معاون ابتدایی آموزش و پرورش: مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه کماکان وجود خواهد داشت

حکیم‌زاده: دوره ابتدایی به عنوان سرآغاز تحولی عظیم است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه کماکان وجود خواهد داشت بر تلاش برای شناسایی دانش آموزان تیزهوش و تحصیل در این مدارس با یک روش مناسب تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۴۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش و پرورش: مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه کماکان وجود خواهد داشت

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در همایش مدیران، راهبران و سرگروه‌های آموزش ابتدایی استان کرمانشاه در تالار شهید بهشتی این شهر گفت: در این طرح دانش‌آموزان داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی خواهند کرد و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود تا خودشان موضوع را انتخاب کرده و ابراز وجود کنند.

وی افزود: بچه‌های امروزی با کتاب قهرند و در این اتفاق هم آموزش و پرورش مقصر است و هم رسانه‌ها، چرا که موبایل و تبلت و دیگر ابزارها دانش آموزان را میخکوب کرده و قدرت خلاقیت آنها را گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود گفت: آزمون‌های مدارس نمونه و تیزهوشان در مقطع ابتدایی حذف خواهد شد، چرا که برگزاری این آزمون‌ها دوره کودکی کودکان را نابود کرده است.

حکیم‌زاده ادامه داد: دوره ابتدایی به عنوان سرآغاز تحولی عظیم است، اگر تربیت را در دوره ابتدایی نادیده بگیریم، تمامی زمان‌ها را از دست خواهیم داد و دیگر نخواهیم توانست در زمینه تربیت صحیح انسان‌ها گام برداریم.

وی به معلم و مربی محور شدن آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: در این روش تمامی تصمیمات آموزشی به صلاحدید معلم گرفته خواهد شد و در راستای اجرای مطلوب همین طرح از سال گذشته تاکنون هیچ طرح جدیدی به مدارس اضافه نشده است.

حکیم‌زاده ادامه داد: اگرچه کتاب و محتوای آن در دوره ابتدایی اهمیت دارد، اما آن چیزی که در اولویت آموزش‌های ابتدایی قرار دارد، معلم است.

دوره کودکی را به رسمیت بشناسیم

وی افزود: مبنا قرار دادن قرآن کریم به عنوان کتاب زندگی، به رسمیت شناختن دوره کودکی و اقتضائات آن و به رسمیت شناختن معلم و اعتماد به او به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت از اصول محوری آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادین است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندی‌ها به عنوان یکی از اشکالات نظام تعلیم و تربیت است و همیشه طرح‌ها و برنامه‌های خوب را با انتخاب نفرات اول تا سوم خراب می کنیم، در حالی که همه دانش‌آموزان یک مدرسه می‌توانند خوب و بهترین باشند.

حکیم‌زاده سپس به حذف آزمون‌های تیزهوشان و نمونه در مقطع ابتدایی اشاره کرد و افزود: برگزاری این آزمون‌ها دوره کودکی کودکان را نابود می‌کرد.

وی با یادآوری گنجانده شدن روند کیفی توصیفی در ارزشیابی‌های دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: این موضوع با برگزاری آزمون‌های تستی منافات دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تیزهوش کسی است که در یک حیطه خاص و در همان مکان عملکرد قابل توجهی در مقایسه با همسالان خود داشته باشد، اما تیزهوشی تعریف دارد و تیز هوش کسی نیست که به مدد کلاس‌های کنکوری و تست زنی در این آزمون‌ها پذیرفته شده باشد.

همه ساله به حدود ۲۳۵ هزار دانش‌آموز مهر بی‌کفایتی زده می‌شد

حکیم‌زاده ادامه داد: شرکت سالانه ۲۵۰ هزار نفر دانش‌آموز دوره ابتدایی در آزمون‌های استعدادهای درخشان(تیزهوشان) که رتبه بسیار خوب را در مدرسه کسب کرده بودند و همه ساله به حدود ۲۳۵ هزار نفر از این دانش‌آموزان مهر بی‌کفایتی زده و باورهایشان کشته می‌شد.

وی افزود: وقتی هر سال از بین حدود ۳۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شرکت کننده در آزمون‌های نمونه دولتی قریب ۳۰۰ هزار نفر کنار گذاشته می شد، دانش آموزان رد شده قطعا دچار سرخوردگی می شدند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به متهم کردن آموزش و پرورش به بی‌تفاوتی در مورد استعدادهای برتر پس از حذف این آزمون‌ها گفت: اگر قرار به انتخاب بود باید همه این دانش آموزان در مدارس سمپاد و نمونه پذیرفته می شدند.

حکیم‌زاده ادامه داد: واکنش‌های متعدد دانش‌آموزان ناموفق در آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی، به نامه یک پزشک متخصص که فرزندش در پی قبول نشدن در آزمون تیزهوشان دست به خودکشی زده و آن مهر تاییدی بر اشتباه بودن برگزاری این نوع آزمون‌ها در دوره ابتدایی است.

مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه کماکان وجود خواهد داشت

وی از همه دانش آموزان و معلمانی که در گذشته به دلیل برگزاری این آزمون ها به ناکارآمدی متهم شده بودند عذرخواهی کرد و در پاسخ به آنهایی هم که دغدغه ‌مند حذف مدارس سمپاد هستند، افزود: مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه کماکان وجود خواهد داشت و تلاش خواهد شد تا با یک روش مناسب نسبت به شناسایی دانش آموزان تیزهوش برای تحصیل در این مدارس اقدام شود. اجرای طرح‌هایی مثل طرح شهاب، جشنواره جابر و دیگر جشنواره‌ها در مدارس، این نوع طرح‌ها را بستر شناسایی استعدادهای ویژه است.

حکیم‌زاده ادامه داد: روزی فرا برسد که بر اساس اهداف سند تحول بنیادین همه مدارس شبیه هم باشند و بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت دانش‌آموز باشد.

وی اشاره‌ای هم به حذف پیک‌های نوروزی داشت و از پیک نوروزی به عنوان یکی از عوامل استرس در دانش آموزان یاد کرد و افزود: این پیک‌ها هیچ نقشی در یادگیری نداشتند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح عید و داستان در نوروز پیش رو برای دانش آموزان دوره ابتدایی اجرا خواهد شد.

حکیم‌زاده ادامه داد: در این طرح دانش آموزان داستان خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی خواهند کرد و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود تا خودشان انتخاب کرده و ابراز وجود کنند.

وی افزود: بچه‌های امروزی با کتاب قهرند و در این اتفاق هم آموزش و پرورش مقصر است و هم رسانه‌ها، چرا که موبایل و تبلت و دیگر ابزارها دانش آموزان را میخکوب کرده و قدرت خلاقیت آنها را گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار