غلامرضا حیدری*

نقدپذیری شاخصه اصلی جریان اصلاحات

در روزهای اخیر خبر اختلافات در کنگره یک حزب اصلاح طلب منتشر شد؛ اختلافی که درون حزبی بود و ارتباطی با مسائل بیرونی نداشت. آنچه در جلسات برخی احزاب پیش می آید، نشان از عدم بلوغ و نبود مهارت تحمل یکدیگر، عدم انتقادپذیری و نبود توان پذیرش ســخنان طرف مقابل و آنچه مغایر با اندیشه های طرفین درگیر از سوی برخی اعضای کم تجربه آن احزاب است و همچنین نبود مهارت مبتنی بر خوب گوش دادن دارد. چاره ای جز صبر کردن و منتظر ماندن برای فراگیری چنین مهارتها و ویژگیهایی نیست.

کد مطلب: ۸۲۵۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد

وجود فرهنگ سازش با مخالفان و داشتن آستانه تحمل بالا در مواجهه با آنچه مطابق میل و خواســته طرف مقابل اســت، از بروز درگیریها و پیامدهای ناصواب جلوگیری خواهد کرد. متاسفانه وجود چنین رخدادهایی نشان میدهد هنوز چنین فرهنگی در بطن جامعه سیاسی کشور نهادینه نشده است.

وقتی بنیان اصلاح طلبان بر انتقادپذیری و ســازش با مخالفان فکری و اعتقادی بنا شده است، بروز چنین رویدادهایی، آن هم درون حزبی که خود را مشمول جریان اصلاح طلبی میداند، پذیرفته شده نیست. البته این رویداد مربوط به کل جریان اصلاح طلب نیست و یک رویداد درون حزبی است. البته نمی توان این رخداد را نشــان دهنده یک بحران یا اختلاف درون این حزب دانســت. وحدت و همدلی و انســجام بین اعضای حزب یا گروه، یکی از مهمترین ضروریات تداوم آن حزب و گروه است. در حال حاضر وضعیت انسجام و وحدت بین اصلاح طلبان وضعیت خوبی است. اصلاح طلبان در حال حاضر محوریتی به نام رئیس دولت اصلاحات دارند که ایشــان یک گروه مشاور دارند. شورای عالی سیاستگذاری، در واقع شورای احزاب اصلاح طلبان جا افتاده بوده و در حال پیشروی برای پیشبرد اهداف خود هستند. در خصوص اختلاف نظرها هم باید اذعان کرد، اختلاف نظر در هر جریانی وجود دارد و نمی توان منکر آن شد.

این اختلافات در واقع نقش سازنده ای در راستای استحکام یک جریان فکری دارد. وجود اختلاف نظرها موجب پویایی می شود و به دنبال آن سعی در راستای رفع اشکالات باعث رشد و نمو و زمینه ساز ارتقای سطح انتقادپذیری خواهد بود. بدون تردید ماهیت جریان اصلاح طلبی بر انتقادپذیری و سازش با مخالفتهای فکری استوار است. اصلاح طلبان ارتباط سازنده ای با یکدیگر دارند و انســجام خود را حفظ کرده اند و در راســتای ارتقای آن کوشش هم میکنند. همین عامل هم باعث نفوذ و فتنه افکنی طرف مقابل می شود. متاسفانه جریان رقیب به جای سعی و تلاش در راستای رشد و ارتقای فکری و عملیاتی خود، سعی در تخریب اصلاح طلبان دارد و به جای اعتلای خود تلاش میکند اصلاح طلبان را پایین بکشد.

منبع:آرمان

* نماینده مجلس دهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار