مدیرکل فرهنگی - هنری وزارت آموزش و پرورش: 400 هزار نفر در مسابقات کتابخوانی دانش‌آموزی شرکت کردند

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی - هنری،‌ اردوها و فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مراسم آغاز مسابقات کتابخوانی دانش‌آموزی از تلاش آموزش و پرورش برای رونق فرهنگ مطالعه بین دانش‌آموزان و والدین آن‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۱۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل فرهنگی - هنری وزارت آموزش و پرورش: 400 هزار نفر در مسابقات کتابخوانی دانش‌آموزی شرکت کردند

علی رمضانی در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل برگزاری مسابقه کتابخوانی دانش‌آموزی گفت: ما در بحث فرهنگ‌ مطالعه مشکلات بسیاری داریم به همین دلیل کارگروهی از نویسندگان توانمند و بزرگ کشور را‌ه‌اندازی کردیم تا بتوانیم فرهنگ مطالعه در کشور را رونق دهیم. در این کارگروه تصمیمات متفاوتی گرفته شد که‌ یکی از آن‌ها در اختیار گذاشتن کتاب‌های متناسب با فضای دانش‌آموزی بود. این بدان معناست که که یکی از عواملی که دانش‌آموزان از مطالعه فراری هستند، در اختیار نداشتن کتاب مناسب و قیمت بالای کتاب در کشور است.

وی ادامه داد: در این کارگروه هر هفته و به مدت شش ماه جلساتی در خصوص شاخص‌های مدنظر برگزار و از ناشران بزرگ کشور درخواست کردیم که کتاب‌هایی با همین شاخص‌ها در اختیار ما قرار دهند. در مرحله بعد کارگروه مشخص شده کتاب‌های معرفی شده را بر اساس همان شاخص‌ها انتخاب کردند و ناشران نیز این کتاب‌ها را با ۴۰ درصد تخفیف در اختیار ما گذاشتند.

هزینه مسابقات کتابخوانی دانش‌آموزی

رمضانی درباره هزینه این مسابقات گفت: آموزش و پرورش بیش از دو میلیارد کتاب از ناشران خریداری کرد که از این‌ میزان یک ریال از بودجه دولتی هزینه نشد و هزینه این کتاب‌ها را والدین دانش‌آموزان پرداخت کردند.

شرکت بیش از 50 درصدی دانش‌‌آموزان در مسابقات کتاب‌خوانی

مدیرکل فرهنگی - هنری،‌ اردوها و فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان در این طرح شرکت کردند تصریح کرد: انتظار ما از وزارت ارشاد این است که برای افزایش مطالعه بین دانش‌آموزان، در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند اما متاسفانه امسال در مسابقه کتابخوانی کمکی از طرف ارشاد دریافت نکردیم.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد میزان مطالعه دانش‌آموزان و والدین آن‌ها با یکدیگر ارتباط مستقیم دارد. بر همین اساس ما باید در حوزه خانواده‌ها نیز سرمایه گذاری کنیم و آموزش و پرورش به کمک انجمن اولیا و مربیان والدین را به مطالعه کردن تشویق کنند.

مراحل مسابقه

رمضانی درخصوص جزئیات این طرح گفت: این طرح در چهار مرحله ‌مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود. در مرحله اول دانش‌آموزان دوره ابتدایی یک کتاب را مطالعه می‌کنند و برگزیدگان به مرحله منطقه‌ای می‌روند. در این مرحله دو کتاب خوانده می‌شود و برندگان به مرحله استانی می‌روند. برگزیدگان استانی بعد از مطالعه سه کتاب و پذیرفته شدن در آزمون مربوطه به مرحله کشوری منتقل می‌شوند. در مرحله کشوری آزمونی برگزار نمی‌شود و بعد از مطالعه ۴ کتاب مراحل پژوهشی و کلاس‌های آموزشی را گذرانده و برای ترویج فرهنگ مطالعه به استان محل زندگی خود باز می‌گردند.

میزان مشارکت دانش‌آموزان در مسابقات

وی درباره میزان مشارکت دانش‌آموزان در این مسابقات گفت: این طرح امروز به صورت همزمان در همه استان‌های کشور آغاز شد و حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کردند. با این حال ما در بعضی از استان‌ها مشارکت کمتری داشتیم و نیازمند این هستیم که دلایل و آسیب‌ها را شناسایی و آن برطرف کنیم.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: آزمون منطقه‌ای در اردیبهشت ماه، استانی در تابستان و مرحله کشوری در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار