رابطه سینما و تلویزیون در دنیا (قسمت پنجم)

نگاهی به رابطه میان سینما و تلویزیون در کشور انگلستان

تهران (پانا) -  بی‌بی‌سی فیلم بازوی فیلمسازی کمپانی بی‌بی‌سی است که در 18 ژوئن 1990 تأسیس شد و بعضی از موفق‌ترین فیلمهای بریتانیا در سالهای اخیر را تهیه و تولید کرده است.

کد مطلب: ۸۲۷۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به رابطه میان سینما و تلویزیون در کشور انگلستان

سینما و تلویزیون بخش بزرگی از محصولات سرگرمی را در تمام دنیا تولید می‌کنند. آنها بینندگان خود را با محصولات گوناگون سرگرم کرده، آموزش می‌دهند و از اخبار و وقایع جهان مطلع می‌کنند. در حال حاضر این محصولات و برنامه‌ها بخش بزرگی از زندگی روزمره مردم جهان را در بر می‌گیرند؛ اما رابطه این دو صنعت از آنچه که به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است.

از همان ابتدا این دو صنعت متکی بر یکدیگر بوده‌اند، از اواخر دهه ی پنجاه، استودیوهای فیلم بیشتربه ساخت فیلم برای تلویزیون (در قالب سریال های تلویزیونی) پرداخته اند تا برای سینما، و این روند تا به امروز نیز ادامه دارد. از اوایل دهه شصت، کاملا مشخص است که فیلم‌های سینمایی صرفا درحال گذشتن از سینمابه سوی مقصد اصلی‌شان روی صفحه نمایش تلویزیون هستند. این‌همه نشان‌دهنده این است که چقدر این دو صنعت متکی به هم هستند و چه رابطه درهم تنیده ای با یکدیگر دارند.

با توجه به این موضوع که زیرساخت کانال‌ها و شرکت‎های تلویزیونی متعلق به هر کشور با دیگری متفاوت است، رابطه میان صنعت تلویزیون و سینمای آن هم متفاوت خواهد بود. بنابراین، برای فهمیدن و درک درستی از این رابطه پیچیده و به هم پیوسته، لازم است تا هر شرکت و رابطه آن با سینما به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

چهار بخش نخست این نوشتار به ساختار صنعت تلویزیون در کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین و فرانسه، همچنین رابطه تلویزیون و سینما در این کشورها اختصاص داشت. در این بخش به صنعت سینما و تلویزیون در انگلستان می‌پردازیم.

تلویزیون در انگلستان در سال 1936 به عنوان یک سرویس عمومی خالی از تبلیغات بازرگانی آغاز به کار کرد، و پس از انجام تست‌های تلویزیونی مکانیکی پخش آزمایشی در سال 1926 آغاز شد. سپس با اولین پخش رسمی در سال 1929، بی بی سی پخش برنامه‌های تلویزیونی را با عنوان خدمات تلویزیونی بی بی سی از قصر الکساندرا آغاز کرد.

البته از آن زمان تا کنون تلویزیون در انگلستان راه طولانی را طی کرده است. در حال حاضر، بریتانیا دارای مجموعه ای از خدمات رایگان برای پخش، رایگان برای مشاهده و خدمات اشتراکی بر روی انواع رسانه‌های توزیع کننده است، که از طریق آنها بیش از 480 کانال و همچنین محتوای درخواستی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. در حال حاضر، شش کانال اصلی که دارای بیشترین تعداد بازدیدکنندگان هستند، وجود دارند و هر ساله 27000 ساعت محتوای داخلی با هزینه 2.6 میلیارد پوند در این کشور تولید می‌شود و بی بی سی اولین سازمان پخش تلویزیونی هنوز مهمترین شبکه تلویزیونی با بیشترین تعداد بیننده است.

شرکت پخش بریتانیایی (بی بی سی)

بی بی سی قدیمی ترین و بزرگترین پخش کننده بر اساس تعداد کارکنان در جهان است. در مجموع بیش از 20950 کارمند را استخدام کرده است که 16672 تن از آنها در قسمت پخش کار می‌کنند. تعداد کل کارکنان با اضافه کردن کارکنان پاره‌وقت، انعطاف‌پذیر و قرارداد ثابت به 35402 می‌رسد. بی بی سی همچنین پخش‌کننده خدمات اصلی عمومی در انگلستان است. دفتر مرکزی آن در اداره پخش در وست مینستر لندن قرار دارد.

بی بی سی به طور عمده از طریق حق اشتراک بینندگان و از فروش برنامه‌های خود به بازارهای خارج از کشور تامین مالی می‌شود و به همین دلیل تبلیغ بازرگانی پخش نمی‌کند. حق اشتراک برای تمام خانوارهایی که تلویزیون را تماشا می‌کنند یا تلویزیون را همانطور که در حال پخش است ضبط می کنند، پرداخت می‌شود و مقدار این هزینه‌ها توسط مذاکرات دوره ای بین دولت و بی بی سی تعیین می‌شود. این هزینه توسط دولت بریتانیا تعیین و توسط پارلمان آن به ثبت میرسد، و برای تأمین مالی رادیو، تلویزیون، و خدمات آنلاین بی بی سی در کشورها و مناطق تحت کنترل بریتانیا مصرف می‌شود. همچنین تامین مالی خدمات جهانی بی بی سی را که به 28 زبان پخش شده و خدمات تلویزیونی، رادیو و آنلاین خود را که به زبان عربی و فارسی هم ارائه می‌دهد را در بر می‌گیرد. تقریبا یک چهارم درآمد بی بی سی از بازوی بازرگانی بی بی سی استودیو با مسئولیت محدود است که برنامه های بی بی سی و خدمات آن را در بازارهای بین المللی به فروش می‌رساند.

در حالی که هدف اصلی آن در سالهای گذشته پخش برنامه‌های تلویزیونی از طریق کانال های تلویزیونی خود بوده است، در طی سالها از این هدف خود فراتر رفته و در حال حاضر دارای شاخه های بسیاری است که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند.

یکی از این شاخه ها بی بی سی فیلم است که بازوی فیلمسازی بی بی سی است. این کمپانی در 18 ژوئن 1990 تأسیس شد و بعضی از موفق‌ترین فیلمهای بریتانیا در سالهای اخیر را تهیه و تولید کرده است. بی بی سی فیلم هرسال هشت فیلم را با همکاری توزیع کنندگان عمده بین المللی و انگلیسی تولید می‌کند. بعضی از این فیلم ها شامل واقعا، دیوانه‌وار، عمیق، آلن پارتریج: پدر آلفا، کورتت، سرآشپز، گرفتن ماهی قزل آلا در یمن، نجات آقای بنکس، هفته من با مرلین، جین ایر، در حلقه، یک آموزش، رقص خیابانی 3D، تانکر ماهی، ایریس، یادداشت های رسوایی، مردانه، بیلی الیوت و بروکلین می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار