رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

سرما ۸۰ درصد محصولات باغی استان قزوین را از بین برد

قزوین (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بر اثر سرمازدگی ۸۰ درصد محصولات باغی استان از بین رفته و ۲۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده که باید هیئت دولت برای حل مشکل کشاورزان کمک کند.

کد مطلب: ۸۱۷۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
سرما ۸۰ درصد محصولات باغی استان قزوین را از بین برد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین مهندس فاطمه خمسه درجلسه فوق العاده مدیریت بحران برای بررسی سرمازدگی استان که روز پنجشنبه در استانداری برگزار شد اظهارداشت: در استان قزوین فقط ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات و ۸۸ هزار هکتار از مزارع تحت پوشش بیمه قرار گرفته و در سرمازدگی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد محصولات باغی و زراعی آسیب دیده که بسیار نگران کننده است.

خمسه بیان کرد: امسال شاید خرید گندم تعهد شده نیز محقق نشود و با شرایط بحرانی مواجهیم که باید مسئولان کشوری به کمک کشاورزان استان بشتابند.

وی افزود: با توجه به این که ۲۲ استان کشور دچار سرمازدگی شده وزارت جهاد کشاورزی بدنبال مصوبه ای است تاهیئت دولت از اعتبارات خاص مدیریت بحران به اسیب دیدگان کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: برخی کشاورزان ما که از قبل هم بدهکار بودند امسال بر اثر سرما همه محصولات خود را از دست داده اند و اگر کمک سریع و مناسبی صورت نگیرد باید نگران پیامدهای اجتماعی هم باشیم.

وی اضافه کرد: محصول انگور در تاکستان، گیلاس و آلبالو در الموت، که معیشت مردم را تامین می کند ۱۰۰ درصد اسیب دیده و در آخرین ارزیابی ها انگور ۸۰ درصد، زردآلو ۸۵ درصد، گردو ۹۰ درصد، باغات سیب ۷۰ درصد، گلابی ۷۵ درصد و آلبالو و گیلاس تا ۸۰ درصد آسیب دیده اند.

خمسه بیان کرد: در مجموع ۸۰ درصد محصولات باغی و زراعی استان قزوین از سرمازدگی دچار آسیب شده و برخی محصولات هم از ناحیه شاخه و تنه هم خسارت دیده اند که برداشت و تامین محصول در آینده را با چالش مواجه می کند.

وی اظهارداشت: از موسسات تحقیقات کشاورزی انتظار داریم در محصولات هسته دار وارد کار شوند تا بتوانیم با راهکارهای علمی و تخصصی از خسارت کم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: خسارت سرمازدگی در استان قزوین با آسیب ۱۰۰ درصدی نگران کننده است و باید با تعیین ردیف اعتباری ویژه با کمک هیئت دولت بسرعت برای تامین بخشی از خسارتها به کشاورزان اقدام شود.

خمسه اظهارداشت: میزان خسارت پیش بینی شده در سرمازدگی بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که باید برای تامین آن تدبیر کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار