پایان نافرجام لابی چندماهه آمریکا برای کشاندن پای ایران به معرکه یمن؛ داستانی که شورای امنیت باور نکرد

تهران (پانا) - روزنامه آمریکایی وال استریت ژرونال در گزارشی، پیروزی روسیه در تصویب قطعنامه مورد نظر خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد را به نوعی رودررویی این کشور با آمریکا در حمایت از ایران و شکست واشنگتن توصیف کرده است.

کد مطلب: ۸۰۲۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
پایان نافرجام  لابی چندماهه آمریکا برای کشاندن پای ایران به معرکه یمن؛ داستانی که شورای امنیت باور نکرد

بنا بر این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در پی پیروزی دیپلماتیک برای روسیه، تحریم تسلیحاتی را برای یمن تمدید کرد. این اقدام، عقب‌نشینی از یک قطعنامه مورد حمایت آمریکا است که خواهان اقدام علیه ایران به دلیل نقض تحریم‌ها شده است.

روسیه قطعنامه مورد حمایت آمریکا علیه ایران را دارای انگیزه‌های سیاسی دانست و آن را تأیید نکرده و وتو کرد و سپس قطعنامه مورد نظرخود را بدون ذکر نام ایران پیشنهاد کرد که‌ مورد تصویب شورا قرار گرفت.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شکست آمریکا بعد از ماه‌ها لابی نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد در شورای امنیت برای اقدام علیه فعالیت‌های ایران در یمن صورت گرفت. نیکی هیلی همه 15 عضو شورای امنیت را در ماه ژانویه (بهمن) به واشنگتن دعوت کرد که بازمانده موشک‌ها و پهبادهایی را که ادعا می‌کرد توسط ایران ساخته ‌و به حوثی‌ها ارائه شده است، نمایش دهد. او یک ملاقات نیز برای اعضای شورای امنیت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ترتیب داد.

دیپلمات‌ها می‌گویند که ترامپ در مهمانی ناهار بر هدف آمریکا برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه تأکید کرد.

نیکی هیلی در بیانیه‌ای اعلام کرده است‌: «با وجود کوهی از مدارک، مدارک مستقلی که نشان‌دهده نقض تحریم‌های تسلیحاتی یمن از سوی ایران است و حاصل حملات جدی به اهداف غیر نظامی است، روسیه مانع از پاسخگویی شد و کل منطقه را به خطر انداخت.»

جنگ سه ساله در یمن بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها بدترین بحران انسانی در جهان را ایجاد کرده است‌. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد 7 میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند و 17 میلیون نفر یعنی 60 درصد از کل کشور با کمبود نیازهای انسانی از جمله غذا مواجه شده‌اند.

روز دوشنبه، چندین کشور درباره اینکه نام ایران در قطعنامه مورد حمایت آمریکا بیاورند مواضع متناقضی داشتند. این قطعنامه از سوی بریتانیا تهیه شده بود. چین و قزاقستان رأی ممتنع دادند. بولیوی رأی منفی داد. قطعنامه هیچ اشاره‌ای به ائتلاف عربستان که مرتکب نقض‌های ادعایی قوانین بین‌المللی جنگی شده نداشته است.

چین گفته است که (قطعنامه) جایگزین روسیه را می پسندد چرا که بیشترین حمایت را از سوی دیپلمات‌های شورای امنیت به همراه دارد.

نماینده پرو در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید تحریم‌های نسلحیاتی یمن را قدم گذاشتن در راه فشار بر ایران دانسته و گفته است به همین دلیل او از قطعنامه روسیه که یک چرخش فنی است حمایت می‌کند.

واسلی نبنزیا‌، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت قطعنامه مورد حمایت آمریکا تبعات خطرات بی‌ثباتی برای منطقه دارد و به سود رقابت‌های قومیتی در منطقه است.

نیکی هیلی بعد از این رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که آمریکا و اروپا باید اقدامات یک جانبه علیه ایران را در خارج از شورای امنیت دنبال کنند که روسیه قدرت مسدود کردن آن را ندارد.

ایران اتهامات در این باره که اسلحه‌های حوثی‌ها متعلق به ایران است رد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار