورد رسیده است و در حال حاضر شهرستان هایی مانند طبس، فردوس، بشرویه و نهبندان به دلایل اقلیمی و مجاورت با بیابان های گسترده کشور ، شرایط سخت تری را پشت سر می گذارند و سطح کانون های فرسایش بادی در استان بیش از یک میلیون هکتار است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: زمانی که با کمبود آب ، تغییرات اقلیمی وتخریب سرزمین مواجه می شویم ، مشکلات جدیدی از جمله کاهش درآمد ورونق اقتصادی ، تغییرات بافت و... به وجود می آید که همه اینها ، سبب مهاجرت افراد می شوند.

وی وجود آفت شپشک سفید را نیز از جمله مشکلات اراضی بیابانی استا مطرح کرد و افزود: در سطح استان خراسان جنوبی ، بیش از 95 هزار هکتار درگیر و آلوده به این نوع آفت هستند و نیز گرد وغبار ، شن های روان و سایرآفات نیز مشکلاتی را برای ساکنین مناطق مانند سرچاه عماری، سه قلعه سرایان ، ریگ بشرویه و سایر مناطق بیابانی استان به وجود آورده است.

نصرآبادی گفت:حفظ پوشش گیاهی منطقه به دلیل اینکه میتواند نوعی سد طبیعی در برابر روان آبها باشد و همچنین تبخیرو ماسه های روان را کنترل کند یکی از بهترین روش ها برای کنترل بیابان هاست و همچنین ذخیره گاه های جنگلی هم از روش های کنترل بیابان ها و تشکیل آنهاست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت:از سال 68، در زیرکوه به دلیل آسیب زیاد در حوزه بیابانی ، مطالعات عرصه ها صورت می گیرد و در طی 27 سال تمام مناطق استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: از دیگر پروژه هایی که برای کنترل اراضی بیابانی در حال اجراست میتوان به طرح بین المللی ترسیب کربن اشاره کرد که هدف آن حفظ پوشش گیاهی و کاهش آلاینده هاست که در استان خراسان جنوبی در تمام شهرستان ها در حال اجراست و در سال گذشته نیز پروژه جدیدی در همین بحث ، در شهرستان نهبندان آغاز شده است.

نصر آبادی گفت: وجود منابع معدنی زیاد در استان خراسان جنوبی، باعث حساسیت هایی در استان از جانب اداره منابع طبیعی شده است که با این حال در سال گذشته 70 درصد استعلامات معدنی در استان جواب مثبت گرفته اند و مابقی به دلیل موانع قانونی از کسب مجوز باز ماندند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه گریزی به اعتبارات تخصیص یافته به استان در بحث بیابان زدایی زد و گفت:در سال 96 ، رشد اعتباری این مقوله نسبت به سال 95، بیش از 90 درصد بوده است که یکی از مهمترین و ارزشمندترین اعتبارات تخصیص یافته ، اعتباراتی است که از سوی صندوق توسعه ملی به میزان 21 میلیارد تومان بوده است که در سال گذشته 13 میلیارد آن به استان داده شد.

وی افزود:انجام دو پروژه طرح جامع بیابان زدایی کشور و تثبیت شن در منطقه طرح هایی هستند که در حال اجرا بوده و نهال کاری، مدیریت جنگل های دست کاشت، بذر کاری و بادشکن های زنده و غیر زنده را شامل می شوند.

نصرآبادی در پایان در خصوص هلالی های آبگیر استان و سطح آنها گفت: در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار هکتار هلالی آبگیر داریم که با هر مرتبه آبگیری، 30 هزار متر مکعب آب استحصال می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار