شهردار اصفهان:

آلوده کنندگان محیط زیست باید هزینه آلودگی ها را پرداخت کنند/نسل سوم حقوق بشر، مبتنی بر محیط زیست است

اصفهان (پانا) - شهردار اصفهان گفت: افرادی که محیط زیست را آلوده کرده و از کنار آن نفع می برند باید هزینه این آلودگی را پرداخت و در رفع آن مشارکت کنند.

کد مطلب: ۸۲۵۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
آلوده کنندگان محیط زیست باید هزینه آلودگی ها را پرداخت کنند/نسل سوم حقوق بشر، مبتنی بر محیط زیست است

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی اصفهان فردا که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه محیط زیست سالم یکی از مسائل مهم حقوق بشری است، ‌اظهار کرد: امروزه حقوق بشر نسل سوم که یکی از مصادیق آن موضوع محیط زیست است به عنوان مسأله ای جدی در تمام کشورها مطرح است. اصل 50 قانون اساسی در ایران نیز می گوید در صورتی که توسعه اقتصادی منجر به تخریب محیط زیست شود آن توسعه اقتصادی ممنوع است.

وی تصریح کرد: محیط زیست و راهی که برای توسعه پایدار وجود دارد باید به گونه ای برنامه ریزی شود که آیندگان را نیز مدنظر قرار بدهد. توسعه پایدار حال و آینده را توأمان می بیند و حق ندارد تمام منابع را برای استفاده امروز مصرف کند. از این منظر درآمدهای نفتی باید به صنعت، ثروت و یا کالایی تبدیل شود که آیندگان نیز از آن استفاده کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه فضای سبز و حفظ و نگهداری آن یکی از راهکارهای حفظ محیط زیست است، افزود: شهر اصفهان دارای 8500 واحد صنعتی است و زمانی که این میزان واحد صنعتی وجود نداشته 12 هزار هکتار فضای سبز از انواع مختلف در آن موجود بوده که این میزان فضای سبز زیستی همراه با سلامت را برای مردم تامین می کرده است. این در حالیست که امروز 5 هزار هکتار فضای سبز در مقابل 8 هزار و 500 واحد صنعتی وجود دارد. بنابراین مشاهده می کنیم که اقلیم و محیط زیست اصفهان در خطر است و اگر برای آن چاره ای اندیشیده نشود این خطر مضاعف می شود.

وی تاکید کرد: اقلیم شهر در خطر است و خشک شدن درختان اصفهان می تواند منجر به افزایش افسردگی، بحران اجتماعی و ایجاد یأس شود زیرا نومیدی حاصل از آن چالش های زیادی را به دنبال دارد. باید حساسیت نسبت به محیط زیست در همگان وجود داشته باشد و بدیهی است که تنها با تشکیل جلسه و ارائه آموزش نمی توان این مسأله را حل کرد. آموزش ها باید از سنین پایین و در مدارس شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در شهر اصفهان تعداد بسیار زیادی فرهنگسرا وجود دارد که می توان برنامه های آموزشی در خصوص محیط زیست را در این مکان ها و با مشارکت و همکاری سازمان های مردم نهاد ارائه داد. شهرداری نیز این آمادگی را دارد که فرهنگسراهای موجود خود در سطح شهر را در اختیار فعالان محیط زیست قرار دهد. همچنین دوره های آموزش حقوق شهروندی نیز پیش بینی خواهد شد.

نوروزی اضافه کرد: افرادی که محیط زیست را آلوده کرده و از کنار آن نفع می برند باید هزینه این آلودگی را پرداخت و در رفع آن مشارکت کنند. مبارزه برای داشتن محیط زیست سالم کار بسیار دشواری است که به بسیج همگانی و اقدامات فرهنگی نیاز دارد. صنایع، آموزش و پرورش و بخش های مختلف باید در این زمینه همکاری کنند تا این مسائل به صورت اساسی و اصولی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه خدمت به محیط زیست در راستای اهداف انسانی و الهی است، گفت: دغدغه محیط زیست دغدغه تمام کسانی است که بشر و مظاهر الهی را دوست دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار