تلاشها برای یافتن لاشه هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است
تهران (پانا) - به گفته رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج تلاشها برای پیداکردن لاشه هواپیما با اعزام اکیپهای امداد و نجات و استفاده از کوهنوردان و گروههای مردمی همچنان ادامه دارد.

به گزارش صداوسیما، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما رضاییفرگفت: هواپیمای ای تی آر شرکت هواپیمایی آسمان(پرواز ۳۷۰۴) به مقصد یاسوج در ساعت ۷:۳۵ دقیقه کلیه مسافران را سوار کرده و ساعت ۸:۰۵ دقیقه فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک می کند.
رضایی فر گفت: این هواپیما در ارتفاع ۲۱ پایی ادامه مسیر داده است و آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت ساعت ۹:۳۰ دقیقه بوده که تا آن ساعت همه چیز عادی بوده و هیچ نقضی یا موردی را خلبان اعلام نکرده بود.
او گفت: بعد از ساعت ۹:۳۰ ارتباط خلبان با برج مراقبت قطع شد و چندین بار برج مراقبت، خلبان را صدا کرد ولی جوابی دریافت نکرد که جستجو ها از همان لحظات اولیه آغاز شد.
رضایی فر گفت: موتور این هواپیما از نوع ملخ دار بوده است و در ارتفاع پایین حرکت می کرده است و برای مسافرت های با مسافت کوتاه و شهرهای نزدیک استفاده میشود.
او گفت: خلبان این هواپیما، خلبانی با تجربه بوده و سابقه پرواز ۱۷ هزار و ۴۰۰ ساعت را داشته و معلم خلبان بوده و بر کار معلم خلبان ها هم نظارت داشته است.
رضایی فر گفت: حداقل یازده گروه کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل شده و تا وقتی لاشه هواپیما پیدا نشود نمیتوان هیچگونه اظهار نظری کرد.
رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج گفت: سیستمELT دستگاهی است که وقتی هواپیمایی دچار سانحه میشود، فعال شده و موقعیت مکانی هواپیما را به ماهوارهها اعلام میکند و هواپیما ATR مجهز به این سیستم بوده و قرارداد ما با ماهوارههای ترکیه بوده است.
او گفت: تجربه نشان داده است در شرایط مختلف سیستمELT عمل نمیکند و تاکنون هیچ سیگنالی از این سیستم دریافت نکردهایم.
رضایی فر گفت: برخی از فرودگاهها مانند فرودگاه یاسوج رادار ندارد و برخی هم مانند مهر آباد رادار دارند و این هواپیما را تا ساعت ۹:۲۵ در رادار مرکز کنترل فضای کشور داشتند.
او گفت: هواپیما ای آر تی تمام مجوزهای لازم را برای پرواز از سازمان هواپیمایی داشته و ۳ ماه پیش از چک سنگین بیرون آمده بود و در این مدت هیچ مشکلی نداشته است.
رضایی فر درباره روشن بودن تلفن همراه یکی از مسافران گفت: همراه این مسافر از فرودگاه مهرآباد روشن بود که روی تهرانسر تهران ردیابی شد و در مسیر کاشان و حتی تا سمیرم هم ردیابی شد که پس از آن سیگنال قطع شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط تصویری گفت: آخرین بررسیها در حال انجام است. عابدزاده گفت: موقعیت جدید با توجه به مطالعات کسب شده احتمال میدهد که نقطه حادثه در کجا قرار گرفته است. اصولا هواپیماها دستگاهی دارند که میتواند با فرکانس نقطه جغرافیایی خود را مشخص کند که متاسفانه دستگاه ای ام تی عمل نکرده بنابراین موقعیت دقیق را نمیتوان مشخص کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی درباره علل حادثه نیز گفت: گزینههای زیادی مطرح است و از مردم میخواهیم که فقط اطلاعات را از رسانه ملی پیگیری کنند و کمتر به فضای مجازی توجه کنند.
او افزود در حال جستجوی جعبه سیاه هواپیما هستیم و به محض پیدا شدن جعبه سیاه بررسیها انجام خواهد شد و علت سانحه به اطلاع مردم خواهد رسید.
احمدی استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز در ارتباط تصویری درباره آخرین وضعیت امداد رسانی گفت: بارش برف و باران و کولاک دید افقی را به حداقل رسانده است. تا ساعاتی پیش کوهنوردان و نیروهای امدادی و هلال احمر را به منطقه رساندیم اما به دلیل محدودیت راههای تردد و ترافیک و بارش از مردم درخواست میشود که اجازه عبور به نیروهای امدادرسان بدهند تا کاوش و جستجو انجام شود. پیشبینی میشود فردا با بهبود نسبی هوا بتوانیم امدادرسانی را ادامه دهیم تا بتوانیم در حداقل زمان خدمات مورد نظر را عرضه کنیم.
او افزود: به دلیل شرایط جوی هنوز نتوانسته ایم از بالگرد استفاده کنیم.پیشبینی میشود که در مناطق بالایی کوه برخورد صورت گرفته باشد.
جلسات ستاد بحران در تهران و چند شهر تشکیل شده است. از کوهنوردان و مردم بومی محل نیز برای امداد رسانی بهتر کمک گرفتهایم. امیدواریم فردا شرایط جوی بهتر شود تا بتوانیم امداد رسانی را با سرعت بیشتری انجام دهیم.
استاندار در ادامه گفت: به دلیل حساسیت موضوع عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد. از زمان محو شدن هواپیما از صفحه رادار کار امداد رسانی آغاز شده است. حدود ۲۰ اکیپ از استان کهگیلویه و بویر احمد شامل نیروهای انتظامی و امدادی به منطقه اعزام شده اند از استانهای همجوار مثل اصفهان نیز نیروهای کمکی به منطقه اعزام شده اند. خود مردم و روستائیان و مردمی که به منطقه آشنایی دارند نیز به صورت خودجوش کمک میکنند اما به دلیل شرایط نامساعد جوی جستجوها با مشکل مواجه میشود.
اگر شرایط جوی فردا بهبود پیدا کند از بالگرد استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم به منطقه نفوذ پیدا کنیم و لاشه هواپیما را پیدا کنیم.
استاندار در ادامه گفت: مردمی که در منطقه بودند اظهارنظرهای مختلفی داشتند. اما منطقه پوشیده از برف است و کولاک هست و دید کافی وجود ندارد. وجود دود که مردم گفتهاند ممکن است مه بوده باشد که با آتش و دود اشتباه گرفته شده باشد.
او درباره استفاده از پهپاد نیز گفت: استفاده از پهپاد بحث تخصصی است و نمیتوان اظهار نظر فنی کرد اما ما برای استفاده از اینگونه وسایل بازهم باید دید کافی داشته باشیم. هرچه بالاتر میرویم تراکم ابر بیشتر است اما فردا به محض روشن شدن هوا عملیات را ادامه خواهیم داد. از نظر تجهیزات و نیرو مشکل و کمبودی نداریم اما به دلیل شرایط نامساعد جوی و صعب العبور بودن منطقه امداد رسانی کند انجام میشود تا موجب حوادث دیگر نشویم.
فرماندار سمیرم نیز گفت: تعدادی تیم به محل اعزام شده است فردا نیز ۲۶ تیم تخصصی که شامل کوهنوردان حرفهای هستند با نیروهای محلی که خواستار کمک هستند به منطقه اعزام خواهند شد.
سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات نیز گفت: ۴۵ تیمی که در منطقه هستند سیگنال تلفن همراه روشن یکی از مسافران را ردیابی کردند اما شواهدی دست نیافتند. شرایط نامساعد جوی کار امداد رسانی را بسیار سخت کرده است. فردا نیز عملیات امداد و نجات ادامه خواهد یافت.
او درباره امکان استفاده از پهپاد گفت: بنده درباره بخش فنی پهپادها اطلاعات کافی ندارم پیشبینی ما این است که فردا بتوانیم از بالگردها استفاده کنیم.
ارسال دیدگاه