توسط مجموعه دار اصفهانی ارادتمند به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) صورت گرف

200 سکه نقره بی نظیر دوره شاه اسماعیل اول صفویبه به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

خبرگزاری پانا: یک اهداء کننده برجسته اصفهانی مجموعه بی نظیر افزون بر 200 سکه نقره ( حدوداً دو کیلوگرم) دوران شاه اسماعیل اول صفوی را به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی تقدیم کرد .

کد مطلب: ۷۶۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه این سازمان با بیان این مطلب گفت: این مجموعه کم نظیر که از جنبه تاریخی و مطالعاتی بی نظیر است بین سال های 909 الی 923 هجری قمری در شهرهای مختلف ایران ضرب شده اند.

محمد حسین یزدی نژاد خاطرنشان کرد: ارزش تاریخی و اهمیت این مجموعه به علت این است که گستردگی ضرابخانه ها در سرزمین پهناور و با عظمت ایران را به وضوح و بدون واسطه نمایان می کند.

وی افزود: بر روی سکه ها القاب و عباراتی مانند " السلطان العادل الکامل الهادی الوالی ابوالمظفر شاه اسماعیل بهادر خان (الصفوی ) خلدالله ملکه و سلطانه " حک شده است.

یزدی نژاد قاب بندی و تزئین بر روی بعضی از سکه هارا بسیار زیبا، که هنر سکه زنی اوایل سلسله صفوی را به خوبی نشان می دهد و بطور مثال نقش "ع" نام مبارک مولای متقیان حضرت امام علی (ع) بصورت یک گل چهار پر در مرکز سکه ها که جلوه ای خاص دارد و در اطراف آن اسامی ائمه اطهار(ع) حک شده است ، عنوان کرد: این سکه ها در شهرهای کاشان، تبریز، قزوین، نخجوان «در جمهوری آذربایجان فعلی»، نیمروز«در افغانستان»، گنجه «در جمهوری آذربایجان فعلی»، قم، تربت، مشهد، خواف، سرخس، ساری، هرات «در افغانستان»، نور (در شمال)، طهران و استر آباد ضرب شده و همچنین در این مجموعه ارزشمند سکه هائی از سلطان حسین بایقرا، از سلاطین سلسله تیموریان ضرب شهرهای هرات و استر آباد نیز دیده می شود.

وی تصریح کرد: این مجموعه نفیس پس از ثبت و مستند سازی در معرض دید علاقمندان در گنجینه سکه به نمایش گذاشته خواهد شد.

در همین زمینه واقف و مجموعه دار اصفهانی که در برابر عظمت و جلال بارگاه منور و ملائک پاسبان رضوی تمایلی برای ذکر نام خویش نداشت گفت: این تحفه را برای نمایش، حفظ، نگهداری و مطالعه سکه‌شناسان، تقدیم گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه حضرت رضا(ع)کرده ام.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار