گزارش رسوایی هاروی واینستاین، نیورکر و نیویورک تایمز را برنده جایزه پولیتزر 2018 کرد

گزارش رسوایی واینستاین باعث کشیدن شدن بحث آزارهای جنسی به رسانه ها شد

تهران (پانا) - دو نشریه نیویورکر و نیویورک تایمز برای گزارش سوء استفاده «هاروی واینستاین»، تهیه‌کننده هالیوود، از زنان جایزه پولیتزر امسال را از آن خود کردند.

کد مطلب: ۸۱۴۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد
گزارش رسوایی هاروی واینستاین،  نیورکر و نیویورک تایمز را برنده جایزه پولیتزر 2018 کرد

به گزارش سی ان ان، روزنامه نیویورک تایمز و مجله نیویورکر روز دوشنبه به پاس گزارش رویدادی که جنبش «من هم همینطور» را در مرکز توجه ملی قرار داد برنده معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری امریکا شدند.

جایزه پولیتزر هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌ها، مجلات و رسانه‌های دیجیتال اعطا می‌شود. در تحریریه نشریاتی چون «تایمز» و «واشنگتن پست» جایزه پولیتزر بالاترین دستاورد شناخته می‌شود.

تحقیقات جودی کنتور، مگان توهی، امیلی استیل و مایکل اس اشمیت از روزنامه نیویورک تایمز و رونان فارو از مجله نیویورکر از ادعای آزار جنسی و متعاقب آن ساکت‌کردن قربانیان پرده برداشت، که به سرنگونی مردان قدرتمندی در هالیوود، سیلیکون ولی و عرصه سیاست منجر شد و باعث برخاستن موجی در میان زنان در به اشتراک گذاشتن تجارب‌شان درخصوص آزار و اذیت‌های جنسی شد. انتشار گزارش اتهامات علیه «بیل اُ. رایلی» مجری سابق فاکس نیوز و «هاروی واینستاین» تهیه‌کننده هالیوود الهام بخش جنبش جهانی «من هم همینطور» (#MeToo) شد که گفتمان جدیدی در حوزه جنسیت و قدرت در محل کار ایجاد کرده است.

«هاروی واینستاین» تهیه‌کننده بزرگ هالیوودی که پیش از این مدیریت دو کمپانی فیلمسازی «میرامکس» و «واینستاین» را بر عهده داشت، در پی رسوایی اخلاقی و اتهامات آزار و اذیت و تجاوز جنسی به شدت مورد انتقاد اهالی هالیوودی‌ قرار گرفت، از آکادمی اسکار اخراج شد و تا پایان عمر حق ورود به انجمن تهیه‌کنندگان هالیوودی را نخواد داشت.

فیلم‌هایی که با تهیه‌کنندگی «هاروی واینستاین» در طول دوران فعالیت او در دو کمپانی «میرامکس» و «واینستاین» ساخته شدند در مجموع ۳۴۱ بار نامزد جایزه اسکار و ۸۱ بار نیز برنده اسکار بوده‌اند. وی برای تهیه‌کنندگی فیلم «شکسپیر عاشق» در سال ۱۹۹۸ موفق به کسب جایزه اسکار شد و همچنین برای تهیه‌کنندگی تعداد زیادی از نمایش‌ها هفت بار برنده جایزه تونی شده است.

اخبار منتشر شده درباره انحرافات اخلاقی «واینستاین» که اولین بار در نشریه «نیویورکر» منتشر شد با واکنش‌های بسیار زیادی در هالیوود رو به رو شده است و در پی آن چند زن مدعی شده‌اند که مورد تجاوز این تهیه‌کننده مطرح قرار گرفته‌اند و همسر او نیز برای جدایی از وی اقدام کرده است. واینستاین برای ساکت کردن شاکیان و روزنامه نگارانی که قصد افشاگری در مورد سوء استفاده‌های جنسی او را داشتند تیمی از کارآگاهان خصوصی را استخدام کرده بود تا اطلاعاتی را در مورد زندگی شخصی و نقاط ضعف این افراد جمع آوری کنند، تا بدین ترتیب آن ها را ساکت نگه دارد. وی با برخی از موسسات اطلاعاتی خصوصی تماس برقرار کرد تا از آن‌ها برای متوقف کردن تلاش‌ها برای افشاگری در مورد اتهامات جنسی وی کمک بگیرد؛ اتفاقی که در نهایت رخ داد و نیویورک تایمز و نیویورکر باعث کشیدن شدن بحث آزارهای جنسی او به رسانه ها شدند.

«باراک اوباما»، «هیلاری کلینتون»، «جفری کاتزنبرگ»، رئیس سابق کمپانی انیمیشن دریم ورکس، «باب ایگر» رئیس فعلی کمپانی دیزنی و بسیاری از بازیگران مطرح چون «مریل استرسیپ»، «آنجلینا جولی»، «کیت بلانچت»، «جنیفر لارنس»، «جورج کلونی»، «جسیکا چستین»، «کیت وینزلت»، «لئوناردو دی‌کاپریو»، «چارلیز ترون»، «الیزا شلسینگر»، «بندیکت کامبربچ» و ... در اظهار نظرهایی جداگانه اقدامات «هاروی واینستاین» را به شدت محکوم کرده‌اند.

رسوایی اخلاقی این غول هالیوودی آغازگر جنبش بزرگی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان شده و تاکنون دامن چهره‌های شاخصی همچون «کوین اسپیسی»، «داستین هافمن»، «کیسی افلک» و هنرمندان و نویسندگان دیگری را گرفته است.

مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار