مراسم نکوداشت علیرضا قزوه برگزار شد

خبرگزاری پانا: مراسم بزرگداشت علیرضا قزوه شاعر پیشکسوت شعر انقلاب اسلامی به مناسبت روز «هنر انقلاب اسلامی» با عنوان «شب شعر انقلاب» روز دو‌شنبه 26 فروردین ماه ساعت 17 در سالن سوره حوزه هنری با حضور شاعران و نویسندگان و علاقه‌مندان برگزار شد.

کد مطلب: ۷۴۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، سعید بیابانکی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین، به معرفی علیرضا قزوه پرداخت. بیابانکی در صحبت‌های خود به تجدید چاپ آثار قدیمی علیرضا قزوه اشاره نمود و با بیان این موضوع اذعان کرد که علیرضا قزوه هنوز مخاطبین بسیار زیادی دارد.


بیابانکی همچنین در ادامه توضیح داد که قزوه به دلیل اینکه 5 سال از وطن دور بود فرصت میسر نبوده تا چنین برنامه‌ای برای ایشان برگزار شود اما به محض بازگشت ایشان به وطن دوستان تصمیم به اجرای چنین برنامه‌ای گرفتند.


بیابانکی ضمن اشاره به این موضوع که شاعری تنها یک وجه از علیرضا قزوه است ادامه داد که قزوه همواره یک مدیر فرهنگی خوب بود و شعر او هم که همواره در لایه‌های زیر اجتماع نفوذ کرده بیشتر به شعر اعتراض می‌ماند. بیابانکی معتقد بود که قزوه در کشور‌های فارسی زبان هم مخاطبین زیادی دارد.


علیرضا قزوه به مدت 5 سال در رایزنی فرهنگی ایران در «دهلی نو» هندوستان به فعالیت می‌پرداخت.


سپس سعید بیابانکی از محسن مومنی ریاست حوزه هنری تهران دعوت کرد تا با سخنرانی خود به آغاز برنامه رسمیت ببخشد. مومنی در ابتدای صحبت خود ضمن اشاره به حضور اسرافیلی و ابراز خوشحالی از این موضوع، برای ایشان آرزوی سلامتی نمود.


مومنی ضمن ابراز خوشحالی از حضور مجدد علیرضا قزوه نسبت به استفاده صحیح از وی در مراکز فرهنگی ابراز امیدواری کرد. وی اذعان کرد که قزوه با توجه به اینکه بسیار مشغول کارهای فرهنگی است اما به هیچ وجه برای کسب شهرت تلاش نکرد و این موضوع را از جمله نکات مثبت قزوه دانست. مومنی با اشاره به این موضوع که علیرضا قزوه همواره در صحنه حاضر بود نسبت به بازگشت اتحاد بین شاعران با برگشت ایشان به ایران ابراز امیدواری کرد و همچنین از راه‌اندازی مجدد مجله «شعر» خبر داد.


بیابانکی در ادامه برنامه با اعلام خبر عمل جراحی سخت ابوالفضل زرویی شاعر طنزپرداز کشورمان و بستری بودن ایشان در بخش مراقبت‌های ویژه، از حسین اسرافیلی دعوت نمود تا برای شعر خوانی پشت تریبون حاضر شود.


اسرافیلی که به دلیل کسالت و عدم توانایی در راه رفتن با کمک سعید بیابانکی و رضا اسماعیلی پشت تریبون حاضر شد ضمن اشاره به شخصیت صادق علیرضا قزوه از تعهد چشمگیر وی نسبت به ادبیات و انقلاب یاد نمود. اسرافیلی در ادامه صحبت‌هایش خاطره‌ای از اوایل انقلاب پیرامون آقای قزوه و خودش نقل کرد: «اوایل انقلاب بود. من مسئول صفحه فرهنگی مجله «پیام انقلاب» بودم. خیلی از عزیزان آثارشان را ارسال می‌کردند. پس از مدتی آقای قزوه آمدند و مدیر فرهنگی مجله شدند. آقای قزوه مرتب به من می‌گفتند که شعری بده من چاپ کنم و مدام روی این مسئله تاکید می‌نمود. یک بار از ایشان پرسیدم که چرا مدام به من می‌گویی شعرت را برای من ارسال کن؟ ایشان گفتند که چون قبل از این من هر شعری ارسال می‌کردم شما زیر آن می‌نوشتی برو درست را بخوان و کار را رد می کردی. من هم می‌خواهم شما شعرت را ارسال کنی تا من هم همین کار را بکنم...»


اسرافیلی بعد از نقل این خاطره ضمن آرزوی توفیق برای علیرضا قزوه قطعه شعری را به مناسبت ایام فاطمیه قرائت کرد. در ادامه‌ی برنامه سعید بیابانکی بعد از معرفی محمدرضا عبدالملکیان، از ایشان به عنوان سومین نفر دعوت به عمل آورد.


و ما همیشه دیر رسیدیم


شاید هر بار باید با قطار قبلی می‌آمدیم...


محمدرضا عبدالملکیان صحبت‌ خود را با قرائت قطعه شعر کوتاهی شروع کرد و پس از خیرمقدم گویی به حاضرین به تجلیل و تکریم از شخصیت علیرضا قزوه پرداخت. عبدالملکیان با اشاره به محورهای شخصیتی علیرضا قزوه از خلاق و متفاوت بودن و تاثیر‌گذاری وی یاد کرد. عبدالملکیان در ادامه صحبت‌های خود به شخصیت فرهنگی علیرضا قزوه اشاره کرد و با اشاره به همین موضوع از فعالیت‌های مفید فرهنگی وی یاد کرد.


عبدالملکیان قزوه را محور و مفصل پیوند جماعت دانشگاهی و هنری با جبهه دانست و برگزاری شب شعر‌هایی که در زمان جنگ تشکیل می‌شد را مدیون فعالیت‌های ایشان دانست. وی ضمن تقدیر از تلاش‌های فرهنگی بین‌المللی قزوه این فعالیت‌ها را بسیار ارزشمند دانست و اذعان کردکه تلاش‌های وی در حوزه مطبوعات داخلی از اتفاقات مهم فرهنگی هنری محسوب می‌شود.


بیابانکی در ادامه از نجفی، معاونت سازمان ارتباط و فرهنگ اسلامی دعوت نمود. نجفی با اشاره به حضورش در دهلی نو در کنار علیرضا قزوه و انجام فعالیت‌های فرهنگی، به متعهد بودن قزوه در کار نسبت به معرفی «ادبیات انقلاب اسلامی» اشاره و تاکید کرد. نجفی ضمن تقدیر از تعهد قزوه نسبت به ادبیات ایران و انقلاب به بیان گزارش کوتاهی نسبت به فعالیت‌های ایشان در هندوستان از جمله راه اندازی انجمن ادبی بیدل، برگزاری مراسم بزرگداشت برای شاعران هندی و... پرداخت.


پس از صحبت‌های نجفی، کلیپی با مضمون معرفی علیرضا قزوه با صحبت‌های سعید بیابانکی، ناصر فیض، سعیدی راد و... پخش شد. بعد از اجرای کلیپ بیابانکی از محدثی خراسانی دعوت به عمل آورد. خراسانی با اشاره به حضور نام ایشان در کنار شاعران نسل اول با توجه به اینکه ایشان متعلق به نسل دوم بود، برپایی خیمه شعر انقلاب را ملزم به حضور این فرد به عنوان ستون اصلی دانست و در انتها یک دو بیتی برای علیرضا قزوه و یک غزل برای شهید مرتضی آوینی قرائت کرد.


در ادامه بیابانکی با قرائت شعر طنزی پیرامون علیرضا قزوه از یوسفعلی میرشکاک دعوت کرد تا صحبت‌هایش را ارائه نماید. میرشکاک گفت: علیرضا قزوه زمانی طلوع کرد که رشد شاعر در مملکت ما خیلی سخت بود. میرشکاک مهمترین ویژگی قزوه را دانستن شعر به عنوان دایره اصلی فعالیت خودش دانست.


سید محمود دعایی رئیس موسسه اطلاعات، ضمن تقدیر از فعالیت‌های علیرضا قزوه در روزنامه اطلاعات، به تلاش روزنامه اطلاعات در به کارگیری نیروهایی این چنین در این روزنامه اشاره کرد و فروتنی، جامعه گرایی و توجه به مستضعفان را از جمله ویژگی‌های علیرضا قزوه دانست. همچنین ولایت مداری ایشان را از جمله نقاط مثبت ایشان تلقی کرد.


در ادامه برنامه دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن حضور در دقایق انتهایی برنامه، از حوزه هنری به خاطر برگزاری این مراسم تشکر کرد و نفس برگزاری این جلسات را به منظور تشکیک بعضی اشخاص پیرامون این عزیزان لازم دانست و از نگاه سخت‌گیرانه بعضی‌ها پیرامون افراد و عقایدشان انتقاد کرد. حسینی همچنین در ادامه علیرضا قزوه را چهره‌ای فراتر از مرزهای جغرافیایی معرفی کرد و حضور و فداکاری افرادی این چنین را ارزشمند دانست.


حسینی همچنین از سکوت و بی‌تفاوتی بعضی اشخاص نسبت به اتفاقات و مسائل ایران جهان انتقاد کرد و از فداکاری و حضور فعال افرادی همچون قزوه در جامعه تقدیر و تشکر کرد. در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از زحمات ایشان چند بیت شعر را برای حضار قرائت کرد.


علیرضا قزوه در انتهای برنامه ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم اعلام کرد با بهانه تجلیل از شعر انقلاب این برنامه را پذیرفته است. در نهایت سعید بیابانکی از حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ، نجفی(معاون سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی)، محمود دعایی(رئیس موسسه اطلاعات)، مومنی( رئیس حوزه هنری) ، سنگری، امیر خوراکیان، حمزه زاد (مدیر انتشارات سوره مهر)، علی انسانی، جواد محقق، عبدالحسین حسین جانی، علی محمد محدب، فردی (مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی) و خانم حسین‌جانی همسر آقای قزوه دعوت به عمل آورد تا «پا به سن» بگذارند تا آیین تجلیل از علیرضا قزوه برگزار شود و طی این مراسم لوح تقدیری از سوی حوزه هنری، تابلو فرش نفیسی از سوی وزارت ارشاد، هدیه‌ای از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هدیه‌ای از سوی انتشارات سوره مهر، هدیه‌ای از سوی انجمن ناشران اسلامی به نمایندگی دکتر سرشار، هدیه‌ای از سوی موسسه شهرستان ادب و هدیه‌ای از سوی دفتر مطالعات انقلاب اسلامی به علیرضا قزوه اهدا شد.


مرتضی امیری اسفندقه، موسی بیدج، مجتبی رحماندوست هم از جمله میهمانانی بودند که به سخنرانی پرداختند.

از جمله حواشی برنامه می توان به تناقض حاضرین در تشویق کردن به دو صورت صلوات فرستادن و کف زندن هم زمان اشاره کرد که تلفیق خیلی زننده ای از دو مقوله ی کاملا جدا از هم را پدید آورده بود که بارها مورد تذکر مجری واقع شد .حامد زمانی هم شعری از علیرضا قزوه را با میکروفون خاموش برای حاضرین خواند!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار