ماده‌ای که استخوان شکسته را ترمیم می‌کند

اهواز (پانا) - دانشمندان سوئدی، نوعی پچ ابداع کرده‌اند که به دلیل چسبناک بودن، تاثیر بسزایی در ترمیم استخوان‌های شکسته دارد.

کد مطلب: ۸۱۶۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
ماده‌ای که استخوان شکسته را ترمیم می‌کند

به گزارش ایسنا ممکن است کامپوزیت دندانی برای پر کردن حفره‌های دندان استفاده شود اما هنوز ابزار استاندارد برای ترمیم استخوان‌های شکسته، صفحه‌ها و پیچ‌های فلزی هستند اما در صورت استفاده از یک پچ استخوانی چسبناک، شاید این روش ادامه پیدا نکند.

این پچ سازگار با محیط زیست که برای چسبیدن به استخوان مرطوب طراحی شده، ابداع دانشمندان "مؤسسه سلطنتی فناوری"(KTH) و "انستیتوی کارولینسکا"(انستیتوی کارولینسکا) در سوئد است. کاربرد این پچ، حدود پنج دقیقه طول می‌کشد.

ابتدا، این ماده پرکننده اسیدی، مستقیما در استخوان به کار می‌رود و سطح آن را دچار خوردگی می‌کند تا استخوان در معرض فیبرهای کلاژن قرار گیرد. در مرحله بعد، یک ماده چسبنده به کار برده می‌شود که به فیبرهایی که در معرض کلاژن هستند، متصل می‌شود. درنهایت، در فرآیندی موسوم به اتصال "thiol-ene"، این ماده با قرار گرفتن در معرض نور LED، سفت می‌شود. این فرآیند، به پر کردن حفره دندان توسط دندانپزشکان، شباهت دارد.

با آزمایش این پچ روی استخوان موش‌ها، مشخص شد که قدرت اتصال آن، 55 درصد بیشتر از مواد پرکننده دندانپزشکی موجود در بازار است و قدرت بارگیری کافی را برای متصل نگه داشتن استخوان‌های شکسته فراهم می‌کند. این فناوری، برای درمان‌های بالینی آماده است و در حال حاضر، قرار است توسط استارتاپ " Biomedical Bondin" به بازار عرضه شود.

پروفسور "مایکل مالکوچ"(Michael Malkoch)، دانشمند ارشد این پژوهش می‌گوید: ما سرانجام توانستیم یک ماده چسبنده قابل استفاده در جراحی، برای رفع شکستگی‌های استخوانی، شناسایی کنیم. شیمی، مواد و روش مورد استفاده ما، به قدرت چسبندگی و ثبات فوق‌العاده‌ای برای اتصال به استخوان خیس منجر شد.

مقاله‌ای در مورد این پژوهش، اخیرا در مجله " Advanced Functional Materials" به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار