فخاری، عضو شورای شهر تهران:‌ پیاده‌سازی الگوی شهر دوستدار کودک، نیازمند افتتاح پروژه‌های میلیاردی نیست

تهران (پانا) - مسئول کمیته پیگیری و نظارت مصوبه شهر دوستدار کودک تاکید کرد پیاده سازی الگوی شهر دوستدار کودک، نیازمند افتتاح پروژه‌های میلیاردی نیست.

کد مطلب: ۸۲۶۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
فخاری، عضو شورای شهر تهران:‌ پیاده‌سازی الگوی شهر دوستدار کودک، نیازمند افتتاح پروژه‌های میلیاردی نیست

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، جلسه کمیته اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک با ریاست شجاع پوریان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، الهام فخاری و زهرا صدراعظم نوری به عنوان اعضای کمیته نظارت و پیگیری مصوبه، اعضای کمیته اجرایی، مسئولان سازمان‌های مرتبط و افراد متخصص در حوزه کودک برگزار شد.

بنا به گفته فخاری، این نخستین جلسه‌ی کمیته اجرایی است که حداقل از زمان آغاز به کار شورای پنجم تشکیل شده است.

این عضو شورا گفت: از تصویب این مصوبه هفت سال می‌گذرد و کمیته‌ی نظارت که در این سال‌ها، به صورت رسمی برگزار نشده و یا اگر برگزار شده باشد، مستند و صورت‌جلسه‌ای از آن نیست. کمیته اجرایی این مصوبه هم کم و بیش به همین صورت است. تنها دو جلسه، آن هم به فاصله یک سال طی ۹۴ و ۹۵ برگزار شده و هیچ فعالیتی برای اجرای این مصوبه و تبدیل تهران به شهری که دوستدار کودک باشد، انجام نشده است.

فخاری در توضیح اجرایی شدن شهر دوستدار کودک ادامه داد: شهر دوستدار کودک شهری با مهدکودک‌های متعدد وابسته به شهرداری نیست. بلکه شهری ایمن و مناسب برای زندگی سالم و بالندگی کودک است. منظور از شهری برای امکان زندگی سالم، فراهم آوردن فضایی برای تعامل اجتماعی کودک از مدرسه رفتن تا خرید کردن و تامین امنیت نسبی برای حضور و فعالیت او در شهر است.

وی افزود: در بیان ارزنده‌ترین دستاورد مصوبه‌ای با این اهمیت، نباید به اتاق شیردهی یا اتاق مادر و کودک، بسنده شود. این کارها هرچند ارزشمند هستند، ولی در راستای خدمات شهروندی بوده و نباید از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین دستاورد مصوبه شهر دوستدار کودک نام برده شود.

‎رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه بر لزوم در نظر گرفتن همه‌ گروه‌های جامعه در اجرای این مصوبه تاکید کرد و گفت: یکی از نکته‌های مهمی که در انجام این مصوبه نباید از یاد ببریم این است که همه‌ کودکان، از کودکان در خانواده‌های ایمن تا کودکان آسیب‌دیده و کودکان کار و خیابان باید در برنامه‌ی انجام این مصوبه در نظر گرفته شوند.

مسول کمیته پیگیری و نظارت مصوبه شهر دوستدار کودک با اشاره به متن آیین‌نامه اجرایی شهر دوستدار کودک، افزود:«متاسفانه در متن آیین‌نامه این مصوبه هم شاهد آسیب‌محوری هستیم. این نکته که ما کودکان آسیب‌دیده را در نظر می‌گیریم، خیلی خوب، مهم و قابل تقدیر است اما نباید باعث شود بخش سالم جامعه و کودکانی که شرایط استواری دارند را رها کنیم. در حالی که با هزینه اندکی افزون بر توان‌افزایی این بخش از جامعه، می‌توان از بسیاری از چالش‌های احتمالی پیشگیری کرد.

فخاری بعد از ارائه گزارش عملکرد سازمان‌های مختلف شهرداری در راستای اجرایی کردن مصوبه شهر دوستدارکودک با اشاره به بعضی از طرح‌های سنگین از نظر مالی و بودجه‌ای مانند پارک‌ها و .. گفت:برای تبدیل تهران به شهر دوستدار کودک، نیازمند تمرکز بر اجرای پروژه‌های سنگین مالی نیستیم. سه بنیان شهر دوستدار کودک در الگوی یونیسف توسعه زندگی پیاده، فعالیت در فضای گروهی شهری و طبیعت‌گرایی است. برای برنامه‌ریزی انجام شهر دوستدار کودک باید به این سه محور بنیادی توجه داشت. می‌بینید که با این بنیان مفهومی، به‌جای تمرکز بر ابرپروژه‌های پرهزینه باید به بازآفرینی جامعه محله (عمودی یا گسترده، سنتی یا نوین) و مناسب‌سازی زیرساخت‌های شهری پرداخت. همین محور زیست پیاده اگر انجام شود، بسیاری از مسائل چاره‌جویی می‌شوند. کودکان راحت‌تر در جامعه رفت و آمد می‌کنند و امنیت در جامعه مراقبت می‌شود .

وی گفت:چهار اصل اساسی منشور شهر دوستدار کودک شامل عدم تبعیض، احترام به دیدگاه کودکان، حقوق زندگی و توسعه حداکثری و توجه به بیشترین علایق کودکان است که با بررسی آن‌ها، متوجه لزوم توجه هرچه بیشتر به اقدامات اجتماعی و تغییر بینش از سمت افتتاح پروژه‌های میلیاردی به اقدامات اجتماعی می‌شویم.

او با اشاره به اقدامات صدراعظم نوری در زمان حضور این عضو شورا به عنوان شهردار منطقه ۷ برای کودکان گفت: از کارهایی که می‌توان از نتیجه آن به عنوان پروژه‌ای همسو با شهری که به‌راستی دوستدار کودک است، نام برد؛ اقدامات خانم نوری در منطقه ۷ است. وی افزود:«کار ایشان نه تنها اولین کار در این زمینه بوده که بسیار به جا، هوشمندانه، صحیح و متناسب با قوانین سخت‌گیرانه‌ی یونیسف انجام شده است و تمایز این اقدامات را نباید فقط در اولین بودن آن دانست.

در پایان این جلسه با پیشنهاد فخاری، برپایی کارگروه‌ها، بررسی آن‌ها و ایده‌های جدید در یک زمان‌بندی مشخص در دستور کار کمیته اجرایی قرارگرفت. این عضو کمیته نظارت و پیگیری مصوبه شهر دوستدار کودک همچنین خواستار ارائه گزارش‌های ماهانه کمیته اجرایی به همه اعضای شورا و به خصوص اعضای کمیته نظارت و پیگیری شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار