پیشنهاد ایران و روسیه برای تقویت اقدامات هیات حقیقت یاب اعزامی به سوریه در نشست سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

تهران (پانا) - سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت که برخی کشورها بدون هرگونه مدرکی و یا مشخص شدن نتیجه تحقیقات در سوریه، تلاش دارند سازمان منع سلاح‌های شیمیائی را از وظایف خود منحرف سازند.

کد مطلب: ۸۱۳۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد ایران و روسیه برای  تقویت اقدامات هیات حقیقت یاب اعزامی به سوریه  در نشست  سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

پنجاه و هشتمین نشست فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد سوریه، با تاکید جمهوری اسلامی ایران و روسیه مبنی بر تصویب تصمیمی از سوی شورای اجرایی این سازمان در جهت حمایت و تقویت فعالیت هیات حقیقت یاب اعزامی به سوریه به محک مجددی از میزان صداقت گروه غرب در رسیدن به حقیقت تبدیل شد که عملا مخالفت این گروه با تصویب این تصمیم، بی آبرویی بیشتر آنان را باعث شده و به ناکامی کشورهای غربی از تشکیل این جلسه منجر شد.

علیرضا جهانگیری، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی طی سخنانی در این جلسه از حمله اخیر کشورهای غربی به سوریه با توجیه کاربرد ادعایی سلاح های شیمیایی که توسط این سازمان مورد راستی آزمایی قرار نگرفته، به عنوان یک روز تاریک و غم انگیز در تاریخ سازمان یاد کرد.

وی با محکوم کردن حمله سه کشور غربی به سوریه، آن را حمله‌ای خودسرانه و یک‌جانبه علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکی از اعضای سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دانست.

سفیر کشورمان در هلند همچنین اضافه کرد: «این اقدام نظامی باعث تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی شده و بی‌ثباتی و گسترش افراط گرایی و تروریسم در جهان را به دنبال خواهد داشت.»

جهانگیری تاکید کرد: «تجاوز علیه سوریه بدون هرگونه مدرک مستدل و با استناد به منابع جعلی به عنوان جنایت محسوب می‌شود و مرتکبین آن بایستی در محاکم قضائی پاسخگو باشند. زیرا رویکرد این کشورها بطور جدی اعتبار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را مورد خدشه قرار داده است.»

سفیر و نماینده دائم کشورمان از اینکه سازمان تخصصی منع سلاح‌های شیمیایی از سوی برخی کشورها بخاطر مقاصد سیاسی خودشان به گروگان گرفته شده ابراز تاسف کرد و گفت: «برخی کشورها خواستار جلسه فوق العاده شورای اجرایی این سازمان بدون هیچ گونه مدرک و یا مشخص شدن نتیجه تحقیقات شده‌اند و تلاش دارند با فشار سیاسی و استفاده از منابع غیر موثق، این سازمان را وظایف خود منحرف سازند.»

جهانگیری در ادامه سخنان خود این سؤال را مطرح کرد که چرا مجموعه کشورهای غربی و اروپایی در مورد کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی در سوریه سکوت کرده‌اند؟

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران معتقد به اعزام گروه حقیقت‌یاب به سوریه و انجام تحقیق براساس منابع مستقل و خودداری از هرگونه ابهام است.»

نشست فوق‌العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با درخواست گروه غرب از مدیرکل این سازمان تشکیل شد. جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این جلسه موضوع تقویت اقدامات هیات حقیقت یاب اعزامی به سوریه را مطرح کردند که جلسه با مخالفت آمریکا و هم پیمانانش با رای‌گیری در خصوص این تصمیم پیشنهادی روبرو شد و آنها با این مخالفت، عدم صداقت خود را در خصوص پایبندی به مقررات و قوانین بین‌المللی من‌جمله کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیزم‌های موجود نشان دادند. در نهایت جلسه با شکست اهداف گروه غرب و بدون هرگونه تصمیمی خاتمه یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار