وزیر آموزش و پرورش در پردیس فرهنگیان ارومیه:/مشروح/

توسعه کشور به میزان توسعه جایگاه معلمان بستگی است/ مسیر بالندگی کشور از دانشگاه فرهنگیان عبور می‌کند

خبرگزاری پانا: وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه میزان رشد و توسعه کشور به میزان رشد، بالندگی و توسعه فکری و جایگاه معلمان بستگی دارد است، اظهار کرد: اگر می ‌واهیم نام کشورمان در جهان پر آوازه شود باید معلمان را در بالاترین جایگاه اجتماعی ارج نهیم.

کد مطلب: ۸۰۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پروش پانا از ارومیه، حمیدرضا حاجی بابایی پیش از ظهر روز یکشنبه در جمع دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان ارومیه ضمن تبریک هفته معلم و ابراز خرسندی از حضور خود در استان آذربایجان غربی و جمع دانشجویان پردیس فرهنگیان ارومیه اظهار کرد: در جهان هستی هیچ چیز جز تربیت موضوئیت ندارد و جز تربیت در هستی زیبایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خداوند جهان را برای انسان و هستی را برای تربیت آفریده است، افزود: جز تربیت که زیبایی مطلق است، دیگر زیبایی ها مقطعی و زودگر هستند و انسان عالم، خداجو و با اخلاق تربیتی دارد که تا ابد باقی خواهد ماند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که انسان را انسان می کند، تربیت الهی است، خاطرنشان کرد: کار معلمی و تعلیم و تربیت که ویژگیهای انبیاء الهی است، حرکتی در مسیر تربیت و کاری ماندگار در تاریخ بشر است.
حاجی بابایی صداقت، پاکی، نجابت و عطوفت را از ویژگیهای اخلاقی جامعه فرهنگیان و معلمان عنوان کرد و افزود:بی شک هر چقدر جایگاه معلمی در جامعه رشد پیدا کند، نظام تعلیم و تربیت آن جامعه به طرف توسعه یافتگی در حرکت خواهد بود که این مهم خود عاملی جدایی ناپذیر در ارتقاء جایگاه کشورمان در منطقه و در جهان خواهد بود.
وی با بیان اینکه ساده لوحی است که کسی بگوید توجه ویژه به تربیت و تربیت و جایگاه معلم نیاز نیست، ادامه داد: امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که باید تمام امکانات کشور را برای ارتقاء جایگاه نظام تعلیم و تربیت،معلمان و آینده سازان میهنمان بسیج کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر عالم و دانشمندی نمی تواند به جایگاه معلمی دست یابد، اظهار کرد: خداوند متعال معلم اول و پیامبر گرامی اسلام معلم ثانی است و این تعبیر آن را می رساند که معلمی شغل ویژه ای است که از ابتدای خلقت تا به امروز از جایگاه خاصی در جوامع برخوردار بوده است.
برای تحول بنیادین باید تمام استانداردها را به صورت دینی، الهی و بومی بنا کنیم
حاجی بابایی در ادامه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشورمان بایستی باید تمام استانداردها را به صورت دینی، الهی و بومی بنا کنیم چراکه نظام تعلیم و تربیت بالاترین و حساس ترین موضوع جاری هر کشوری است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دنیای ماشینی امروز مهم ترین دغدغه خانواده ها و جامعه چیزی جز تربیت صحیح فرزندان نیست، افزود: موضوع تربیت فرزندان مسئله ای است که غنی و فقیر نمی شناسد و اگر تربیت دغدغه اصلی جامعه است بایستی معلم نیز دغدغه جامعه باشد.
وی تاسیس دانشگاه فرهنگیان در کشور را از اقدامات شاخص در اجرای طرح سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود:تاسیس دانشگاه فرهنگیان تنها بخشی از 400 طرح اجرایی در راستای طرح تحول بنیادین بود که در راستای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و جایگاه معلمان اجرایی شده است.
دانشگاه فرهنگیان در آینده نزدیک افتخار کشور می شود
حاجی بابایی با بیان اینکه در مدت زمان 42 ماهه تلاش برای تاسیس دانشگاه فرهنگیان با بسیاری از مقاومت ها و سنگ اندازی ها روبرو شده ایم، اظهار کرد: در همین راستا و برای اینکه به دیگران اثبات کنیم که در اندیشه تاسیس مرکزی علمی و فرهنگی و دینی تراز اول در داخل و خارج کشور هستیم تلاش هایی شبانه روزی صورت گرفت و خوشبختانه امروز شاهد تحصیل اولین گروه دانشجویان در این دانشگاه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و توسط مقام معظم رهبری تایید شده است که علاقه مندی 700 هزار داوطلب از یک میلیون داوطلب دانشگاه ها برای حضور در این دانشگاه نشان از جایگاه دانشگاه فرهنگیان در مدت زمان کوتاه پس از تاسیس اش است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در آینده نه چندان دور جز افتخارات علمی و آموزشی عالی کشور خواهد بود، افزود: حضور اساتید مجرب و کارکشته یکی از امتیازات دانشگاه فرهنگیان است چراکه آنها مدت هاست که در آموزش و پرورش تمرین معلمی انجام داده و با تجربیاتی بسیار عالی وارد این دانشگاه شده اند.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه معتقدیم که مسیر رشد و تعالی کشور از دانشگاه فرهنگیان عبور می کند اظهار کرد: بایستی تمام معلمان کشور و اساتید دانشگاهی ما جز هیات های علمی قرار گیرند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سطح علمی دانشگاه باید به گونه ای باشد که نخبگان و دانشجویان نمونه وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، خاطرنشان کرد: باید هر روز توان دانشگاه فرهنگیان را بالا ببریم تا فقط نخبگان در آن حضور داشته باشند.
حاجی بابایی با اعلام اینکه به جهت وجود اساتید مجرب طوری زمینه سازی شود که اساتید کشوری علاقمند حضور و تدریس در دانشگاه فرهنگیان باشند، تصریح کرد: باید دانشگاه فرهنگیان با تکیه بر تلاش ها و پیگیری‌ها به بهترین دانشگاه کشور، منطقه و جهان تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان بایستی به درختی تبدیل شود که ریشه های آن ده ها متر در دل زمین پایین برود، افزود: با توجه به برنامه های کارشناسی شده در این زمینه امیدواریم دانشگاه فرهنگیان در مدت زمان کوتاهی جز دانشگاه برتر کشور باشد.
کشور باید بیشترین درآمد خود را برای تعلیم و تربیت هزینه کند
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی ها در دو سه، دهه اخیر مدعی بودند که آموزش و پرورش حوزه ای هزینه بر است، اظهار کرد: بر خلاف این مدعی ما معتقدیم که آموزش و پرورش تولید کننده ای بسیار قوی است.
حاجی بابایی به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند آموزش و پرورش یک دستگاه حاکمیتی و مولد سرمایه اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در برخی از برهه های زمانی نظام آموزش و پرورش و جامعه معلمی کشور دچار برخی زخم ها شده بود، گفت: خوشبختانه امروز این زخم ها نیز التیام یافته و در حال ترمیم هستند.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از وجود عنوان های نا مربوط در کنار نام مقدس معلمی، اظهار کرد: بایستی تمامی پسوند ها و پیشوند ها از کنار نام مقدس و مبارک معلم حذف شوند.
حاجی بابایی افزود: یکی از اصلی ترین اهداف تاسیس دانشگاه فرهنگیان حذف عناوینی نامرتبط از نام معلم، همچون: شرکتی، پیمانی، حق التدریس، حجمی و... است.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای ورود نخستین گروه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برای تدریس در مدارس کشور لحظه شماری می کنیم، اظهار کرد: خبر خوب برای این دانشجو - معلمان این است که بعد از 4 ترم تحصیل برای این عزیزان 12 ساعت تدریس در نظر گرفته شده که حقوق و مزایای این بخش جدا از حقوق و مزایای دانشگاهی آنها است.

گزارش از میثم صفری سرا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار