فوتبال ایران در تاریخ جام‌های جهانی؛ تاریخ‌سازی با نام ایران در روسیه از مسعود شجاعی تا قوچان‌نژاد و دنیل ارزانی

(پانا) – روزشمار جام جهانی 2018 به نفس‌های پایانی خود رسیده و تیم ملی ایران در حالی برای حضور در این رویداد آماده شده که دو تاریخ‌سازی بزرگ در همان اولین دیدار مقابل مراکش برای فوتبال ایران ثبت خواهد شد.

کد مطلب: ۸۲۸۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
فوتبال ایران در تاریخ جام‌های جهانی؛ تاریخ‌سازی با نام ایران در روسیه از مسعود شجاعی تا قوچان‌نژاد و دنیل ارزانی

به روزهای پرهیجان جام جهانی نزدیک می‌شویم و‌ تنها دو روز دیگر زمان باقی مانده تا مسکو در تب و تاب جام جهانی غرق شود. تیم ملی فوتبال ایران این روزها در پایتخت روسیه برای رسیدن به اوج آمادگی تلاش می‌کند تا در روز جمعه در سن‌پترزبورگ به مصاف مراکش برود.

تکراری‌های ایران در روسیه با تاریخ‌سازی کاپیتان شجاعی

این اولین بار در تاریخ است که تیم ملی ایران به صورت متوالی دو جام جهانی را تجربه می‌کند و به همین علت برخی از بازیکنان جام جهانی 2014 هم در ترکیب تیم ملی برای جام جهانی 2018 حضور دارند.

مسعود شجاعی، پژمان منتظری، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، رضا قوچان‌نژاد، علیرضا جهانبخش از جمله بازیکنانی هستند که هم در سال 2014 و هم جام جهانی 2018 در ترکیب تیم ملی حضور دارند.

البته مسعود شجاعی بیشتر سابقه حضور در جام جهانی 2006 را هم داشته و اولین بازیکن ایرانی است که سه دوره حضور در جام جهانی را در کارنامه خود دارد. اسطوره‌هایی مانند علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا دو دوره جام جهانی را تجربه کردند اما کاپیتان شجاعی این شانس را داشته تا سال 2006 در آلمان، سال 2014 در برزیل و امسال را در روسیه تجربه کند.

هفت گل ایران در جام جهانی و فرصت ویژه برای قوچی

در رقابت‌های جام جهانی 1978 آرژانتین نخستین گل تیم ملی ایران از سوی ایرج دانایی فر زده شد. دومین گل ایران در تاریخ جام‌های جهانی در همین رقابت‌ها و مقابل پرو بود که حسن روشن به ثمر رساند.

سومین گل ایران در جام جهانی هم به رقابت‌های 1998 فرانسه برمی‌گردد؛ تیم ایران در آن رقابت‌ها در دومین بازی خود مقابل آمریکا قرار گرفت و حمید استیلی با یک ضربه سر استثنایی که در بین گل‌های برتر تاریخ جام‌های جهانی هم وجود دارد سومین گل ایران در تاریخ جام‌های جهانی را به ثمر رساند. این گل مدتی بعد به گل قرن مشهور شد.

چهارمین گل ایران در همان بازی با آمریکا در جام جهانی 1998 توسط مهدی مهدوی کیا به ثمر رسید.درخشش او در این جام جهانی باعث شد درهای اروپا به روی مهدوی کیا باز شود و به بوخوم آلمان بپیوندد و سپس با حضور در هامبورگ به طلایی‌ترین دوران باشگاهی یک لژیونر ایرانی در فوتبال اروپا برسد.

پنجمین گل ایران در جام‌های جهانی توسط یحیی گل محمدی در جام جهانی 2006 به ثمر رسید. در تیمی که ستاره‌هایی مانند علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام حضور داشتند این یحیی گل محمدی بود که روی ضربه کرنر دروازه مکزیک را در اولین بازی ایران در این جام باز کرد اما در نهایت بازی با شکست 3 بر یک ایران تمام شد.

در جام جهانی 2006 پس از قطعی شدن عدم صعود ایران به مرحله حذفی با قبول دو شکست مقابل مکزیک و پرتغال، دیدار مقابل آنگولا کاملاً تشریفاتی بود. در این بازی سهراب بختیاری زاده که به جای یحیی گل‌ محمدی در این بازی به زمین رفته بود گلزنی کرد تا تعداد گل‌های ایران شش‌تایی شود.

هفتمین گل ایران در تاریخ جام‌های جهانی هم در سال 2014 توسط رضا قوچان نژاد در دیدار آخر ایران مقابل بوسنی به ثمر رسید. رضا قوچان نژاد که در جام جهانی 2018 روسیه هم حضور دارد این فرصت را پیدا کرده است تا تبدیل به اولین بازیکن تاریخ ایران شود که در دو جام جهانی گلزنی کرده است.

کاپیتان‌های ایران در تاریخ جام جهانی

در جام جهانی 1978 علی پروین در سه دیدار مقابل هلند، اسکاتلند و پرو کاپیتان تیم ملی بود.

در جام جهانی 1998 در بازی اول مقابل یوگسلاوی، نادر محمدخانی به عنوان کاپیتان مراسم آغاز بازی را برگزار کرد و در دو بازی مقابل آمریکا و آلمان نیز احمدرضا عابدزاده گلر افسانه‌ای فوتبال ایران بازوبند کاپیتانی را بست.

در جام جهانی 2006 و در دو بازی مقابل مکزیک و آنگولا، علی دایی کاپیتان تیم ملی بود. در بازی با پرتغال نیز یحیی گل محمدی بازوبند را بر بازو بست.

در جام جهانی 2014 جواد نکونام در سه بازی مقابل نیجریه، آرژانتین و بوسنی به عنوان کاپیتان تیم ملی ایران بود و حالا امسال در بین نفرات تیم ملی ایران که برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب شده‌اند مسعود شجاعی برای اولین بار در جام جهانی بازوبند را بر بازو خواهد بست، فرصتی که البته قابل پیش‌بینی است برای اشکان دژاگه هم پیش آید.

نیمکت ایران کارلوس کی‌روش

حشمت مهاجرانی‌، والدیر ویرای برزیلی، برانکو ایووانکوویچ کروات و در نهایت کارلوس کی‌روش پرتغالی چهار مربی‌ هستند که ایران را راهی جام جهانی کردند.

البته در مرحله مقدماتی جام جهانی 1998 که تیم ایران مقابل قطر در مرحله مقدماتی شکست خورد ویرا به جای محمد مایلی‌کهن‌ عهده‌دار نیمکت تیم ملی شد و در عین ناباوری پس از صعود ایران به جام جهانی در راس تیم ملی باقی نماند و جای خود را به توموسلاو ایوویچ داد اما این مربی یوگوسلاو هم چندان دوام نیاورد و به دنبال شکست عجیب 7 بر یک تیم ملی مقابل آ.ث رم در یک دیداری تدارکاتی پیش از آغاز جام جهانی از کار برکنار شد و جلال طالبی، سرمربی تیم ملی در جام‌جهانی 1998 فرانسه شد.

کارلوس کی روش در جام جهانی 2014 تبدیل به سومین سرمربی خارجی‌ تیم ملی ایران شد که توانست ایران را به جام جهانی برساند و حالا در روسیه این مرد پرحاشیه و جنجالی پرتغالی فرصتی ویژه دارد. او تبدیل به اولین مربی تاریخ فوتبال ایران شده است که در دو جام جهانی روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند و با حضور روی نیمکت در دیدار با مراکش بطور رسمی این رکوردشکنی را برای خود ثبت خواهد کرد.

دنیل ارزانی و حسرت بزرگ برای تیم ملی ایران

دنیل ارزانی نام ستاره‌ای ایرانی است که در فوتبال استرالیا رشد کرد اما در تصمیمی عجیب از سوی کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران دعوت نشد و تصمیم گرفت برای تیم ملی استرالیا به میدان برود.

او تنها 21 سال دارد و با درخشش در دیدارهای دوستانه تیم ملی استرالیا تبدیل به ستاره اول تیم ملی این کشور در خط هافبک شده و رسانه‌های این کشور نگاه ویژه‌ای به او پیدا کرده‌اند. دنیل اولین بازیکن ایرانی در تاریخ است که با لباس تیم ملی کشوری دیگر در جام جهانی به میدان خواهد رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار