مدیرکل آموزش و پرورش مازندران
معلمان، محور توسعه و آبادانی کشور هستند
ساری (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه ساری گفت: «معلمان محور و مدار توسعه و آبادانی هر کشور هستند که با تربیت نیروی انسانی آن کشور را به توسعه می رسانند.»
عسکری نیکزاد در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه ساری، با اشاره به اهمیت «تعلیم و تربیت» در قرآن و احادیث و ارجحیت تربیت بر تعلیم در غالب جوامع، اظهار کرد: «در دوران معاصر، توسعهیافتگی حرف نخست را میزند و کشورهایی که متمدن و پیشرفته تلقی میشوند، منابع و امکانات را در اختیار پیشرفت و توسعه قرار میدهند اما آنچه مهمتر است، نیروی انسانی است؛ چراکه بدون آن، دیگر منابع موجود بی اثر خواهد بود.«
او افزود:«معلمان محور و مدار توسعه و آبادانی هر کشور هستند که با تربیت نیروی انسانی آن کشور را به توسعه میرسانند.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران توسعه کشورها را در گرو توجه به مدرسه و آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: «منزلت اجتماعی و حمایت مالی از معلمان باید در اولویت حکومتها و دولتها باشد.»
نیکزاد با تأکید بر لزوم توجه به توسعه یافتگی معرفتی و دینی، ادامه داد: «توسعهیافتگی رفاهی معلمان باید برای حاکمیت و دستگاههای حاکمیتی مهم باشد چراکه تحول و تغییر، کلید تمام پیشرفتهاست و این تحول و تغییر رخ نمیدهد مگر آنکه در عمل ظاهر شود.»
او با اشاره به گله جامعه فرهنگی از نابرابری در نظام پرداختهای مالی کارکنان، افزود: «متأسفانه آموزش و پرورش با تمام تأثیرگذاریها، علیرغم برخورداری از جایگاه معنوی، اما در مقایسه با بسیاری از دستگاهها، این دستگاهها تا ۲/۵ برابر و حتی با احتساب پرداختهای خدماتی و رفاهی گاه تا ۶ برابر بیشتر از آموزش و پرورش دریافتی دارند.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار امیدواری کرد که در هیات وزیران طرحی در پیش گرفته شود و قانونگذاران نیز وارد عمل شوند تا آثار ظاهری تبعیض و نابرابری از بین برود و بدین ترتیب احتمال آسیب رسیدن به این قشر نیز هرگز در میان نباشد.
خانواده ها با سیاستهای آموزش و پرورش هماهنگ باشند
نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود به عنوان سخنران پیش از خطبه این هفته نماز جمعه ساری، به موضوع کیفیسازی آموزش اشاره کرد و مهمترین آسیبهایی که آموزش و پرورش و کیفیسازی آن را تهدید می کند، چنین برشمرد: «توقعات و انتظارات خانوادهها از دانشآموزان که باید شکلی معقول داشته باشد و آنان آرزوها یا کمبودهای خود را در فرزندانشان جستجو نکنند و استعداد و علاقه آنها را نیز درنظر بگیرند.»
«سد عبور کنکور که استعدادخواری میکند، در حالی که افراد باید بر اساس استعدادشان از ابتدای تحصیل هدایت شوند تا هدفشان در پایان دبیرستان مشخص باشد.»
«مضایق مالی آموزش و پرورش که اگر مرتفع شود، قطعا دیگررپیشرفت کشورهای توسعهیافته برای ما الگو و آرزو نخواهد بود.»
«خانواده ها و مؤسسات در بیرون فضای آموزش و پرورش که با حافظهمحوری دانشآموزان باعث میشوند که آنها بدون آنکه مهارتی بیاموزند، از مدرسه خارج شوند.»
«معضل بیکاری که در اراده و روحیه دانشآموزان در حال تحصیل، زمانی که میبینند افراد تحصیل کرده امروز بیکار هستند، خلل ایجاد میکند.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران بر لزوم هماهنگی خانوادهها با سیاستهای آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: «یکی از موضوعاتی که با مقاومت شدید خانوادهها روبرو است، موضوع هدایت تحصیلی است که در اثر القائات فضای بیرونی پیش میآید.»
نیکزاد با اشاره به هزینه پنج هزار میلیارد تومای خانوادهها در کل کشور برای دانشآموزان در خارج از فضای آموزش و پرورش از آنان خواست که این هزینهها را به داخل آموزش و پرورش هدایت کنند.
او همچنین به برخی از موفقیتهای معاونتهای مختلف آموزش و پرورش مازندران اشاره و بیان کرد: «مدیریت در آموزش و پرورش مشارکتی و گروهی و حاصل زحمت ۳۹ هزار همکار شاغل در این دستگاه است.»
نیکزاد ادامه داد: «کسب ۶۴ رتبه کشوری در مسابقات فرهنگی و هنری و پرسش مهر، کسب ۳۰ رتبه کشوری در مسابقات قرآن و ۱۴ رتبه کشوری در جشنواره تفکر و سبک زندگی از جمله موفقیتهای معاونت پرورشی و فرهنگی است.»
این مسئول افزایش توسعه و تجهیز ۱۱ مدرسه پژوهشمحور ۴۰۰ مدرسه در سا ل۹۶، جذب هفت هزار و ۵۲۶ فرد بازمانده از تحصیل شامل ۳۲۷ دانش آموز کار، ۲۴ دانش آموز بهزیستی و ۲۲۴ دانش آموز زندانی از جمله موفقیتهای حوزه مشارکتها برشمرد.
نیکزاد پوشش تحصیلی ۹۸.۸ درصدی مقطع ابتدایی در سال ۹۶ و برگزاری کارگاههای آموزشی برای والدین را از جمله مهمترین برنامههای معاونت ابتدایی اعلام کرد و افزود: «کسب رتبه دوم المپیاد نانو در کشور، رتبه چهارم کنکور سراسری در کشور، رتبه اول کشوری پروژه مهر و کسب رتبه اول کشوری در برنامه آموزش همراه تولید در هنرستانها از موفقیتهای معاونت متوسطه است.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران انتخاب این اداره به عنوان دستگاه نمونه حامی سلامت در سال ۹۶ را از افتخارات معاونت تربیت بدنی و سلامت برشمرد و ادامه داد: «همچنین امضای تفاهمنامه با گروه بینالمللی «بیداردل» برای برنامهریزی برای اوفاقت فراغت دانش آموزان از جمله مهمترین برنامههای اجرا شده در این حوزه بوده است.»
نیکزاد همچنین تاکید کرد: «ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی در گرو تامین امکانات لازم است که نیازمند دست یاری خیران هستیم بخصوص در تامین تجهیزات کارگاهها و آزمایشگاهها و تأمین فضاهای آموزشی، کمک خیران می تواند بسیار موثر باشد.»
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان سخنان خود از سیدعلی قاسمی مدیرکل پیشین آموزش و پرورش مازندران و خدمات او که «اثراتش در آموزش و پرورش مازندران ماندگار خواهد بود»، سپاسگزاری کرد.
ارسال دیدگاه