واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش‌خصوصی 3 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کند

تهران (پانا) - به گفته رئیس شورای هماهنگی تشکل های مهندسی،​ صنفی و حرفه ای کشور در صورت تحویل ۷۷ هزار طرح نیمه‌تمام به بخش‌خصوصی، ۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

کد مطلب: ۸۰۱۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
 واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش‌خصوصی 3 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کند

به گزارش صداو سیما، محمدرضا انصاری در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در صورتی که یک چهارم این طرح ها را هم به بخش خصوصی واگذار کنند ظرف یک سال 700 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

وی گفت: می توان از ظرفیت 250 هزار مهندس کشور بهره گرفت و طرح های نیمه تمام را اجرا کرد.

انصاری افزود: دولت و وزارتخانه‌ها در سال‌های گذشته فربه شده و در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی به مشکل خورده‌اند که از این رو تلاش می‌کنند تا طرح‌های نیمه‌تمام را بخش‌خصوصی واگذار کنند.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی،​ صنفی و حرفه‌ای کشور ­اضافه کرد: واگذار کردن طرح‌های عمرانی به بخش‌خصوصی متأسفانه در بدنه دولت به عادت تبدیل نشده است.

وی گفت: لایحه مشارکت عمومی ـ​ خصوصی هم اکنون در دولت در دست بررسی است و در صورت تصویب آن در دولت و مجلس یک انقلاب در اجرای این طرح و اشتغال مهندسان ایجاد می‌شود.

انصاری افزود: پیمانکاران و مشاوران هم اکنون علاوه بر طلب هایشان از دولت در استیصال هم هستند و به خاطر همین است که اوراقی را که دولت به جای طلبشان به آنها می‌دهد قبول می‌کند اما این روش به تدریج توان عمرانی و ساخت و ساز کشور را تحلیل میبرد.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی،​ صنفی و حرفه‌ای کشور ­ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی را سالانه 34 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: متأسفانه تنها از دو میلیارد دلار این ظرفیت استفاده می‌شود.

انصاری با بیان اینکه نظام فنی و اجرایی بنا دارد وحدت رویه مهندسی ایجاد کند افزود: تاکنون به این هدف نرسیدهایم و بخش‌های مختلف جداگانه عمل می‌کنند.

وی گفت: باید آیین نامه نظام فنی و اجرایی هر چه سریعتر تصویب، ابلاغ و الزامی‌شود و اجرای آن با کنترل همراه باشد تا بهره‌وری مهندسی بالاتر برود.

رئیس نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه هم در این برنامه گفت: مهندسان کشور به عنوان نیروی انسانی متخصص در قالب 35 هزار شرکت، ساماندهی شده‌اند که سرمایه ملی هستند.

غلامحسین مصطفوی افزود: یکی از مشکلات موجود در واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی بروکراسی شدید در لایه‌های پایین دولتی است که باید برطرف شود.

وی گفت: پیمانکاران طرح‌های عمرانی، بزرگترین طلبکاران دولت هستند و دولت به آنها حدود 500 هزار میلیارد تومان بدهی معوق داده است.

مصطفوی با اشاره به شناسایی بازارهای هدف برای صادرات خدمات فنی ـ مهندسی افزود: وزارت امور خارجه باید برای بهره‌وری بیشتر از ظرفیت این خدمات فعالیت بیشتری کند.

وی با اشاره به تدوین آیین نامه جدید نظام فنی و اجرایی گفت: این آیین نامه 25 مرداد امسال به دولت تحویل شده است هر چند در حوزه شمول این قانون ابهاماتی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار