همایون اسعدیان: یک فیلمساز باید ده قدم جلوتر از مردم حرکت کند

تهران(پانا) - نشست صمیمانه همایون اسعدیان، کارگردان سینمایی کشور، با هنرمندان و اهالی رسانه در هفتمین جشنواره فیلم حسنات برگزار شد.

کد مطلب: ۸۲۱۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
همایون اسعدیان: یک فیلمساز باید ده قدم جلوتر از مردم حرکت کند

این کارگردان سینمای ایران در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: تئوری درست شده بین فیلم‌سازان این است که وقتی یک فیلم پرفروش می شود و بین ۱۰ تا۲۰ میلیارد تومان فروش می‌رود می‌گویند این فیلم برای مردم ساخته شده، اما وقتی یک فیلم کم به فروش می‌رود می‌گویند فیلم را برای دل خودم ساختم. هنرمند باید در جهت ارتقا فرهنگ مردم گام بر دارد نه اینکه آنچه مردم می‌خواهند و در سطح فرهنگ مردم هست را بسازد.

وی افزود: یک فیلم ساز نباید درجا بزند و باید همیشه ده قدم جلوتر از مردم حرکت کند نه اینکه اقدام به ساخت فیلمی کند که مردم آن را بپسندند. تقدس دادن به مردم خودش عملی مبتذلی و فریب کارانه کامل هست.

کارگردان فیلم طلا و مس تصریح کرد: من منکر اینکه گاهاً بخش اقتصادی غالب می‌شود و تهیه کنندگان را سوق می دهد که تن به ساخت فیلم های مبتذلی دهند که در آن از هر روشی استفاده کنند تا مخاطب را بخندانند یا به مذاق مخاطب خوش آید، نیستم منتها باید به یاد داشت که برای خنداندن و قهقه زدن مردم نباید کارهای غیر معقولی انجام دهیم که نماد شوخی های دست مالی شده و بی مزه باشد.

وی ادامه داد: دوران فیلم هایی که مدل قیصر بازی کردن باشد، گذشته است، باید واقع بینانانه نگریست شاید از هزاران فیلمی که در امریکا ساخته می شود تنها آن مواردی که مبتذل نیست را نشان می دهند.

کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس به شدت معترض به سخنان عده‌ای بود که به دنبال خصوصی‌سازی فیلم‌سازی هستند و معتقدند حمایت دولت یا تخصیص تخفیف به فیلم‌ها نباید صورت گیرد، گفت: در تمام دنیا دولت حامی فیلمساز است و بستر را برای تولید فیلم‌های که عامل ارتقای فرهنگ مردم می‌شود، را فراهم می سازد و اینکه در ایران عده‌ای به‌ دنبال خصوصی کردن کامل فیلم‌سازی هستند، برایم قابل تامل است.
وی که کارگردان ده‌ها فیلم در کارنامه کاری خود است، ادامه داد: دولت‌ها باید محدودیت را جلوی پای هنرمندان بردارند.

اسعدیان گفت: به جای اینکه تلاش کنیم که بنیاد فارابی به بخش فرهنگ کمک کنند و سوبسید بدهد عده ای آمده اند که ریشه حمایت دولتی را قطع کنند.

وی با اعتراض شدید به این سخن اعلام کرد: چرا باید بخش خصوصی وارد فیلم سازی شود و ضرر بدهد.

این کارگردان و فیلم‌نامه نویس سابقه دار عرصه سینما خبر از ساخت و تولید فیلم ارزشمندی داد که برای ساخت آن نیاز به تامین بودجه ۵ میلیارد تومانی است، گفت: با توجه به اینکه این هزینه را نمی‌توان یکجا تامین کرد بنابراین وظیفه نهادها است که از این فیلم حمایت کنند و اگر این نگاه غالب شود که همواره در ترازوی سود و زیان ساخت هر فیلم سنجیده شود خیلی کاسب کارانه است.

وی به بخش‌های از برنامه دور همی به کارگردانی مهران مدیری اشاره کرد و گفت: در یکی از قسمت‌های آن یکی از بازیگران را دعوت کرده بود و در خصوص اینکه در سینمای و تلوزیون آیا فیلم مبتذل داریم، اعلام شد که در جمهوری اسلامی ایران فیلم مبتذلی نداریم مگر می شود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عده ای صاحب نظر از دستشان در برود و یک فیلم مبتذل ساخته شود ما فیلم بد داریم اما فیلم مبتذل نداریم که این یک استدلال سخیف و مبتذلی است.

وی با بیان اینکه این استدلال وی مثل این است که بگویم در جمهوری اسلامی ایران ما فساد اقتصادی نداریم یا اختلاس نداریم فقط از این جیب به اون جیب میشود یا بگویم زد و بند و رانت نداریم ، گفت: ابتذال به معنای به کار بردن موضوعات دست مالی شده و پیش پا افتاده است مثلا بزنیم تو سر یک نفر و مردم را بخوانیم را یک شوخی مبتذل می دانیم.

اسعدیان که شاخص ترین کارش را طلا و مس می داند، اظهار داشت: اینکه یک موضوع پیش پا افتاده را نشخوار کنیم و به مخاطب ارائه کنیم یک کار مبتذلی است.

وی با اظهار اینکه باید به سمت ساخت فیلم های سرگرم کننده استاندارد برویم، گفت: همیشه اینگونه نیست که افرادی که به سینما می روند برای سرگرمی و خندیدن بروند بلکه عده ای هم برای اینکه اندیشه بگیرند به سینما می روند.

وی با اعلام اینکه امروز جای خالی فیلم های اکشن حس می شود ما برای این دست از مخاطبان که بدنبال فیلم های ضد و خورد و اکشن هستند، فیلمی نداریم سالنی نداریم سینمایی نداریم و این نقاط ضعف ما هست، اضافه کرد: اگر بدنبال این باشیم که مثلا یک صد فیلم در سال تولید کنیم و یکصد فیلم فرهنگی باشد قطعا سینما سرپا نمی ماند ما باید برای مخاطبین مختلف خود خوراک داشته باشیم و همه مخاطبین را چه آنچه برای وقت گذرانی و سرگرمی می رود چه کسانی که برای اندیشه ورزی می روند و چه افرادی که بدنبال فیلم های اکشن و ضد و خورد هستند، باید فیلمتولید کنیم.

کارگردان و فیلم نامه نویس پر سابقه کشور که کار خود را در سینما با بازی در یک فیلم اکشن شروع کرد و امروز دیگر فیلم های اکشن باب طبعش نیست، گفت: باید سینما خوراک برای قشر فرهنگی هم داشته باشد که آنها را به فکر فروببرد.

وی با بیان اینکه اگر چه امروز سرمایه سالاری بر سینما حکم رانی می کند اما اینگونه نیست که نتوان فیلم ارزشمند ساخت، اضافه کرد: افرادی که به دنبال اقتصاد هستند در کنار این قضیه از سیمای اندیشه ورز حمایت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار