در گفت‌وگو با پانا

فرماندار بیرجند: ساخت مسکن مهر در بیرجند نیازسنجی نشده بود

بیرجند (پانا) - فرماندار شهرستان بیرجند عدم برآورد نیازمسکن در این شهرستان را باعث ساخته شدن 17 هزار مسکن مهر دانست که این امر مشکلات و هزینه‌هایی را به شهر تحمیل کرد به طوری که هم اکنون برای فاضلاب شمال شهر و بازسازی آن بیش از 20 میلیارد تومان نیاز است.

کد مطلب: ۸۰۱۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
فرماندار بیرجند: ساخت مسکن مهر در بیرجند نیازسنجی نشده بود

علی ناصری فرماندار شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: سند آمایش خراسان جنوبی، چندی پیش به تصویب شورای برنامه ریزی توسعه استان رسیده است و دانشگاه بیرجند نیز در امر تدوین این سند، بسیار همت کرده است زیرا وجود این چنین سندهایی می‌تواند در پیشرفت استان ها موثر باشد.

وی افزود: سند آمایش خراسان جنوبی در صورت مساعدت مسئولان ادارات و نهادها، می‌تواند در سال 97 اجرایی شود و شرط آن این است که هر شهرستان و منطقه ای با ظرفیت ها و داشته‌های خود این سند را به اجرا بگذارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته شاهد عقب ماندگی هایی درامر توسعه‌ استان بودیم، گفت: با وجود این مسئله، پیشرفت هایی در استان صورت گرفته است که خراسان جنوبی را به وضعیت مطلوبی رسانده است.

ناصری در ادامه در خصوص محورهای توسعه شهرستان بیرجند گفت: مرکز استان خراسان جنوبی دارای فرهنگی غنی است و داشته هایی همچون مدرسه شوکتیه از جمله این موارد است.

ناصری در خصوص چشم انداز شهرستان برای بحث صنعت با توجه به افت قرارداد ها و صادرات ها در بعضی از واحدها گفت:در حال حاضر شهرستان بیرجند دارای شهرک صنعتی است که قدیمی ترین و بزرگترین شهرک صنعتی در استان به شمار می‌آید اما از واحد های تولیدی این شهرک تنها 60 درصد میتوانند با سایر استان ها رقابت کنند.

وی گفت: 25 درصد واحدهای صنعتی بیرجند اشتغال پایداری دارند ولی 15 درصد از باقی مانده واحدها به دلیل نداشتن بازار مصرف و یا عدم بازار یابی قوی، از چرخه کاری و صنعتی کنار رفته اند که باید تلاش شود تا 25 درصدی که به صورت پایدار عمل می‌کنند حمایت شوند تا در آینده چار چنین وضعی نشوند.

فرماندار بیرجند در خصوص علل این شکست ها گفت: وجود رکود در کشور از عوامل مهم در بروز چنین وضعیتی است اما با این وجود، استاندار استان خراسان جنوبی دستور به استفاده از سرمایه درگردش را داده است.

وی همچنین در خصوص بحث مسکن های مهر تصریح کرد: عدم برآورد نیاز در شهرستان بیرجند باعث شد تا با ساخته شدن 17 هزار مسکن مهر مشکلات و هزینه هایی به شهر تحمیل شود به طوری که هم اکنون برای فاضلاب شمال شهر و بازسازی آن بیش از 20 میلیارد تومان نیاز است و این در حالی است که از این تعداد واحد مسکن ، 2000 واحد خالی از سکنه است.

ناصری در ادامه در خصوص اشتغال روستائیان گفت: در شهرستان بیرجند 102 درصد رشد اشتغال داشته ایم اما برای روستائیان هم اکنون وام های تسهیلاتی در بخش اشتغال تدارک دیده شده است بدین گونه که روستائیان میتوانند با نرخ سود 4 و یا 6 درصد برای توسعه اشتغال روستایی، وام دریافت کنند و به همین منظور بیش از یک میلیارد دلار با کسب اجازه از مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شده است که برای تامین این وام ها استفاده خواهند شد.

فرماندار شهرستان بیرجند ادامه داد: شهرستان بیرجند در حوزه های مختلف فرهنگی، علمی و کشاورزی دارای توانمندی های بسیاری است که نمونه ای از این ها محصول عناب است که جزء محصولات خاص شهرستان بیرجند است .

وی در پایان در خصوص جذب گردشگر و به ویژه در ایام نوروز گفت: در دولت تدبیر و امید گردشگران خارجی تعدادشان روز به روز برای بازدید از استان افزایش یافته است و تورهای زیادی به مقصد این استان و به خصوص مرکز استان انجام می گیرد و برای ایام نوروز نیز تلاش شده است تا با تشکیل ستادهای مختلف در امر تسهیل مسافرت های نوروزی ، قرار دادن المان های جدید شهری و ... ، گردشگران بیشتری به استان جذب شود.

خبرنگار پانا: سیدمحمد علی سجادی‌نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار