مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان: هیچ دانش آموزی نباید از نعمت سواد بی بهره بماند

گرگان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در گردهمایی مدیران آموزش و پرورش شهرستان های استان گلستان گفت: هیچ دانش آموزی نباید از نعمت سواد بی بهره بماند .

کد مطلب: ۸۱۴۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان: هیچ دانش آموزی نباید از نعمت سواد بی بهره بماند

گردهمایی مدیران آموزش و پرورش شهرستان های استان گلستان در محل باشگاه فرهنگیان شهرستان گرگان برگزار شد.

احسان گوهری راد، مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان، در این گردهمایی به بیان برنامه های مورد انتظار از مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها پرداخت و گفت : انتظار دارم تا همه مدیران در عملیاتی نمودن برنامه ها نهایت تلاش و همت خود را به کار بندند تا در نهایت ثمره آن ارتقای جایگاه آموزش و پرورش استان گلستان باشد .

مهمترین برنامه هایی که توسط مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تبیین گردید به شرح ذیل است:

رعایت اخلاق و کرامت اسلامی

گوهری راد اذعان داشت: همه ما موظف به رعایت اخلاق و حفظ کرامت همکاران و ارباب رجوع هستیم.

وی افزود: باید اخلاق را سر لوحه تمام امور در آموزش و پرورش قرار دهیم. مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به لزوم نظم و انضباط در فعالیت ها اظهار کرد: اگر نظم و انضباط را از امور شخصی خود آغاز کنیم می توانیم آن را به سایر بخش ها نیز تعمیم دهیم و از سایر همکاران انتظار داشته باشیم.

بهره گیری بیشتر از ظرفیت جوانان و بانوان

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: باید در تمام شهرستان ها از ظرفیت جوانان و بانوان استفاده شود. گوهری راد ادامه داد: انتظار دارم که در هر شهرستان حداقل یک نفر از بانوان به عنوان معاون مدیریت در نظر گرفته شود. وی افزود باید از ظرفیت جوانان در بخش های کارشناسی ادارات استفاده شود. اگر از جوانان در این پست ها استفاده شود در واقع ظرفیت سازی برای آینده انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان به ظرفیت های پیشکسوتان نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از تجارب ارزنده آنها در واقع فرصت ارزنده ای برای همه مدیران است. وی ادامه داد: به شدت تاکید دارم که تا حد امکان همه مدیران باید تلاش کنند تا نیازها و خواسته های بازنشستگان و پیشکسوتان آموزش و پرورش را در هر شهرستان مرتفع سازند و به خواسته های آنها توجه ویژه داشته باشند.

گوهری راد در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه حفظ کرامت همکاران اذعان داشت: تکریم همکاران، در واقع بزرگداشت مقام علم و معلّم است. وی ادامه داد تا جایی که قانون اجازه می دهد، اجازه ندهید که همکاران دچار مشکل شوند و از پرونده سازی های بیهوده برای آنان بپرهیزید زیرا ما علاوه براینکه در قبال همکاران مسئولیت داریم در قبال خانواده آنها نیز مسئولیت داریم .

مستند کردن فعالیت ها

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: باید تمام فعالیت های مثبت و ارزنده ای که در آموزش و پرورش استان در حال انجام است مستند و به جامعه معرفی شود.

گوهری راد افزود: مردم حق دارند که به طور شفاف از عملکرد آموزش و پرورش استان آگاه باشند و در این راه از تمام ظرفیت رسانه ها استفاده نمایید. وی ادامه داد : بعضی از اظهار نظرها ناشی از نداشتن آگاهی کافی در ارتباط با مسائل آموزش و پرورش است و همه ما وظیفه داریم تا نسبت به آگاهی بخشی صحیح به جامعه اقدام کنیم.

استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان، قانون شورای آموزش و پرورش را یک قانون مترقی دانست و گفت : متاسفانه از تمام ظرفیت های این قانون به درستی استفاده نشده است. وی مدیران آموزش و پرورش شهرستان های گلستان را به تلاش بیشتر برای استفاده از ظرفیت های این قانون توصیه و عنوان کرد : وجود فرمانداران در شهرستان ها به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش، می تواند در گره گشایی از مشکلات آموزش و پرورش بسیار گره گشا باشد. در استان نیز وجود استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان، ظرفیت ارزنده ای برای آموزش و پرورش است.

رعایت قوانین اداری مالی

گوهری راد تاکیدکرد: رعایت قانون در مسائل اداری و مالی خط قرمز ما هست . وی مدیران آموزش و پرورش شهرستان را به تعامل با دیوان محاسبات و سایر دستگاه های نظارتی توصیه و گفت: تعامل مثبت و دو سویه ما قطعاً باعث پیشبرد بهتر امور خواهد شد.

انتخاب بر اساس شایسته سالاری

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان اظهار داشت : در انتصاب ها به شایسته سالاری به عنوان یک اصل توجه داشته باشید و همه انتصاب ها باید بر اساس صلاحیت حرفه ای باشد. وی گفت: در بحث مدیریت آموزشگاهی باید مدیران فعلی تقویت و مدیران جدید بر اساس لیاقت و شایستگی انتخاب شوند.

گوهری راد افزود: اگر مدیریت آموزشگاهی ارتقاء یابد جایگاه آموزش و پرورش ارتقاء خواهد یافت.

توسعه شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان اظهار داشت: تلاش کنید تا این توسعه بر اساس علاقه دانش آموزان باشد. وی آموزش های مهارتی را یکی از اهداف آموزش و پرورش ذکر و عنوان کرد: در هنرستان ها باید رویکرد ما تولید محور بودن هنرستان ها باشد .

افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان

گوهری راد از پوشش تحصیلی به عنوان یک شاخص که می تواند بیانگر رشد فرهنگی و علمی جامعه باشد یاد کرد و گفت : هیچ دانش آموزی نباید از نعمت سواد بی بهره بماند. وی ادامه داد: در دوره ابتدایی هیچ دانش آموزی نباید به بهانه نبودن کلاس درس از ادامه تحصیل باز بماند و ما وظیفه داریم شرایط ادامه تحصیل را برای همه دانش آموزان فراهم نماییم .

تعامل با سایر دستگاه ها

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: تلاش کنید تا برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از تمام ظرفیت دستگاه ها استفاده نمایید. همکاری و تعاملات دو سویه با دستگاه ها را افزایش دهید. بدون شک حاصل این تعامل های متقابل، به نفع مردم و کل جامعه خواهد بود و باعث افزایش رضایت عمومی می گردد.

تمرکز زدایی

گوهری راد از تمرکز زدایی به عنوان یک سیاست اصلی یاد کرد و افزود: بسیاری از کارهایی که در استان اجرا می گردد قابلیت واگذاری و تفویض اختیار به شهرستان ها را دارد . وی از مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها خواست تا مواردی را که نیاز به تفویض اختیار دارد احصاء کنند تا در این زمینه تصمیم گیری مناسب اتخاذ گردد.

بومی سازی طرح های وزارتی

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان اظهار داشت: طرح های مختلفی که در آموزش و پرورش اجرا می گردد باید مطابق با امکانات شهرستان ها باشد و حتما باید بومی سازی شود.

استفاده از ظرفیت های نمایندگان مجلس

گوهری راد خطاب به مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها گفت: نمایندگان مجلس دارای ظرفیت های فراوانی هستند و می توانند یار و یاور آموزش و پرورش باشند. وی از مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها خواست تا مسائل و مشکلات شهرستان را احصاء نموده تا از پتانسیل نمایندگان در جهت پیگیری و حل مشکلات استفاده شود.

استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان، تخصص های مختلف اولیاء را یک فرصت برای آموزش و پرورش دانست و گفت: خانواده ها را در کمیته های تخصصی مدرسه دخالت دهید و از توانمندی های آنان نهایت استفاده را ببرید.

مصونیت بخشی و توانمندسازی دانش آموزان

گوهری راد آسیب های اجتماعی را تهدید جدی فراروی دانش آموزان دانست و گفت: همه ما در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی که جامعه دانش آموزی ما را هدف قرار داده است وظیفه داریم و مدیران شهرستان ها در هر جلسه ای که در منطقه با این موضوع تشکیل می گردد شخصاً حضور داشته باشند. مصونیت بخشی دانش آموزان در این زمینه تضمین آینده کشور است.

استفاده از فناوری های نوین

گوهری راد اظهار داشت: در عصر اطلاعات باید نهایت استفاده را از فناوری های نوین ببریم و مدیران در هر شهرستان تلاش کنند تا رویکردشان استفاده حداکثری از فناوری های نوین باشد.

ایجاد درآمدپایدار برای آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: بنده به شدت اعتقاد به بهینه سازی فضاهای آموزشی و تجاری سازی فضاها دارم و از همه مدیران می خواهم به دنبال راهکارهایی برای ایجاد درآمد پایدار در آموزش و پرورش شهرستان خود باشند.

وی گفت: امروز توجه به اقتصاد آموزش و پرورش یک ضرورت است و باید از ظرفیت شورای آموزش و پرورش در جهت حل مشکلات فراروی آموزش و پرورش در تجاری سازی فضا های آموزشی استفاده کرد.

لزوم ارتباط با همکاران، استقرار پایه دوازدهم ، لزوم تقویت انگیزه برای پیشرفت دانش آموزان، برنامه های هفته گرامیداشت مقام معلّم، ساماندهی نیروی انسانی و مدارس تخریبی از دیگر مباحث مطرح شده در این گردهمایی بود .

در ادامه این گردهمایی مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند که از مهمترین مباحث مطرح شده می توان به سازماندهی نیرو های انسانی، مشکلات فراروی اقتصاد آموزش و پرورش، عدم برگزاری همایش های غیر ضروری، تبدیل به احسن کردن املاک و مستغلات آموزش و پرورش، کاهش انگیزه کاری در نیروهای اداری و توزیع عادلانه فضا های آموزش و پرورش اشاره کرد.

تلاش برای ارتقاء پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم و ایجاد انگیزه در همکاران، اولیاء و دانش آموزان و استفاده حداکثری از مدت زمان آموزشی باقیمانده برای داشتن عملکرد بهتر در امتحانات، توجه ویژه به طرح ایران مهارت و تولیدی نمودن هنرستان ها نیز از مهمترین مباحثی بود که توسط معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گلستان در این گردهمایی مطرح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار