در گفت‌‌وگو با پانا

انتقاد سخنگوی کمیسیون بهداشت از ضعف قانونی در مقابله با قاچاق اعضای بدن و کم‌‌کاری برخی تیم‌های اهدای عضو

عابدی: مشاهده کردم که تیم اهدای یک دانشگاه علوم پزشکی در ایام نوروز مرخصی بود در صورتی که می‌دانند در این ایام بیشترین تصادفات و مرگ مغزی را داریم

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 10 هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند در واکنش به خرید و فروش اعضای بدن گفت به نظر می‌رسد قوانین موجود در حوزه فروش و قاچاق اعضای بدن برای برخورد با قاچاقچیان کارایی لازم را ندارد و در این حوزه ضعیف عمل می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۳۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد سخنگوی کمیسیون بهداشت  از ضعف قانونی در مقابله  با قاچاق اعضای بدن و کم‌‌کاری برخی تیم‌های اهدای عضو

حیدر علی عابدی در گفت‌وگو با پانا همزمان با روز اهدای عضو (31 اردیبهشت ماه) با بیان اینکه فرهنگ اهدای عضو باید نهادینه شود، گفت: خوشبختانه دانش پیوند عضو در ایران در حد استاندارد جهانی است و می‌توان از این ظرفیت در زمینه پیوند عضو استفاده کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سالانه حدود پنج هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که البته نمی‌توان از همه بدن‌ها اعضایی را برداشت اما می‌توان از این میان ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ عضو این افراد، اعضایی را برداشت کرد. اگر فردی دچار مرگ مغزی شود با فراهم آوری اعضای او می‌توان جان ۸ بیمار نیازمند پیوند عضو را نجات داد.

کلیه، پانکراس، قرنیه، قلب و کبد از جمله اعضایی هستند که می‌توان آنها را اهدا کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه برخی از تیم‌های اهدای عضو وزارت بهداشت که در استان‌ها مشغول هستند، به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کنند و دچار کم‌کاری هستند. موارد زیادی در کشور مرگ مغزی می‌شوند و خانواده‌ها هم راضی هستند اما برخی مواقع تیم‌های درمانی اهدای عضو فعال عمل نمی‌کنند. من در ایام عید نمونه‌ای مشاهده کردم که تیم اهدا در ایام نوروز مرخصی بود در صورتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌دانند ایام عید بیشترین تصادفات و مرگ مغزی را داریم اما پیش‌بینی حضور تیم اهدای عضو نشده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اخبار خرید و فروش اعضای بدن گفت: خرید و فروش اعضای بدن انسان غیرقانونی و یک کار غیر انسانی است. اگر بیمارستان‌ها متوجه شوند که این اقدام صورت گرفته و برای اهدا پولی رد و بدل شده است، باید جراحی را لغو کنند چرا که خرید و فروش اعضای بدن غیرقانونی است و مورد تأیید نیست.

عابدی با اشاره به ضرورت تقویت سیستم‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: وظیفه واحدهای نظارت بر درمان واحدهای علوم پزشکی است که موضوع خرید و فروش اعضای بدن را در جوار بیمارستان‌ها دنبال کنند و به مرجع قضایی گزارش دهند. این وضع باید ساماندهی شود چرا که آبروی کشور است و حتما دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به طور جدی‌تر اقدام کنند.

وی به موضوع قاچاق اعضای بدن در سایه افزایش تعداد بیماران پیوندی اشاره کرد و گفت: موضوع قاچاق اعضای بدن را پیگیری از طریق کمیسیون بهداشت پیگیری خواهیم کرد هر چند که به نظر می‌رسد با فرهنگسازی اهدای عضو، نیازهای درمانی تأمین و زمینه جولان قاچاقچیان نیز برچیده می‌شود ضمن اینکه موضوع قاچاق اعضای بدن را باید از مراجع قانونی پیگیری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار