مازندران‌گردی در نوروز

خانه‌موزه مکرمه قنبری؛ ترکیبی از سادگی و رنگ

خانه‌موزه مکرمه قنبری اگرچه موزه‌ای کوچک و محلی در روستای دریکنده است اما مخاطبینی از سراسر دنیا دارد.

کد مطلب: ۸۰۹۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد

خانه‌موزه بانو مکرمه قنبری یکی از موزه‌های غیردولتی مازندران است که با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در مرداد ماه سال 84 افتتاح شد.

مکرمه قنبری (1307-1384) در روستای دریکنده بابل به دنیا آمد. او هنرمندی نوآموخته و نقاش سبک پست‌مدرنیسم بود که به خاطر نقاشی‌های به شهرت جهانی رسید.

روحیات و شرایط خاص زندگی موجب گرایش او به هنر نقاشی شد؛ به صورتی که به نقش‌پردازی بر تمام دیوارهای خانه، درها، کدوهای حلوایی و هر آنچه را می توانست پیدا کند، پرداخت. نقاشی‌های او با هر تماشاچی صاحب شعور و درک هنری ارتباط برقرار می‌کند. او هنر را در طبیعت، در بین مردم، در کوه‌ها و صحراها، در بین رنگ‌های به ارث رسیده از نیاکانش و نیز در درون خود می‌دید و بر روی صفحه جاری می‌کرد.

پس از ۱۰ سال از نخستین نمایشگاه آثار مکرمه قنبری در گالری سیحون،‌ نمایشگاهی از آثارش در لس آنجلس بر پا شد. در سال‌های ‌‌۱۳٧۵، ‌‌۱۳٧۶ و ۱۳۷۷ و ۱۳۸۴ نیز نمایشگاه‌های انفرادی و بیش از ده نمایشگاه جمعی دیگر از آثار او در همان گالری برپا شد. او توانست جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم رشد و تندیس جشنواره هنری ادبی روستا را نیز دریافت کند.

بانو مکرمه قنبری در روز دوشنبه دوم آبان ماه ۱۳۸۴در ۷۷ سالگی به دلیل عارضه سکته مغزی به دیار باقی شتافت و خانه این هنرمند به موزه‌ای از آثار و نقاشی‌های او تبدیل شد.

این موزه هنری اگرچه در رده‌بندی مقیاس، در جایگاه موزه‌های محلی است اما مخاطبینی از سراسر دنیا دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار