جهان چه واکنشی به ترک برجام توسط آمریکا نشان داد؟

تهران (پانا) - جهان و سردمداران کشورهای مختلف به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام واکنش نشان دادند.

کد مطلب: ۸۲۰۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جهان چه واکنشی به ترک برجام توسط آمریکا نشان داد؟

مقامات مسئول کشورهای مختلف جهان به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای خروج از برجام واکنش نشان دادند که اهم این اظهارات در زیر به اطلاع می رسد؛

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پس از اظهارات ترامپ در حالی به نظر بسیار عصبانی بود در اظهاراتی تند علیه ترامپ اعلام کرد: «اتحادیه اروپا مکررا تأکید کرده که توافق هسته ای منجر به روابط تجاری خوب برای ما و مردم ایران بوده است و ما معتقدیم این توافق به همین شکل می تواند ادامه پیدا کند.»

وی افزود: «من نگران تحریم های جدید هستم. توافق هسته ای با ایران نتیجه 12 سال دیپلماسی بود و متعلق به همه جامعه جهانی است، این توافق به هدف خود رسیده که ایران قرار بود به سلا ح هسته ای دست نیابد.»

موگرینی تأکید کرد: «انتظار داریم جامعه جهانی به این توافق ادامه دهد چراکه این توافق به نفع همه است.»

موگرینی خطاب به رهبران و مردم ایران گفت: «اجازه ندهید هیچ کس این توافق را از بین ببرد. ما آن را با هم ساختیم این نشان می دهد وقتی راه حل ها یکسان باشند می توانیم به راه حل برسیم، احترام می تواند یک زبان جهان شمول باشد به توافق خودتان پایبند باشید همان طور که ما پایبند خواهیم بود.»

ابراز تأسف مکرون از تصمیم ترامپ

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که سه کشور از تصمیم ترامپ برای توافق هسته ای متأسف هستند .

رئیس‌جمهوری فرانسه دقایقی پس از آنکه دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش اعلام کرد واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد در صفحه توئیتر خود نوشت: «فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن برجام متاسف است. رژیم منع اشاعه هم‌اکنون در خطر است.»

مکرون همچنین نوشت: «ما روی یک چارچوب گسترده‌تر که فعالیت هسته‌ای، دوره پس از 2025، فعالیت موشکی بالستیک و ثبات در خاورمیانه به ویژه سوریه، یمن و عراق را دربر می‌گیرد، همکاری خواهیم کرد.»

توسک: رویکرد مشترک اروپایی باید اتخاذ شود

دیگر دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید رویکرد مشترکی در مقابل تصمیم رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ کنند. به گفته دونالد توسک رهبران اتحادیه اروپا هفته آینده دیدار خواهند کرد.

ترزا می: لندن به برجام پایبند است

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا ضمن ابراز تاسف از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه مشترکی با رهبران آلمان و فرانسه بر تعهد لندن به برجام تاکید کرد. رهبران سه کشور اروپایی از همه طرف ها خواسته اند که به توافق هسته ای با ایران پایبند باشند و «مسئولانه» رفتار کنند.

نخست وزیر بریتانیا پس از سخنان رئیس جمهوری آمریکا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعضم آلمان گفتگو کرد.

اوباما: تصمیم ترامپ اشتباهی جدی است

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ تصمیم او را «گمراه کننده» و «اشتباه جدی» خواند.

جان کری: تصمیم ترامپ امنیت آمریکا را تضعیف می کند

جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ تاکید کرد که این تصمیم امنیت آمریکا را تضعیف می کند. به گفته وزیر خارجه اسبق ایالات متحده خروج این کشور از برجام تندروها در ایران را تقویت می کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد از تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام از دیگر امضاءکنندگان این توافق خواست به توافق با ایران پایبند باشند.

وی ضمن ابراز نگرانی عمیق از تصمیم دونالد ترامپ خواستار بررسی مسائل غیرمرتبط با برجام بدون پیش داوری شد.

واکنش کانادا: برجام موثر بوده و ما از آن حمایت می‌کنیم

وزارت امور خارجه کانادا (همسایه شمالی آمریکا) با صدور بیانیه‌ای از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و گفته از نظر این کشور برجام به تحقق استراتژی این کشور مبنی بر ممانعت از دستیای ایران به سلاح هسته‌ای کمک می‌کند چرا که توانسته از زمان اجرا «ایران را متعهد و پاسخگو» نگه دارد.

در پایان این بیانیه کانادا حتی اشاره کرده که تاکنون ۱۱ میلیون و پانصدهزار دلار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نهاد ناظر بر راستی آزمایی تعهد ایران به برجام است، کمک مالی کرده است.

در این بیانیه کانادا همچنین گفته همزمان با محکوم کردن ایران در حمایت از فعالیت های تروریستی، از خروج آمریکا از برجام متاسف است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان نیز در واکنش به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که اگر ایران بتواند با طرف‌های دیگر برجام همکاری داشته باشیم، این توافق بدون آمریکا ادامه خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار