مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد گفت:

سفارش تاجران دوبی به «توبافان خراشاد»

بیرجند (پانا) - مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد گفت: تاجران دوبی سفارش تولید شال سر به تولیدکنندگان پارچه های سنتی روستای خراشاد بیرجند می‌دهند.

کد مطلب: ۸۱۲۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
سفارش تاجران  دوبی به «توبافان خراشاد»

فاطمه ذاکریان افزود: این تاجران درنمایشگاه بین المللی مشهد که پنجم فروردین برگزار شد از حوله های سنتی و شال‌های سر تولید شده به دست زنان روستای خراشاد استقبال فراوان کردند و 20 شال رنگی را که برای رنگ آنها از محصولات گیاهی استفاده شده بود خریدند.
خانم ذاکریان افزود: این تاجران پس از اطمینان از کیفیت شال‌های تولیدی، اکنون سفارش تولید 300 شال سر در رنگ‌های مختلف را به تعاونی زنان خراشاد داده‌اند.
اکنون شال سر تولید شده با دستگاه توبافی با قیمت 55 هزار تومان به فروش می رسد.
وی گفت : شال های سر با استفاده از نخ‌های پنبه‌ای و با دستگاه توبافی تهیه و برای رنگ آنها از پوست انار، گردو، پیاز، گلرنگ، پرتقال، کلاله زعفران و پودر سنگ نیل استفاده می‌شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد افزود: زنان روستای خراشاد بیرجند در یک سال گذشته 36 هزار متر مربع پارچه سنتی تولید کردند که هر مترمربع پارچه بدون طرح بیش از 7 هزار تومان و هر مترمربع پارچه طرح دار 15 تا 20 هزار تومان به فروش رسید.
بازارهای داخلی حوله و پارچه‌های سنتی تولیدی زنان خراشاد در سال گذشته استان‌های تهران، کرمان، مرکزی، خراسان رضوی، قم و اصفهان و بازارهای خارجی این محصول صنایع دستی، کشورهای هلند، فرانسه، سوئد و آلمان بود.
شرکت تعاونی زنان روستای خراشاد سال 82 راه اندازی شد و اکنون 297 عضو دارد. 250 نفر از این اعضا، در اوقات فراغت خود حوله، پارچه و دستمال سنتی می بافند.
هنر حوله‌بافی زنان خراشاد با نام توبافی در میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
تو بافی یا تون بافی، به مهارت تولید انواع پارچه‌های سنتی پنبه‌ای یا ابریشمی اطلاق می شود و از صنایع دستی اصیل و بومی استان خراسان جنوبی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار