مسعود گودرزی*

غیرعلنی و بدون خروجی

بنابر آیین‌نامه داخلی، مجلس می‌تواند برخی جلسات را به صورت غیرعلنی برگزار کند. اما ویژگی جلسات غیرعلنی این است که معمولا به‌منظور طرح موضوعاتی برگزار می‌شود که طرح آن در جلسات علنی مجلس قابل بیان نباشد. متاسفانه در بعضی جلسات غیرعلنی مجلس هیچ بحثی که نتوانیم در جلسات علنی بیان کنیم، وجود ندارد؛ به همین خاطر باعث می‌شود، خروجی خاصی نداشته باشد.

کد مطلب: ۸۱۲۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد

نکته دیگر اینکه باید موضوع این جلسات غیرعلنی دقیق و مشخص باشد. ایراد دیگر هم این است که نباید جلسات غیرعلنی با تصمیم یا دستور هیات رییسه برگزار شود، بلکه این نمایندگان هستند که باید درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی را مطرح کنند و نیز لازم است، دستورکار این جلسات مشخص باشد.

بحث دیگر لزوم پرداختن به یک موضوع خاص است، حال آنکه بعضا وقتی وزیری به مجلس آمده و از حوزه دستگاه اجرایی خود سخن می‌گوید، آنقدر این دستگاه عریض و طویل است که اصلا تبدیل به یک مساله خاص، پروژه‌ای و مساله‌محور نمی‌شود که ما بخواهیم در مورد آن بحث بکنیم؛ بلکه بحث عمومی شده و از آنچه هدف اصلی است، فاصله می‌گیریم.

به همین خاطر جلسات غیرعلنی باید هم از لحاظ محتوای اطلاعاتی موضوعات و هم از لحاظ حیطه‌بندی و سطح موضوعات، ساماندهی شوند؛ یعنی باید موضوعی مشخص که اطلاعات و تصمیمات خاصی نیاز دارد، در صحن مطرح شده و مورد ‌بررسی قرار گیرد و بعد درباره آن تصمیم‌گیری شود که متاسفانه هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

البته باید توجه داشته باشیم که هیات رییسه قصد و غرض منفی در برگزاری این جلسات ندارد اما در برنامه‌ریزی و مدیریت ضعیف است. مسائل و موضوعاتی همچون ارز، آب، ‌اشتغال و... موضوعات مهمی هستند که اگر بخواهیم مسائلی را در این مورد مطرح کنیم، نیاز به جلسه غیرعلنی است اما مدیریت اشتباه است. درواقع چون لوازم مورد نیاز برگزاری یک جلسه غیرعلنی اصولی وجود ندارد، نتیجه‌گیری و خروجی مشخصی حاصل نمی‌شود.

نکته دیگر این است که برخی مسائل هم خاص و سری است و دلیل غیرعلنی بودن جلسات نیز همین است اما اگر غیرعلنی بودن این جلسات مورد بررسی قرار گیرد و از این بُعد آسیبی برساند، قطعا برگزار نکردن بهتر از برگزار کردن است. اینکه جلسات غیرعلنی را برگزار کنیم و این شائبه ایجاد شود که به نمایندگان اعتماد ندارند و درنتیجه مسائل مهم، اصلی یا محرمانه مطرح نشود یا صرفا جامعه درپی پیام بعضا نگران‌کننده برگزاری یک جلسه غیرعلنی، صرفا ملتهب شود، همان بهتر است که برگزار نشود.

بحث دیگر در مورد عدم ارایه بولتن‌های خبری طبقه‌بندی‌شده است و شخصا به عنوان عضوی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقدم ما در اطلاع‌رسانی و تزریق اطلاعات دقیق و کارشناسی بسیار ضعیف هستیم.

منبع:اعتماد

* نماینده ممسنی و رستم در مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار