525 کلاس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در مسیر آماده‌سازی

تهران (پانا)- مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه از ساخت 110 کلاس درس جدید در مناطق زلزله زده خبرداد و ابراز امیدواری کرد تا شروع سال تحصیلی 98-97 این آمار افزایش پیدا کند.

کد مطلب: ۸۲۳۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
525 کلاس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در مسیر آماده‌سازی

نگرانی‌ها درباره آماده شدن فضای آموزشی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای آغاز سال تحصیلی آینده ادامه دارد. بیش از هفت ماه از زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه می‌گذرد. زلزله‌ای که ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی مرز ایران و عراق رخ داد و خرابی‌های زیادی به بار آورد.

زمین لرزه در ۵ شهرستان سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و گهواره و گیلانغرب بیشترین خسارات را به ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی وارد کرد. آمارهای منتشرشده از سوی اداره کل نوسازی مدارس که متولی اصلی ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی محسوب می‌شود، نشان داد، از مجموع ۷۵۷ آموزشگاه این ۵ شهرستان که ۲ هزار و ۸۵۴ کلاس درس دارد، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس که در لیست تخریب و بازسازی مدارس استان بوده است آسیب جدی دیده و تا بعد از بازسازی غیرقابل استفاده است. این رقم حدود ۱۱ درصد فضاهای آموزشی موجود در مناطق زلزله‌زده را شامل می‌شود.

چند روز بعد از زلزله، مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه، درباره میزان خسارات و خرابی‌های مراکز آموزشی گفت زلزله 44 مدرسه با 300 کلاس درس در مناطق شهری و 52 کلاس درس در مناطق روستایی استان کرمانشاه را به طور کامل از بین برده است.
اعتبار مورد نیاز برای بازسازی مدارس تخریب شده 86 میلیارد تومان برآورد شد که 66 میلیارد تومان برای بازسازی مدارس تخریب شده، 10 میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی و 10 میلیارد تومان دیگر برای دیوار کشی مدارس در مناطق روستایی پیش‌بینی شده بود.

خیران، پیشگام در ساخت مدارس مناطق زلزله زده

خیران مدرسه‌ساز ساخت و مقاوم کردن 52 مدرسه را در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بر عهده گرفته‌اند و نقش مهمی در رساندن مدارس به سال تحصیلی پیش رو دارند. مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه به پانا گفته است: «خیران علاوه بر تعهد ساخت مدارس آسیب‌دیده در زلزله برای ساخت مجدد سایر مدارس فاقد استحکام در همین مناطق که جزو فهرست تخریب و بازسازی بوده‌اند هم اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال بازسازی و مقاوم‌سازی 52 مدرسه هستند که امید می‌رود تا شروع سال تحصیلی جدید این مدارس آماده تحصیل دانش‌آموزان شود.»

آماده سازی 110 کلاس درس

به غیر از مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس آسیب دیده، ساخت مدارس جدید در استان کرمانشاه نیز در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

مرزبان نظری درباره آخرین آمار مدارس ساخته شده در استان گفته است: «بعد از وقوع زلزله تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت 135 مدرسه با 635 کلاس درس منعقد شد که از این تعداد تاکنون کار ساخت 110 کلاس درس به اتمام رسیده است و امیدواریم تا قبل از مهرماه سال 97 باقی کلاس‌ها نیز آماده بهره‌برداری شود.»
به گفته او هم‌چنین کار نوسازی بیش از ۱۸۷ کلاس مدرسه هم تمام شده است.

تحویل 475 کانکس به عنوان کلاس درس موقت

از آن‌جا که احتمال عقب ماندن دانش‌آموزان از درس‌ها بعد از زلزله وجود داشت، وزارت آموزش و پرورش دقیقا در روزهای بعد از زلزله برای تامین فضای آموزشی از کانکس‌ استفاده کرد. 475 کانکس در کرمانشاه حالا نقش کلاس درس را بر عهده دارند و به مناطق زلزله‌زده تحویل داده شده‌ است.

نگرانی‌ها ادامه دارد

از 78 مدرسه آسیب‌دیده استان کرمانشاه در مجموع ۵۱ مدرسه روستایی و ۲۷ مدرسه در مناطق شهری بود. شهرستان سرپل ذهاب با 19 مدرسه تخریبی بیشترین میزان خسارت را دیده بود. قربان نظری نگرانی اصلی در روند بازسازی و ساخت مراکز آموزشی مناطق زلزله‌زده را رسیدگی به شهرستان سرپل ذهاب دانسته و گفته است: «به دلیل میزان بالای خسارت این شهرستان نسبت به دیگر مناطق زلزله‌زده، این شهرستان هنوز با کمبودهایی مواجه است که امیدواریم با اختصاص بودجه در سال 97 و کمک خیرین کار ساخت و بازسازی مدارس در این شهرستان تمام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار